reklama

Jak korzystać z aplikacji bankowej: krok po kroku

Materiał partnera zewnętrznego Zaktualizowano 
Aplikacja bankowa to doskonały przykład rozwiązania ułatwiającego życie. Płacenie telefonem, przelewy na telefon, sprawdzanie stanu konta, wnioskowanie o nowe produkty bankowe – to wszystko funkcje dostępne na wyciagnięcie ręki, a nawet palca, bo niektóre aplikacje bankowe pozwalają na logowanie się za pomocą linii papilarnych. Aplikacja Alior Bank daje taką możliwość i oferuje o wiele więcej przydatnych opcji. W dodatku jest całkowicie bezpieczna i intuicyjna w obsłudze, dzięki czemu nawet nieobyci w świecie mobilnych aplikacji mogą korzystać z niej bez przeszkód. Sprawdź krok po kroku, jak używać aplikacji mobilnej Alior Banku.

Założenie konta w aplikacji mobilnej banku

Pierwszym krokiem do korzystania z zalet bankowości mobilnej jest instalacja aplikacji. Bardzo ważne jest, by pobrać ją z zaufanego źródła. Aplikacja Alior Bank dostępna jest w sklepie Google Play – dla telefonów z Androidem lub AppStore – dla telefonów z iOS. W razie wątpliwości, którą aplikację pobrać, najlepiej udać się na stronę internetową banku i stamtąd pobrać aplikację. Aplikacja Alior działa na urządzeniach mobilnych z Androidem od wersji 4.4 lub iOS od wersji 10.

Po pobraniu aplikacji należy wykonać po kolei kilka kroków, aby ją aktywować:

  • podając numer CIF używany w bankowości elektronicznej (znajduje się na umowie klienta z bankiem) lub numer PESEL,
  • odpowiadając na pytanie kontrolne,
  • wprowadzając w wyznaczone miejsce kod, który przyjdzie SMS-em,
  • wprowadzając kod aktywacyjny, który zostanie podany w automatycznej wiadomości telefonicznej.

Po przejściu tych kroków, pozostaje już tylko ustawienie PIN-u do logowania i autoryzowania operacji. Z PIN-u można, ale nie trzeba korzystać. Jeśli telefon ma czytnik linii papilarnych (dla Androida i iOS) lub skaner twarzy (dla iOS), to można włączyć funkcję logowania biometrycznego. Wystarczy wejść do ustawień aplikacji. Logowanie PIN-em dalej będzie możliwe, ale domyślnie logowanie i autoryzowanie odbywać się będzie biometrycznie. Logowanie biometryczne jest całkowicie bezpieczne i nie wymaga zapamiętywania kodu, tak jak przy opcji logowania PIN-em.

Aplikacja Alior Bank jest jedna dla wszystkich kont bankowych i produktów bankowych, na jakie się zdecydujemy. Oznacza to, że jeśli klient założy w banku konto indywidualne, konto przeznaczone dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz konto oszczędnościowe, to uzyska dostęp do nich wszystkich z poziomu jednej i tej samej aplikacji. Wystarczy przełączać się między profilem firmowym a prywatnym – nie ma potrzeby instalowania oddzielnych aplikacji dla tych rodzajów kont. Mało tego – w aplikacji widoczne będą także lokaty oraz zaciągnięte kredyty.

Stan konta (saldo) i transakcje finansowe

Podstawowa rzecz, jaka interesuje użytkowników, to oczywiście stan konta, czyli saldo. Z aplikacją sprawdzanie, ile ma się na koncie czy też na kontach, jest bardzo proste. Nie trzeba się nawet logować. Stan konta oraz ostatnie trzy transakcje z historii wyświetlane są na panelu przed logowaniem. W przypadku posiadania kilku kont, trzeba w ustawieniach wybrać, które jest domyślne. To właśnie saldo tego konta będzie widoczne przed logowaniem. Po zalogowaniu można oczywiście sprawdzić salda wszystkich kont oraz pełną historię transakcji. Dla kredytów dostępne są harmonogramy spłat raty – widać, ile zostało spłaconych rat, kiedy jest następny termin spłaty i jaką kwotę trzeba uiścić.

Warto wiedzieć, że dostępność do stanu konta i ostatnich trzech transakcji przed zalogowaniem jest możliwością, oferowaną przez Alior Bank, a nie wymogiem. Jeśli użytkownik nie chce mieć takiego dostępu wystarczy zmienić ustawienia konta, wówczas saldo będzie widział jedynie po zalogowaniu.

Konto bankowe służy głównie do płacenia rachunków, wykonywania przelewów, robienia zakupów, otrzymywania przychodów itd. Jakie transakcje spośród wszystkich operacji bankowych można wykonać poprzez aplikację? Możliwości są ogromne. Aplikacja pozwala wykonywać:

  • płatności online, czyli te za zakupy w Internecie lub w urządzeniu mobilnym,
  • przelewy online krajowe, czyli wysłanie środków na konto osób prywatnych, firm etc.,
  • przelewy na telefon za pomocą kodu BLIK, czyli wysłanie środków, jeśli nie zna się numeru konta, ale zna się numer telefonu odbiorcy,
  • skanowanie rachunków i płacenie za nie w opcji „zeskanuj i zapłać”,
  • płatności w sklepach stacjonarnych z użyciem technologii zbliżeniowej,
  • przelewy własne między różnymi rodzajami kont, jak firmowe, prywatne, oszczędnościowe, wpłaty i wypłaty z lokat etc.,
  • spłaty rat kredytu lub zakupów na raty,
  • przelewy do ZUS, podatkowe dla jednoosobowych działalności gospodarczych,
  • doładowania telefonu,
  • przelewy split payment, czyli płatności podzielonej dla jednoosobowych działalności gospodarczych,
  • przelewy natychmiastowe.

Płatności zbliżeniowe i BLIK

Specyficzną kategorią płatności są płatności zbliżeniowe. Obecnie bardzo modne i nic dziwnego, bo to bardzo komfortowa i szybka forma płacenia. Wystarczy mieć przy sobie telefon, który jest dostosowany do technologii NFC albo aktywować opcję płatności BLIK. Aplikacja mobilna banku pozwala na szybkie przelewy za pomocą BLIK oraz płatności online za zakupy z użyciem kodu BLIK. Można także płacić stacjonarnie podając kod BLIK z aplikacji oraz wypłacać pieniądze z bankomatu wpisując wspomniany kod. Zatem można wyjść z domu bez karty i za pomocą samej aplikacji wypłacać środki i płacić za zakupy oraz wygodnie płacić w sieci bez potrzeby wpisywania numerów kart czy logowania się w bramce płatniczej do konta bankowego. Płatności BLIK są dostępne na ekranie przed zalogowaniem.

Inną opcją na płatności zbliżeniowe są dodatkowe aplikacje Google Pay dla Androida i Apple Pay dla iOS. Dzięki nim, telefon z system NFC działa w ten sam sposób, co karta płatnicza. Przykłada się go do terminala i płaci – nie trzeba nawet go odblokować. Aby to zadziałało, do Google Pay lub Apple Pay trzeba dodać kartę. Jest to możliwe właśnie w aplikacji mobilnej Alior Banku. Co ważne, dane do karty nie są przechowywane w aplikacji Google Pay czy Apple Pay. To płatności bezpieczne.

Podstawowe funkcje aplikacji mobilnej Alior Banku

Aplikacja Alior Banku ma wiele funkcji – poza tymi głównymi jak płatności online, przelewy i sprawdzenie stanu konta, do podstawowych należą:

  • ustawienie zdefiniowanych odbiorców poprzez dodanie ich do książki adresowej konta bankowego w aplikacji,
  • ustawienie i modyfikacja przelewów stałych do płatności rachunków co miesiąc czy wspierania regularnie organizacji charytatywnych,
  • wysłania przelewu odroczonego,
  • tworzenie serii przelewów,
  • wnioskowanie o kredyt online lub pożyczkę, limit etc.,
  • wnioskowanie o otwarcie konta oszczędnościowego, lokaty, dodatkowego konta z poziomu aplikacji,
  • zarządzanie kartami kredytowymi, debetowymi, wielowalutowymi przypisanymi do konta (aktywacja, zmiana limitów etc.),
  • szybkie połączenie z infolinią za pomocą jednego przycisku – także z poziomu ekranu przed zalogowaniem,
  • szybkie zastrzeżenie karty, w razie gdy została zgubiona lub skradziona,
  • wysłanie potwierdzenia transakcji na maila oraz pobrania wyciągu z konta,
  • wybór i zarządzanie korzyściami do konta osobistego.

Bezpieczeństwo aplikacji bankowej

Aplikacja bankowa Alior Banku cechuje się wysokim stopniem bezpieczeństwa. Jak wspominaliśmy, dostępne są opcje logowania PIN-em mającym od 4 do 8 cyfr i ustalanym indywidualnie albo biometrycznie za pomocą odcisku palca lub skanu twarzy. Biometria zapewnia wysoki poziom zabezpieczenia; PIN również, o ile jest unikalny i co jakiś czas użytkownik go zmienia. Co ważne, nie loguje się do aplikacji tak samo jak do bankowości elektronicznej, zatem nie podaje się nigdy numeru CIF (jedynie na początku przy aktywacji aplikacji) czy hasła. Wszystkie połączenia między aplikacją mobilną i serwerem banku są szyfrowane.

Problem z aplikacją bankową? Nie jesteś sam

Aplikacja mobilna sprawia jakieś problemy? Jeśli pojawią się usterki techniczne, to należy zgłosić się do pracowników banku. Zdarza się to co prawda rzadko, , warto jednak wiedzieć, że zawsze istnieje opcja skontaktowania się z pomocą na infolinii. Dotyczy to także innych przypadków np. w razie wysłania przelewu na złe konto. Pracownicy banku chętnie udzielą wsparcia. Są oni specjalnie szkoleni w zakresie aplikacji mobilnej, zatem mogą także zaprezentować, jak z niej skorzystać. W celu przejścia takiego szybkiego przeszkolenia od pracownika banku, najlepiej udać do oddziału. Tam też znajdują się tzw. iKioski, czyli terminale, na których samodzielnie lub przy asyście pracownika banku można testować aplikację mobilną.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie