Jak się pozbyć niechcianych SMS-ów

RedakcjaZaktualizowano 
Jak się pozbyć niechcianych SMS-ów<br>Z udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu
Jak się pozbyć niechcianych SMS-ówZ udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu serwerSMS.pl
Każdy z nas przynajmniej raz otrzymał tzw. SMS-a Premium. Część wiadomości to te, na których otrzymywanie wyraziliśmy zgodę. Jednak co zrobić , gdy nie jesteśmy pewni, jakie są intencje nadawcy i czy nie jesteśmy narażeni na dodatkowe koszty? fot. SerwerSMS.pl

Miejsca, w których pozostawiamy swoje dane kontaktowe, jest mnóstwo - począwszy od sklepów stacjonarnych i internetowych, poprzez serwisy www, a na SPA i lokalnych siłowniach kończąc.

- O pozostawienie numeru telefonu często jesteśmy proszeni np. przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego podczas pierwszej wizyty na siłowni czy w salonie kosmetycznym, ale także zakładając konto w banku czy w sklepie internetowym - mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl, platformy zajmującej się wysyłką SMS-ów. Dzięki temu klienci są w pierwszej kolejności informowani o najnowszych promocjach, statusie zlecenia, otrzymują rabaty na usługi i produkty – SMS to wygodna forma komunikacji, wykorzystywana dziś nie tylko przez firmy, ale również urzędy państwowe czy usługodawców lokalnych. - Według naszych badań, 8 na 10 Polaków deklaruje, że chętnie udzieliłoby zgody na otrzymywanie krótkich komunikatów dotyczących ich ulubionych marek – wyjaśnia ekspert – Na nasze telefony, najchętniej otrzymywalibyśmy informacje dotyczące statusu i przebiegu transakcji w sklepie, ale również te na temat ulubionych marek i produktów, jak i promocje w sklepach stacjonarnych oraz punktach usługowych - wylicza.

Aby otrzymać SMS Premium, każdorazowo musimy wyrazić zgodę. Jeśli więc otrzymujemy komunikat, którego pochodzenia i intencji nie jesteśmy pewni - np. gdy nadawca zachęca nas do skorzystania z horoskopu, loterii czy testów IQ, warto wiedzieć co możemy zrobić. Pamiętajmy, że często warunkiem skorzystania z „oferty”, jest odesłanie SMS-a zwrotnego z „TAK” w treści. Wysyłając taką wiadomość możemy zostać odbiorcą powiadomień w rodzaju: „Tylko jeden krok dzieli Cię od wielkiej wygranej!” lub subskrybentem – jak się okazuje - płatnej usługi. Nadawca SMS, może kusić nas również bezpłatną aktywacją dokonywaną za pośrednictwem SMS-a zwrotnego. Niestety, wielokrotnie okazuje się, że dalsza zabawa, np. otrzymywana codziennie łamigłówka do rozwiązania albo SMS z dowcipem, wiąże się z dodatkowymi kosztami. Choć chętnie odbieramy SMS-y informujące nas o wizycie w salonie kosmetycznym czy też ze zniżką do ulubionej restauracji, zdarza się, że przestajemy być nimi zainteresowani np. ze względu na zmianę miejsca zamieszkania. Jak w takim przypadku odwołać zgodę na wykorzystywanie naszego numeru telefonu w celach marketingowych i handlowych?

- Przede wszystkim warto zajrzeć do regulaminu usługi, gdzie znajdziemy informacje o firmie ją świadczącej i sposobie rezygnacji. Zgodę na wykorzystywanie naszych danych możemy cofnąć m. in. poprzez złożenie oświadczenia w sklepie stacjonarnym, listownie lub e-mailem, czy też kontaktując się z biurem obsługi klienta – mówi radca prawny Michał Pankiewicz z kancelarii Pankiewicz Grupa Prawna. Rezygnacja z otrzymywania SMS-ów o podwyższonej opłacie, również jest możliwa. Jak to zrobić?

- Z udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach (nazywanych również prenumeratami) możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu – wyjaśnia Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl. Do usługodawcy możemy również skierować e-maila lub pismo reklamacyjne z żądaniem usunięcia numeru telefonu z bazy nadawcy. Jeśli mamy problem z ustaleniem organizatora zabawy, warto wtedy skorzystać z wykazu numerów usług o podwyższonej opłacie przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Rejestr dostępny jest na stronie UKE (http://www.uke.gov.pl/tablice/NumerUpo-list.do?execution=e1s1) i umożliwia m. in. wyszukanie nadawcy po numerze firmy zajmującej się wysyłką SMS-ów oraz rodzaju i zakresu świadczonej usługi. Szczegóły dotyczące blokady SMS-ów o podwyższonej opłacie oraz rezygnacji z subskrypcji można znaleźć na stronach internetowych operatorów.

Jednak jeśli nie chcemy rezygnować całkowicie z otrzymywania SMS-ów Premium, a jednocześnie nie chcemy być zaskoczeni wysokością rachunku, warto zapoznać się z zasadami dotyczącymi naliczania za nie opłat. SMS-y Premium opierają się na pewnym schemacie i w bardzo łatwy sposób możemy sprawdzić ich koszt. Wystarczy szybka analiza informacji zawartych w numerze SMS, na który planowana jest wysyłka wiadomości – mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl. Przy numerze SMS rozpoczynającym się od cyfry siedem, kolejna cyfra po niej przekazuje informację o jego koszcie, np. w przypadku numeru 73XX(X) cena SMS-a wynosi 3 zł netto (bez VAT). W numerach zaczynających się od „dziewięć” informację o koszcie przekazuje druga i trzecia cyfra. Przykładowo, numer rozpoczynający się od 913XX(X) oznacza, że za wiadomość zapłacimy 13 zł netto (bez VAT). To nie jedyny sposób na kontrolowanie wysokości rachunków.

- Dobrą metodą jest również wyznaczenie dla każdego okresu rozliczeniowego progu kwotowego, po przekroczeniu którego operator jest zobowiązany do natychmiastowego poinformowania nas o tym fakcie - wyjaśnia radca prawny Michał Pankiewicz z kancelarii Pankiewicz Grupa Prawna. - Oprócz tego prawo obliguje go także do zablokowania na nasze żądanie możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów. Wyjątek stanowią połączenia, za które nie jest naliczana opłata - dodaje radca prawny Michał Pankiewicz. Określenie progu kwotowego jest bezpłatne, a operator powinien zaproponować co najmniej 3 warianty: 35, 100 i 200 zł.

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zofia

nie pozostawiać nigdzie kontaktów i nie odpisywać na pierdoły, od cała prawda jak się pozbyć

c
co to

co to za foto?

Dodaj ogłoszenie