Jak długo jeszcze będzie trzeba czekać na remont?

Jan Adamski
Infrastruktura. Stan niektórych torowisk w Nowej Hucie jest dramatyczny. To NAJGORSZE tory w całym mieście!

Większość torów w Nowej Hucie jest w bardzo złym stanie. W wielu miejscach wprowadzone są ograniczenia prędkości, aby tramwaje nie wypadały z szyn. Najgorsza sytuacja jest na trasach na Walcownię i do Pleszowa.

Tramwaje po Nowej Hucie nie poruszają się szybko. Niektóre odcinki szybciej można pokonać autobusem. Przykładowo - tramwaj linii 21 spod kombinatu na Pleszów jedzie ok. 12 minut. Autobus linii 211 pokonuje tę trasę w ok. 8-9.

- Z badań wynika, że zły stan techniczny torowiska powoduje obniżenie prędkości przejazdu tramwajów przeciętnie o około 4-5 km/h - mówi dr inż. Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej. - To mniej więcej tyle samo, ile z ogromnym trudem udaje się uzyskać, wprowadzając priorytety dla tramwajów w sygnalizacji na skrzyżowaniach.

Podczas budowy trasy S7, przebudowany ma zostać układ torowy w okolicach kopca Wandy, Na odcinku 2,5 km zostaną położone nowe szyny. To jednak niewiele, biorąc pod uwagę tak olbrzymie potrzeby.

Ciągle słychać obietnice, że kolejne odcinki zostaną naprawione i tym samym poprawi się komfort podróży po Nowej Hucie. Oby tylko na te decyzje nie trzeba było czekać tak długo, jak na wysłanie do tej dzielnicy niskopodłogowych bombardierów. MPK Kraków rzadko je tutaj kieruje (choć zdarzają się wyjątki - np. linia 14) argumentując swoją decyzję złym stanem technicznym szyn.

- Zdajemy sobie sprawę z oczekiwań mieszkańców, jednak nie wszędzie w Nowej Hucie niskopodłogowe tramwaje mogą kursować - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków. - Ze względu na zły stan torów nie jest to np. możliwe na trasie do Pleszowa i Walcowni.

Miasto musi pomyśleć o modernizacji torowisk na terenie Nowej Huty. Mimo że już kilka lat temu mówiło się o przebudowie trasy Bronowice Małe - Wzgórza Krzesławickie to pierwszy odcinek został w pełni oddany do użytku dopiero w maju 2015 roku. Teraz czas na kolejny fragment. Od placu Centralnego pod kombinat. Kiedy rozpoczną się prace?

- Staramy się o pozyskanie środki na realizację wartego ponad 100 mln zł programu remontu torowisk w Krakowie - zapewnia rzecznik ZIKiT Michał Pyclik. - Jeśli uda się je pozyskać, pozwoli nam to zintensyfikować prace remontowe, np. na al. Solidarności.

Zatem należy się zastanowić, czy opłaca się utrzymywać torowiska, takie jak wzdłuż ulic Mrozowej i Igołomskiej? Czy nie lepiej w takich przypadkach zastąpić tramwaje komunikacją autobusową?

- Torowiska są warte utrzymania, zwłaszcza wobec planowanych inwestycji w ramach projektu Nowa Huta Przyszłości - twierdzi Michał Pyclik. - Torowisko na Igołomskiej chcemy wyremontować wraz z drugim etapem przebudowy tej ulicy.

Przebudowa szlaków tramwajowy to nie tylko wymiana szyn. To także remont przystanków, pętli, wybudowanie nowych lub odnowienie starych punktów socjalnych. Zarówno pętla na Wzgórzach Krzesławickich, jak i w Walcowni i w Pleszowie straszą swoim wyglądem i wymagają pilnej przebudowy.

W maju zakończono remont torowiska od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Na przystankach zamontowano system informacji pasażerskiej. Wszystko po to, aby pasażerowie mogli szybko pokonać odległość, jaka dzieli Nową Hutę i centrum Krakowa. Teraz pytanie, co dalej? Czy miasto będzie pamiętało o osobach mieszkających w odległych zakątkach tej dzielnicy?

Tygodnik Nowa Huta

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie