Jak rozpoznać kryzys w relacjach z kluczowym kilentem? Pięć symptomów

AIP
Utrata nawet jednego klienta przez przedsiębiorcę z sektora MŚP może oznaczać pogorszenie się jego sytuacji na rynku. Zakończenie współpracy z kluczowym partnerem biznesowym może bowiem wpłynąć zarówno na nieprawidłowości w procesie produkcji, jak i zaburzyć płynność finansową przedsiębiorstwa, a w konsekwencji doprowadzić do upadłości firmy. Jak rozpoznać, kryzys w relacji z klientem? Co powinno zwrócić szczególną uwagę właściciela firmy?

Utrzymanie klientów oraz budowanie ich lojalności względem marki jest istotne przede wszystkim ze względu na to, że zapewniają firmie stały napływ środków. Pozyskanie grona stałych klientów jest szczególnie ważne w obliczu wzrostu konkurencyjności, nasycenia rynku oraz zwiększenia dostępu klientów do nowoczesnych technologii, dzięki którym mogą łatwo zbierać informacje i porównywać oferty różnych podmiotów – komentuje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services w Polsce.
Bibby Financial Services opracowało 5 wskazówek, które pozwolą rozpoznać kryzys we współpracy ze stałym kontrahentem.

1. Nieterminowe płacenie faktur – jest zazwyczaj jedną z pierwszych oznak niekorzystnej sytuacji po stronie klienta. W takim przypadku warto zweryfikować, z czego wynika opóźnienie oraz wspólnie z klientem znaleźć optymalne dla obu stron wyjście z zaistniałej sytuacji.

2. Próba zmiany zapisów umowy – może oznaczać, że oferta firmy nie jest już wystarczająco atrakcyjna. Brak decyzji dotyczącej kontynuacji współpracy może wynikać z tego, że przedsiębiorca poszukuje nowego partnera biznesowego.

3. Opóźnienia w świadczeniu usług lub dostawie towaru – to jeden z bardziej uciążliwych symptomów pogorszenia relacji z partnerem biznesowym z perspektywy przedsiębiorcy. Powoduje utrudnienia w prowadzeniu własnej działalności oraz prowadzi do zachwiania korelacji z kontrahentami, dla dobra prowadzonego biznesu nie powinno się tego ignorować.

4. Notoryczne odwoływanie strategicznych– spotkań – może być oznaką pogarszającej się relacji lub – co gorsza – sygnałem o niestabilnej sytuacji biznesu klienta. Oczywiście nie można generalizować i pojedynczego przypadku traktować jak regułę.

5. Pogorszenie stosunków z klientem – świadczy o problemach w relacji miedzy partnerami biznesowymi. Bardzo ważne jest określenie, co jest powodem zaistniałego problemu oraz analiza, co można poprawić, aby relacje uległy poprawie.

W gospodarce podobnie jak w przyrodzie możemy zaobserwować migracje, które trzeba zaakceptować. Najbardziej niebezpieczną praktyką przedsiębiorców jest ograniczenie grona odbiorców usługi lub towaru do jednego partnera biznesowego. Chcąc zapewnić firmie bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorcy, powinni pozyskiwać nowych klientów, aby w razie nieprzewidzianej sytuacji w relacji z kluczowym klientem mieć formę finansowego zabezpieczenia. Warto jednak pamiętać, że wskazane wyżej symptomy mogą świadczyć o kryzysie relacji, ale nie muszą. Gdy pojawiają się komplikacje, najlepiej spotkać się z kontrahentem i omówić panującą sytuację, aby zweryfikować, czy nasze obawy nie są „na wyrost” – dodaje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services w Polsce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
konieczny

Niekoniecznie tylko jako ostateczność, sporo osób korzysta na stałe to tak btw, a co do faktur to byle nieprzeterminowane i można próbować się ubiegać o finansowanie.

o
onyszek

Jednak wybieramy sobie partnerów w biznesie, a jeśli już nie możemy w jaieś branży no to rzeczywiście faktoring

H
Hanek
Nie zgodzę się, że zwiększa koszty, bo ja mam to jako część usługi faktoringu, więc jest już i tak wliczone
i
impass

Ciężko się czasami pilnować bo po prostu musisz nawiązać z kimś współpracę bez względu na jego zwyczaje jako płatnika. A z faktoringu w kryzysowych sytuacjach można skorzystać. Najlepiej za wczasu a nie jak już minie 30 dni od przewidywanego terminu płatności.

a
avenida
To duże odciążenie psychiczne jak się ma dobrą relację z faktorem. Tylko trochę to zwiększa koszty
G
Gość
W dniu 02.03.2018 o 12:34, viki napisał:

jakie na przykład?

Co nie wiecie krawaciarze? przecież robicie to na co dzień po 8-10  h dziennie

Trzeba jeszcze głębiej i bez wazelinki w doope włazić żeby klient był zadowolony ;)

v
viki
W dniu 02.03.2018 o 10:03, Seneki napisał:

Ja u siebie w firmie widziałem podobne problemy, ale udało się z tego wyjść wprowadzając różne zmiany strukturalne i finansowe

jakie na przykład?

s
szefunio
W dniu 02.03.2018 o 10:13, Pracz napisał:

Najgorsze to chyba te faktury niezapłacone, bo później sie wszystko nawarstwia

Trzeba sie pilnować, albo korzystać z faktoringu

t
teks12
Za mnie sprawdza faktor
k
konradwelig

Możesz korzystać z faktoringu w takiej sytuacji.

P
Pracz

Najgorsze to chyba te faktury niezapłacone, bo później sie wszystko nawarstwia

S
Seneki

Ja u siebie w firmie widziałem podobne problemy, ale udało się z tego wyjść wprowadzając różne zmiany strukturalne i finansowe

W
Waldi
W biznesie jak na drodze, zasada ograniczonego ryzyka, trzeba sprawdzać z kim się robi interesy
J
JAck

Trzeba być czujnym w takich sytuacjach, każdy nawet prozaiczny problem może powodować dłyższy kryzys, np. przeterminowane faktury

M
Makkabis
A u podstaw tych wszystkich symptomów leży jak zwykle brak profesjonalizmu, jak nie nasz to kontrahentów
Wróć na i.pl Portal i.pl