Jak sprzedawcy oszukują seniorów: nakłaniają do zakupu garnków, podkładają umowy, wprowadzają w błąd

Katarzyna Pachelska
Prezenter każdemu pozwolił wziąć do ręki patelnię, jedną z części zestawu wycenionego na ponad 8 tys. zł. Potem usmażył na niej fileta z kurczaka, co było jedynym kulinarnym akcentem spotkania
Prezenter każdemu pozwolił wziąć do ręki patelnię, jedną z części zestawu wycenionego na ponad 8 tys. zł. Potem usmażył na niej fileta z kurczaka, co było jedynym kulinarnym akcentem spotkania
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje, że sprzedawcy wykorzystują zaufanie, jakim darzą ich seniorzy. Najczęściej powtarzające się nieuczciwe działania to nakłanianie osób starszych do zakupu drogich zestawów garnków, koców czy urządzeń paramedycznych, z reguły sprzedawanych po drastycznie zawyżonych cenach lub pozbawionych właściwości opisywanych w czasie sprzedaży. Handlowcy wykorzystują łatwowierność i nieznajomość prawa konsumenckiego

Komitet Społeczny Rady Ministrów zajął się problemami związanymi z ochroną konsumentów przed nieuczciwymi praktykami dotyczącymi usług i towarów przeznaczonych dla seniorów.

Sprawdź w galerii zdjęciowej

- Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować. W sporze z nieuczciwym handlowcem konsumenci tracą bowiem coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa – powiedziała wicepremier Beata Szydło, przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów po środowym (14.03) posiedzeniu KSRM.

Ochrona konsumentów-seniorów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje, że sprzedawcy wykorzystują zaufanie, jakim darzą ich seniorzy. Najczęściej powtarzające się nieuczciwe działania to nakłanianie osób starszych do zakupu drogich zestawów garnków, koców czy urządzeń paramedycznych, z reguły sprzedawanych po drastycznie zawyżonych cenach lub pozbawionych właściwości opisywanych w czasie sprzedaży. Handlowcy wykorzystują łatwowierność i nieznajomość prawa konsumenckiego.

Aby dodatkowo zachęcić do zakupu w czasie bezpłatnych badań medycznych akcentują zły stan zdrowia uczestników pokazów. Sprzedaż takich produktów i usług odbywa się najczęściej w hotelach lub w sanatoriach, gdzie osoby starsze zaprasza się pod pretekstem możliwości wykonania bezpłatnych badań.

Komitet podjął decyzję o powołaniu zespołu roboczego, który zajmie się przygotowaniem zmian legislacyjnych mających na celu zwiększenie ochrony konsumentów.

Nieuczciwe praktyki przedsiębiorców wobec seniorów według prezesa UOKiK Marka Niechciała [ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘCIOWĄ]
Prezes UOKiK Marek Niechciał przedstawił Komitetowi szereg kwestionowanych praktyk przedsiębiorców, tj.:

Aby ograniczyć nieprawidłowości, UOKiK rozważa m.in.:

  • wprowadzenie wymogu zgłaszania pokazów do odpowiedniej instytucji,
  • obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania. Umowa byłaby automatycznie rozwiązywana, jeżeli pokaz nie zostałby zgłoszony, obowiązki dotyczące jasnego informowania naruszone lub ceny byłyby rażąco zawyżone w stosunku do rynkowych.
  • zaostrzenie przepisów związanych z umowami dotyczącymi usług medycznych. Obecne przepisy nie są precyzyjne, więc nieuczciwi handlowcy zapraszają seniorów na bezpłatne badania, które służą wyłącznie sprzedaży kosztownych pakietów medycznych.

Kampania edukacyjna UOKiK
Prezes UOKiK poinformował członków Komitetu Społecznego RM o kampanii edukacyjnej, której celem będzie ostrzeżenie konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi oraz o prawach konsumenckich (np. o 14-dniowym okresie umożliwiającym bezpłatne odstąpienie od umowy zawartej na pokazie). Została ona zainaugurowana 15 marca, czyli w Światowy Dzień Konsumenta. Kampanię wspiera Polskie Radio – do końca marca będziemy słyszeć na jego antenie materiały edukacyjne Urzędu.

Rola rzeczników konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów poznał również propozycje, których celem jest wzmocnienie instytucji rzecznika konsumentów. Prezes UOKiK zwrócił uwagę m.in. na braki kadrowe, czyli zbyt mało specjalistów zajmujących się pomocą konsumentom, braki w finansowaniu spraw sądowych i szkoleń. - Rzecznicy pracują w Polsce od prawie 20 lat, jednak nie w każdym miejscu konsument ma zapewniony taki sam poziom ochrony, czy w ogóle dostęp do pomocy prawnej. Chcemy to zmienić. Zależy nam na tym, żeby zwiększyć komfort pracy rzeczników i bezpieczeństwo obywateli – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał.

Dni wolne w 2019 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Jak sprzedawcy oszukują seniorów: nakłaniają do zakupu garnków, podkładają umowy, wprowadzają w błąd - Dziennik Zachodni

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Mojej teściowej wcisnęli tak pseudo leczniczy materac. Po badaniu na którym wyszło, że praktycznie umiera ale ten cudowny materac ją uleczy. Wyników oczywiście nie dali bo nie było tam żadnego lekarza. Na szczęście udało się to odkręcić, ale co było nerwów. Kobieta ledwo widzi i nie miała jak przeczytać tej umowy. Okularów nie brała bo szła na badania a nie na zakupy. Firma co pol roku zmienia nazwę a ostatnio i adres. Dziwne, że to jest legalne, bo to zwykłe złodziejstwo jest.

g
gościu
to jest racja, też słyszałem że pod pretekstem dbania o zdrowie to właśnie starszym osobom geriamedica próbuje wcisnąć jakieś pakiety medyczne czy coś podobnego; bardzo drogie i to tak ugadają, że takie osoby się decydują, a potem problem tylko
G
Gość
mimo, że się mówi o takich rzeczach to i tak ludzie są nadal naciągani
G
Gość
ZASADY PRLu I SOCJALIZMU NIY WOLNeg0 RYNKU LIBER OSZUSTA I BĄKST ERA
J
Jan Węglowski
Starsi ludzie myślą że Garnki za 8 tys zł zdziałają cuda i zupa będzie od tego lepsza , a kotlet smaczniejszy i zdrowszy . Niestety taka wiara pokutuje wśród ludzi starszych że na tych pokazach są jakieś cudowne garnki , koce i inne wynalazki . Jak mówię że takie garnki można w markecie kupić za 400 do 600 zł , to mnie taka starsza pani sąsiadka z naszego bloku wyśmiała . Na prawdę wyśmiała mnie bo ona kupiła takie garnki i jak ugotuje coś w tych garnkach to czuje się nawet zdrowsza po zjedzeniu zupy z takiego garnka . I jak tu rozmawiać i wyjaśniać że te garnki w sklepach stoją na półkach i kosztują śmiesznie mało w stosunku do tego ile za takie garnki rządają oszuści , bo tak trzeba ich nazwać .
Ł
Łatwowierni
Niestety, starsi ludzie są łatwowierni, zwłaszcza wobec osób stosujących klasyczne metody wpływu psychicznego. Prędzej zaufają kwieciście wysławiającemu się i wychwalającemu ich zalety naciągaczowi, niż własnej córce albo synowi.
Niestety, za "dodatkiem pielęgnacyjnym", jaki otrzymuje każdy emeryt po skończeniu 75 roku życia, nie idą żadne regulacje ograniczające możliwość podpisywania niekorzystnych umów przez seniorów.
t
toefl
nikt nie zaciąga na takie spotkania . Można nie chodzić .
c
co ma piernik do wiatraka
NIE SPRZEDAWCY ale oszuści udający sprzedawców. Co wspólnego z tym procederem ma sprzedawca zatrudniony w dowolnym sklepie?
Oszust to osoba, która handluje chińskimi garami po 5 tysięcy złotych kupionymi w hurtowni za 50 zł a innym razem tombakiem oferując go jako złoto. Oszust w przeciwieństwie do sprzedawcy zamiast udzielić informacji o towarze stara się wprowadzić kupującego w błąd udzielaną dezinformacją.
Wróć na i.pl Portal i.pl