Jak koronawirus wpłynął na rynek pracy? "Spadki liczby ofert były łagodniejsze, niż spodziewaliśmy się na początku pandemii"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Podobnie, jak w ubiegłych latach, w 2020 roku na czele zestawienia najczęściej publikowanych ofert znalazły się te kierowane do specjalistów ds. handlu i sprzedaży.
Podobnie, jak w ubiegłych latach, w 2020 roku na czele zestawienia najczęściej publikowanych ofert znalazły się te kierowane do specjalistów ds. handlu i sprzedaży. Lukasz Gdak/ Polska Press
2020 rok stanowił największe wyzwanie dla kandydatów i pracodawców od wielu lat. - Niewątpliwie największą zmianą ubiegłego roku w zakresie poszukiwania pracowników był ogromny wzrost znaczenia rekrutacji zdalnej- tłumaczy w rozmowie z AIP ekspertka.

Specyfikę minionych 12 miesięcy i skalę trudności, jakie przyniosła pandemia, dobrze oddają dane dotyczące aktywności pracodawców w poszczególnych kwartałach. Wzrost liczby zachorowań i pierwszy lockdown wprowadzony mniej więcej w połowie marca sprawił, że firmy zamrażały wiele procesów rekrutacyjnych jeszcze w I kwartale- wynika z danych pracuj.pl.

Najmocniejszy wpływ COVID-19 na rynek ofert odczuć można było w II kwartale, kiedy zamieszczono na portalu zaledwie 105 198 ogłoszeń, o 22 proc. mniej niż w pierwszych trzech miesiącach roku. W najtrudniejszym momencie zamrożenia gospodarki spadki liczby ofert na Pracuj.pl miesiąc do miesiąca sięgały nawet blisko 50% (różnica między lutym i kwietniem 2020).

- W 2020 roku pracodawcy na Pracuj.pl byli mniej aktywni, niż w 2019 i 2018 roku. Niewątpliwie minione 12 miesięcy ze względu na COVID-19 było dużym wyzwaniem dla pracodawców i kandydatów, część branż zostało dotkniętych mocnym kryzysem- tłumaczy w rozmowie z AIP Aleksandra Skwarska, Pracuj.pl. - Jednocześnie jednak spadki liczby ofert były łagodniejsze, niż spodziewaliśmy się na początku pandemii koronawirusa- dodaje.

Podobnie, jak w ubiegłych latach, w 2020 roku na czele zestawienia najczęściej publikowanych ofert znalazły się te kierowane do specjalistów ds. handlu i sprzedaży. Stanowiły one co trzecie ogłoszenie na portalu. To wynik, który może zaskakiwać, choćby w kontekście obostrzeń związanych z prowadzeniem sklepów w okresie pandemii. - Pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów ds. handlu i sprzedaży (33 proc.), obsługi klienta (18 proc.), IT (14 proc.) i finansów (13 proc.)- wylicza Skwarska.

Jednocześnie zaznacza, że stosunkowo łagodnemu spadkowi liczby ofert pracy towarzyszyła większa aktywność użytkowników. - Aplikowali oni na oferty pracy częściej, niż w 2019 roku w zdecydowanej większości kategorii na portalu. Szczególne ożywienie kandydatów obserwowaliśmy w okresie kwiecień-czerwiec- tłumaczy.

Zdaniem ekspertki, największą zmianą ubiegłego roku w zakresie poszukiwania pracowników był ogromny wzrost znaczenia rekrutacji zdalnej. - W szczytowym momencie w maju tego roku dotyczyła ona połowy ofert na Pracuj.pl, pod koniec roku – blisko co trzeciej. Ponadto blisko trzykrotnie w stosunku do końcówki 2019 wzrósł udział ofert stanowisk w pełni zdalnej pracy na portalu – w listopadzie 2020 było ich aż 7 proc.- podsumowuje.

Galerie handlowe otwarte od 1 lutego?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie