Jak nawyki żywieniowe wpływają na nasze zdrowie?

Materiał informacyjny
Współczesny świat zmienia się w bardzo szybkim tempie, powodując istotne zmiany również w sposobie życia. Jedną z najważniejszych dziedzin w kontekście zdrowia jest odżywianie, które także podlega istotnym modyfikacjom. Zmieniają się zachowania i zwyczaje konsumentów, a coraz większa świadomość żywieniowa skutkuje poprawą nawyków żywieniowych.

Wiemy już, że sposób żywienia w znacznym stopniu determinuje stan zdrowia naszego organizmu, a złe nawyki żywieniowe mogą zwiększać ryzyko zachorowań i rozmaitych zaburzeń. Z coraz większą determinacją poszukujemy produktów zdrowych i prozdrowotnych oraz sięgamy po żywność funkcjonalną, chcąc mieć pewność uzyskania odpowiednich efektów odżywczych i dodatkowych korzyści. Równocześnie z coraz większą konsekwencją rezygnujemy i wykluczamy z codziennego menu produkty spożywcze, które mogą mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Jakich zasad powinniśmy przestrzegać konstruując naszą dietę? Jakie są najważniejsze zasady dekalogu zdrowego żywienia? Czym jest żywność funkcjonalna i jaki ma wpływ na organizm człowieka?

Dekalog zdrowego stylu życia

Zdrowy styl życia umożliwia człowiekowi satysfakcjonujące funkcjonowanie we współczesnym świecie, przyczyniając się do utrzymania zdrowia we wszystkich trzech jego wymiarach: fizycznym, psychicznym i społecznym.
Na dekalog zdrowego stylu życia składają się:

  • Aktywność fizyczna – regularne uprawianie sportu jest podstawowym (obok zdrowego odżywiania) elementem zdrowego stylu życia; aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na naszą kondycję i sprawność, reguluje pracę układów (przede wszystkim pokarmowego), poprawia i utrzymuje odpowiednią wydolność organizmu (w tym układów: oddechowego i krwionośnego).
  • Zdrowe odżywianie – dieta powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb człowieka i przestrzegać praw bilansu energetycznego (uwzględniając podstawowe i dodatkowe zapotrzebowanie kaloryczne oraz tempo metabolizmu); równie ważne jest właściwe komponowanie posiłków tak, by dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych (w odpowiednich proporcjach), witamin i minerałów.
  • Odpowiednie nawadnianie organizmu – zaleca się picie około 2 - 2,5 litrów wody dziennie.
  • Właściwe działania profilaktyczne oraz umiejętne wspieranie własnego układu odpornościowego (przede wszystkim poprzez stosowanie wyżej wymienionych zasad: zdrowego odżywiania i utrzymywania aktywności fizycznej).
  • Wyeliminowanie nałogów.
  • Ograniczanie stresu w naszym życiu oraz nauka radzenia sobie w sytuacjach napięcia.
  • Hartowanie polegające na ćwiczeniu termoregulacji naszego organizmu poprzez eksponowanie ciała na zmienne warunki atmosferyczne.
  • Wiedza o samym sobie, pozwalająca na ocenę stanu swojego organizmu oraz podjęcie prawidłowych działań w zakresie wspierania własnego zdrowia.
  • Utrzymywanie bliskich relacji z rodziną i przyjaciółmi, praktykowanie życzliwości i otwartości na drugiego człowieka i jego potrzeby.

Poziom świadomości żywieniowej konsumentów może zostać określony na podstawie znajomości następujących elementów: zawartości podstawowych składników pokarmowych (np. białka, tłuszczów, węglowodanów, energii, witamin, pierwiastków śladowych), wartości prozdrowotnej (np. stosowania produktów funkcjonalnych, suplementów diety), zasad stosowania diet specjalnych, odpowiadających stanowi zdrowia, znajomości produktów zaliczanych do żywności dietetycznej, niskoprzetworzonej, ekologicznej, zasad podziału dziennej dawki pokarmowej na posiłki, zasad przechowywania produktów żywnościowych w gospodarstwie domowym oraz zasad przygotowywania posiłków.

Jak nawyki żywieniowe wpływają na zdrowie?

Właściwe nawyki żywieniowe mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, funkcjonowanie poszczególnych układów organizmu oraz nasze samopoczucie i wygląd. Podstawą jest odpowiednio dobrana i właściwie zbilansowana dieta oraz posiłki przygotowywane z różnorodnych, wysokiej jakości produktów. Istotne dla uzyskania maksymalnej efektywności zdrowego odżywiania są również prawidłowe nawyki żywieniowe. Oto najważniejsze z nich:

  • Zjadanie śniadania maksymalnie w ciągu godziny po przebudzeniu.
  • Spożywanie 4-5 mniejszych posiłków dziennie (z odpowiednio rozłożoną podażą kilokalorii oraz podstawowych składników odżywczych).
  • Wybieranie produktów nieprzetworzonych lub niskoprzetworzonych, ciemnego pieczywa, chudych mięs i serów, ograniczenie lub wykluczenie spożycia cukru.
  • Wybieranie produktów gotowanych, gotowanych na parze, pieczonych lub grillowanych.
  • Regularne nawadnianie organizmu w ciągu dnia (dodatkowe nawadnianie organizmu w trakcie i po treningu).
  • Zjadanie pięciu porcji warzyw i owoców.
  • Zjadanie lekkiej kolacji na 2-3 godziny przed udaniem się na nocny spoczynek.

Należy mieć świadomość, że na nasze zdrowie wpływ mają również złe nawyki żywieniowe. Nieodpowiednio skomponowana dieta, zbyt duża lub zbyt mała kaloryczność posiłków, nieregularność ich spożywania, monotonia żywieniowa i wybieranie produktów słabej jakości, a także niewłaściwe proporcje w dostarczaniu poszczególnych składników odżywczych – to tylko niektóre z błędów żywieniowych mogących negatywnie wpływać na nasze samopoczucie, zdrowie, witalność i metabolizm organizmu.
Do najczęściej odnotowywanych złych nawyków żywieniowych należą: podjadanie między posiłkami, niejedzenie śniadania oraz zbyt obfite kolacje, a także zastępowanie zdrowych posiłków jedzeniem typu Fast food.

Poznaj żywność funkcjonalną

Żywność funkcjonalna to szczególny rodzaj produktów spożywczych, które oprócz standardowego efektu odżywczego wynikającego z zawartych w nich składnikach odżywczych, wykazują dodatkowy, udokumentowany pozytywny wpływ na organizm człowieka. Po żywność funkcjonalną można sięgnąć w celu poprawienia zdrowia i samopoczucia.

Kryteria żywności funkcjonalnej spełniają m.in. produkty wzbogacone w nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, cholinę i lecytynę, witaminy i składniki mineralne oraz probiotyki i prebiotyki. Te ostatnie mogą być składnikiem żywności funkcjonalnej nazywanej probiotyczną (wg klasyfikacji uwzględniającej skład żywności) lub być przyjmowane w postaci suplementów, w których skład wchodzą bioaktywne wyizolowane lub skoncentrowane probiotyki.

Guut i zdrowe nawyki żywieniowe

Guut to marka, która doskonale zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowych nawyków żywieniowych. Oferowane przez nią produkty idealnie wpisują się w życie współczesnego człowieka – szybkie tempo, dużą ilość różnorodnych wyzwań i rosnącą świadomość zasad zdrowego stylu życia. Guut Immunity, Guut Metabolism, Guut Mood i Guut Vitality to starannie wybrane i skomponowane szczepy żywych kultur bakterii i aktywne składniki (w tym opatentowane ekstrakty z roślin) – wszystko zamknięte w dwóch kapsułkach: probiotycznej i nieprobiotycznej.

Kapsułka probiotyczna zawiera składniki aktywne: Lactobacillus paracasei 13434 i Lactobacillus plantarum 6595 (Guut immunity), Lactobacillus rhamnosus GG ATCC 53103 (Guut metabolism), Lactobacillus casei HA-108, Lactobacillus helveticus Rosell-52, Bifidobacterium breve HA-129 i Bifidobacterium longum Rosell – 175 (Guut mood i Guut vitality). Z kolei w kapsułce nieprobiotycznej znajdują się odpowiednio dobrane składniki aktywne.

Produkty Guut wyróżnia nowoczesne opakowanie gwarantujące maksymalną wygodę regularnego stosowania suplementacji: zgrabne pudełko z poręcznym podajnikiem i pojedynczymi saszetkami, z których każda to zalecana dzienna porcja produktu

Należy pamiętać o tym, że suplement nie zastępuje zróżnicowanej diety.

Źródła:

  • https://guut.pl/
  • http://wydawnictwo.pttz.org/wp-content/uploads/2017/12/11_Swiderski.pdf
  • Journal of Agribusiness and Rural Development www.jard.edu.pl ŚWIADOMOŚĆ ŻYWIENIOWA A ZACHOWANIA ŻYWIENIOWE KONSUMENTÓW Elżbieta Goryńska-Goldmann, Przemysław Ratajczak Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Dodaj ogłoszenie