Jakość ma znaczenie. Rusza kampania medialna na temat drobiu

Redakcja
Marcin Obara/Polskapresse
Tylko świadomy konsument może dokonywać dobrych wyborów - mówią twórcy kampanii informacyjnej skierowanej do miłośników mięsa drobiowego. Polska wyrosła na drobiowego potentata. Jesteśmy w ścisłej, europejskiej czołówce i co roku bijemy kolejne rekordy w eksporcie. Producenci chcą pokazać, że liczy się nie tylko ilość, ale też jakość.

Producenci drobiu mają powody do zadowolenia. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku zwiększyli sprzedaż za granicę dwunastokrotnie. Aktualnie w Polsce produkuje się 1,5 miliona ton mięsa drobiowego. Z tego 1/3 wyjeżdża do innych krajów. W większości do Europy, ale mięso trafia też do Hongkongu, Wietnamu, Ghany czy Stanów Zjednoczonych. Mimo dużego eksportu Polska jest samowystarczalna i import jest śladowy. Na nasze stoły trafia więc taki sam produkt, który sprzedajemy innym.

- Bez względu na kierunek eksportu odbiorcy oczekują, że kupowany produkt jest wysokiej jakości, pewny i sprawdzony. Najmniejszy błąd czy plotka to dla nas olbrzymie straty - mówi Maciej Przyborski, Wiceprezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej, zrzeszającej krajowych producentów.

Przy rosnącej konkurencji producenci nie mogą sobie pozwolić na najmniejsze potknięcie. - Ale to plan minimum. Mamy większe ambicje. Dlatego przyjmujemy jeszcze wyższe standardy i wdrażamy dodatkowy system kontroli jakości - wyjaśnia Przyborski. To tzw. QAFP, czyli Program Gwarantowanej Jakości Żywności. Prace nad jego adaptacją w branży drobiarskiej trwają od dwóch lat. Rok temu, decyzją Ministra Rolnictwa, QAFP stał się oficjalnie pierwszym drobiarskim systemem jakości w Polsce.

Jak to działa? Producent, który chce zdobyć certyfikat QAFP musi poddać się kontroli niezależnych audytorów. Badają oni każdy z etapów produkcji, sprawdzają czy przestrzegane są przepisy i normy. Jeżeli zakład spełnia kryteria, otrzymuje prawo do posługiwania się specjalnym znakiem jakości. Ten znak konsumenci znajdą na opakowaniach w sklepach. Dzięki temu wiedzą, że kupują towar gwarantowany przez producenta. Dlatego certyfikowane będzie tylko mięso pakowane bezpośrednio w zakładzie. - Tylko wtedy wiemy, że produkt był sterylny na każdym etapie i nie działo się z nim nic niedobrego w trakcie transportu czy w magazynie sklepu - tłumaczy Maciej Przyborski z KRD-IG. - Z naszych badań wynika, że Polacy nie ufają opakowaniom i wolą sami sprawdzać świeżość mięsa. Chcemy ich przekonać, że zapakowanie bezpośrednio przed opuszczeniem zakładu także ma wpływ na jakość. Dodatkowo informacja na opakowaniu pozwala na pełną identyfikację produktu. - dodaje Przyborski.

Ten i inne stereotypy na temat mięsa drobiowego ma rozwiać kampania informacyjna "Nowa Jakość w drobiarstwie". Jej twórcy zidentyfikowali najczęściej powielane stereotypy o ich produktach. I chcą się z nimi rozprawić. - Polacy powtarzają zasłyszane historie o hormonach antybiotykach, tuczeniu na siłę i innych praktykach. Brzmią sensacyjnie, ale są nieprawdziwe. Wprowadzenie systemu QAFP jest dobrą okazją, by pokazać, jak jest naprawdę - opowiada Tomasz Sandomierski, koordynator kampanii na temat systemu QAFP "Nowa Jakość w drobiarstwie".

Oprócz konsumentów twórcy kampanii chcą dotrzeć również do dystrybutorów oraz do producentów, których będą zachęcać do przystąpienia do programu i rozpoczęcia starań o certyfikat QAFP. Kampania potrwa do września 2014 roku, w tym czasie działaniami objęte zostaną Polska i Niemcy. Poza spotem, który można oglądać w telewizji i kinach oraz materiałami typowo reklamowymi autorzy stawiają również na edukację. W Niemczech i w Polsce skupią się na seminariach i spotkaniach bezpośrednich. W ich ramach będą na przykład organizowane wyjazdy niemieckich przedstawicieli i branży i dziennikarzy do polskich zakładów.
Budżet kampanii wynosi 3 994 043 EURO. Połowa tej kwoty pochodzi z dofinansowania UE. Kampanię organizuje Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza w ścisłej współpracy z Agencją Rynku Rolnego.

***

Co to jest QAFP?

QAFP (Quality Assurance for Food Products) to Program Gwarantowanej Jakości Żywności. W toku trwających od 2010 r. prac został on zaadaptowany do drobiarstwa. Tak powstała nowa wartość na rynku - pierwszy drobiarski system jakości w Polsce.

Powstał on z myślą o tym, aby przenieść jakość mięsa drobiowego na wyższy, niedostępny wcześniej poziom. Postanowiliśmy dać konsumentom drobiowe mięso kulinarne klasy premium.

QAFP obejmuje trzy grupy wyrobów. Dwie z nich, czyli kulinarne mięso z piersi kurczaka i kulinarne mięso z piersi indyka są wartościowymi częściami anatomicznymi tuszki. Są to produkty niosące dla konsumenta wysoką jakość kulinarną.

Trzecia grupa wyrobów to tuszki i elementy młodej polskiej gęsi owsianej. Są to produkty uchodzące za szczególnie wartościowe, zapewniające wyrazisty smak i rozkosz dla podniebienia.

Twórcy programu zadbali, aby wyjątkowe cechy produktów z logo QAFP były w pełni powtarzalne. Dzięki temu, za każdym razem, kiedy kupisz drób produkowany w systemie, będzie on miał taką samą - spełniającą wysokie wymagania jakość.

Mięso drobiowe z logo QAFP powstaje bez nastrzyków, posypek czy wprowadzania jakichkolwiek substancji dodatkowych. O wysokie standardy dbamy na każdym etapie produkcji, począwszy od dobru pisklaków, poprzez ich hodowlę, która odbywa się bez udziału antybiotyków, hormonów i stymulatorów wzrostu, aż po atrakcyjną prezentację w sklepach.

Opracowanie systemu rozpoczęto w połowie 2010 r. Ma on formułę zeszytu branżowego. Inicjatorem tego przedsięwzięcia była Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza.

Aby system był wiarygodny, w jego opracowanie zaangażowani zostali wybitni eksperci z przemysłu drobiarskiego. Program zrecenzowali naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie i Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego - Zakładu Doświadczalnego w Kołudzie Wielkiej. Dodatkowo, projekt zweryfikowali specjaliści do spraw jakości z zakładów zrzeszonych w Krajowej Radzie Drobiarstwa. Ostatecznie zaś trafił do rąk ekspertów z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Na wniosek Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, 13 stycznia 2011 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznał System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) "Kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementy młodej polskiej gęsi", za krajowy system jakości żywności.

Wszyscy zaangażowani w stworzenie systemu zdawali sobie sprawę, że konsumenci nie chcą już anonimowego produktu drobiowego. Obecnie kupujący pragną wiedzieć, co jedzą. Informacje o produkcie stały się cenne.

Dlatego coraz częściej kupujemy mięsa pakowane. Nie dość, że pozwalają na lepszą identyfikację, to jeszcze są wygodne i mają dłuższą trwałość. Drób ze znakiem QAFP jest fabrycznie pakowany, co zapewnia wysoką jakość mięsa i ochronę mięsa przed szkodliwym wpływem warunków zewnętrznych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie