Jak zadbać o kondycję dzieci przed początkiem roku? Trenerka kompetencji miękkich tłumaczy, jak skomponować wyprawkę emocjonalną

Joanna Jastrzębska
Joanna Jastrzębska
Szkolna wyprawka to nie tylko zakupy. Równie ważne będzie odpowiednie przygotowanie psychiczne i emocjonalne. Jak o nie zadbać? Jak powinna wyglądać emocjonalna wyprawka ucznia? Na te pytania odpowiada Klaudia Waryszak-Lubaś, trenerka kompetencji miękkich i edukatorka profilaktyczna, współpracowniczka Fundacji Centrum Działań Profilaktycznych, prowadząca warsztaty i szkolenia z zakresu radzenia sobie z emocjami i profilaktyki.

Od czego zacząć przygotowanie odpowiedniej kondycji dziecka przed początkiem roku?
Niezbędna będzie rozmowa. Trzeba pamiętać – dzieci funkcjonują w wakacje zupełnie inaczej niż w roku szkolnym. Spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu, wpadają do domu tylko coś przekąsić. Rodzice często pozwalają dzieciakom na późniejsze powroty, dzieci później kładą się spać i tak dalej. Mówiąc krótko: ich tryb życia od września będzie ściśle określony planem lekcji i ewentualnych dodatkowych zajęć.

Wraz z początkiem szkoły przychodzi plan lekcji, pobudki o konkretnych godzinach i planowanie czasu tak, żeby wystarczyło go na odrobienie pracy domowej.
No właśnie. To jest zmiana organizacji dnia dla rodziców, ale jednak przede wszystkim dla dzieci. Ze świata zabawy przechodzą w świat określonych zasad. Dlatego na dobry początek roku szkolnego poleciłabym spokojną rozmowę o tym naszym nowym wspólnym rytmie. Wtedy zaczynają się przyzwyczajać do nowego rytmu, dostają wskazówki jak się odnaleźć w tej nowej rzeczywistości, która będzie trwała przez najbliższe dziesięć miesięcy.

Jakie zasady warto wprowadzić?
Tutaj nie ma jednej odpowiedzi, bo w każdej rodzinie będą one wyglądały inaczej. Ale wspomniałam już o porze kładzenia się spać – to dość uniwersalna sprawa. Jedną z takich zasad może być więc ustalenie stałej godziny zasypiania, co sprawi, że pobudki nie będą tak trudne i nieprzyjemne. Doradziłabym też zadbanie o sportową aktywność dziecka. Latem jest jej zwykle dość dużo, a z nadejściem szkoły i chłodnych dni trochę schodzi to na dalszy plan. A warto pamiętać, że ruch wpływa nie tylko na ciało, ale też na umysł – łatwiej nam się skoncentrować, mamy lepszą pamięć. No i najważniejsze – warto czuwać nad tym, ile czasu nasze dzieci spędzają przed ekranami smartfonów i komputerów. Ten czynnik również wpływa na zdolność przyswajania nowych informacji i koncentracji na jednym zajęciu.

Jakich błędów powinniśmy unikać w rozmawianiu z dziećmi o szkole?
Przede wszystkim nie powinniśmy nią straszyć. Zdania typu „Pójdziesz do szkoły, to dopiero zobaczysz” są nawet nie tyle bezużyteczne, co wręcz szkodliwe. W ten sposób budujemy w dzieciach przekonanie, że szkoła jest miejscem, w którym spotka je krzywda i nieprzyjemności. To powoduje zwiększenie stresu, który często i tak jest obecny na początku roku szkolnego. I znowu – stres niekorzystnie wpływa na zdolność nauki i koncentracji, zaczną się pojawiać kiepskie oceny, stres się powiększy. Błędne koło. Szkoła zdecydowanie nie powinna być straszakiem.

Czyli po pierwsze: nie straszyć. A jak w takim razie w ogóle mówić o szkole?
Pozytywami. Mówić o nowych znajomościach, kontaktach, przyjaźniach. Opowiadać o swoich koleżankach i kolegach ze szkolnej ławki. Jeśli nie każdy, to na pewno większość z nas ma relacje, które nie wydarzyłyby się, gdyby nie szkoła. Kolejna sprawa: zainteresowania dziecka. Jeśli widzimy, że już lubi jakąś dziedzinę nauki, ma dużo pytań, może jakieś pierwsze wizje wymarzonej pracy - to też warto wykorzystywać, przedstawiać szkołę jako miejsce, które odpowie na jego pytania, rozwinie pasje i pozwoli znaleźć nowe. Przedstawiać ją jako przygodę. No i nie zapominajmy, że sami byliśmy w ich skórze. Wiemy, a jeśli nie wiemy, to przypomnijmy sobie – jakie było nasze nastawienie? Czego się baliśmy, a czego nie mogliśmy się doczekać? Często podzielenie się naszym doświadczeniem będzie dla dziecka przydatne. Nie mówmy też „nie bój się”, „nie denerwuj się”, bo to nic nie da, a nasze pociechy mogą poczuć, że są nieważne i bagatelizowane. Jeśli dziecko mówi, że się boi, powiedzmy: „wiem, że sobie poradzisz”, „jesteś dzielna/y”, „możesz na mnie liczyć, zawsze ci pomogę”. Słuchajmy i starajmy się rozumieć, jakie emocje im towarzyszą. Żadna emocja nie jest zła, wszystkie są ludzkie.

A jak wpłynęła na dzieci pandemia i zdalna edukacja? Czy przyzwyczajenie do lekcji prowadzonych online odbija się lub może odbić na ich nastawieniu do szkoły?
Zdecydowanie. Wzrosła liczba przypadków depresji, stanów lękowych i innych trudności ze zdrowiem psychicznym. Uczniowie deklarują, że ich samopoczucie w trakcie edukacji zdalnej znacznie się pogorszyło. W ubiegłym roku szkolnym szkoła pracowała w trybie stacjonarnym bardzo krótko. Niektóre dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, ale nie tylko, będą musiały na nowo uczyć się szkolnego życia, dzielenia z kimś ławki, funkcjonowania w grupie, pisania na tablicy. Zdaję sobie sprawę, że może to nie być powszechne, ale są uczniowie, dla których to będzie realny problem. Jaką mamy gwarancję, że jednym z nich nie będzie nasze dziecko? Dlatego warto być uważnym na wszelkie sygnały, jakie nam daje zarówno dziecko, jak i nauczyciele, tak, abyśmy mogli wspierać, przeciwdziałać lub zareagować w odpowiednim momencie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl