Jak słuchaliśmy i korzystaliśmy z muzyki w 2022 roku? Czy radio odchodzi do lamusa?

Maciej Jasiński
Maciej Jasiński
W tym roku słuchaliśmy więcej muzyki niż kiedykolwiek
W tym roku słuchaliśmy więcej muzyki niż kiedykolwiek Fot. Jonas Mohamadi
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) opublikowała raport „Engaging with Music 2022”. Prezentuje w nim główne trendy związane z tym, w jaki sposób odbiorcy na całym świecie korzystają z muzyki. Raport został przygotowany w oparciu o wyniki badania, w którym wzięło udział ponad 44 000 osób z 22 krajów, w tym także na rynku polskim.

Muzyka cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i pełni ważną rolę w wielu dziedzinach naszego życia. Tak w Polsce, jak i na całym świecie, słuchamy coraz więcej muzyki i coraz chętniej sięgamy po nowoczesne kanały dystrybucji, takie jak np. streaming. Jednocześnie radio pozostaje jedną z popularniejszych form kontaktu z muzyką.

Wielbiciele muzyki słuchają jej więcej niż kiedykolwiek w historii. Obecnie to 20 godzin i 6 minut tygodniowo. W 2021 roku było to 18 godzin i 15 minut. Oznacza to, że - porównując rok do roku - w ciągu tygodnia nasza playlista wzbogaciła się o około 30 piosenek.

Jak słuchaliśmy i korzystaliśmy z muzyki w 2022 roku? Czy radio odchodzi do lamusa?
Infografika: zpav.pl

Najczęściej słuchamy muzyki poprzez wideo

Nigdy wcześniej nie mieliśmy do dyspozycji tak wielu sposobów korzystania z muzyki — ponad trzy czwarte respondentów korzysta z muzyki w wielu formatach. Badanie pokazuje, że odbiorcy odwołują się do globalnie średnio ponad sześciu, a w Polsce ponad siedmiu form korzystania z muzyki. Są to m.in.

  • Streaming wideo: 89% Polska, 82% globalnie
  • Streaming audio: 61% Polska, 74% globalnie
  • Naziemne radio: 81% Polska, 71% globalnie
  • Krótkie wideo: 57% Polska, 68% globalnie
  • Media społecznościowe: 55% Polska, 48% globalnie
  • I wiele innych

- Tegoroczny raport pokazuje, jak dynamicznie zmienia się sposób odbioru muzyki przez słuchaczy. Zauważyć można również ogromną pracę wytwórni i artystów nad wykorzystaniem nowych technologii, by dotrzeć do swoich fanów - komentuje Frances Moore, dyrektor IFPI.

Inne, ważne punky raportu

Muzyka pozostaje głównym powodem, dla którego włączamy radio – radio cieszy się niesłabnącą popularnością, a 70% respondentów w Polsce i 73% globalnie twierdzi, że słucha radia głównie dla muzyki.

Nieautoryzowany dostęp do nielicencjonowanej muzyki nadal stanowi zagrożenie dla muzycznych ekosystemów – prawie jeden na trzech respondentów na świecie (30%) i 38% badanych w Polsce deklaruje korzystanie z nieautoryzowanych lub nielicencjonowanych metod słuchania lub pobierania muzyki.

Słuchamy różnorodnych gatunków muzycznych – oprócz popularnych gatunków, takich jak hip-hop, rock i pop, respondenci (przynajmniej jeden) wskazali ponad 500 innych gatunków, takich jak np. sertanejo, samba, disco-polo i dangdut. To pokazuje jak bogata mieszanka lokalnej i globalnej muzyki dostępna jest dla odbiorców na całym świecie.

od 16 lat

mm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl