Instytut Staszica: Satelitarny system poboru opłat oznacza inwigilację obywateli

Przemysław Gruz
123rf
Krajowa Administracja Skarbowa, która od lipca zajmuje się poborem opłat na polskich drogach, zapowiedziała, że pracuje nad satelitarnym systemem poboru opłat od samochodów osobowych. Koszt wdrożenia tego systemu to 1,5 mld zł. Instytut Staszica ostrzega, że nigdzie na świecie takie rozwiązanie nie obejmuje samochodów obywateli. Dodatkowo nowy system może przekreślić szanse na uproszczenie sposobu płacenia za autostrady w Polsce.

KAS unieważnił przetarg na videotolling na autostradach państwowych, czyli na pobieranie opłat po zeskanowaniu tablic rejestracyjnych. Takie rozwiązanie istnieje już na prywatnych odcinkach A4 i A1, a koncesjonowany odcinek A2 zapowiedział wdrożenie identycznego systemu. Wyłamanie się państwowych autostrad zdaniem Instytut Staszica to całkowite odejście od możliwości płacenia w jeden sposób na wszystkich autostradach przy ich jednoczesnym udrożnieniu.

„Brak jednolitego systemu poboru opłat dla użytkowników autostrad jest uciążliwy, a system manualny jako podstawowa forma uiszczania należności jest archaiczny i powoduje utrudnienia w ruchu.

Jedyną nowoczesną technologią poboru opłat, którą można wprowadzić bez zmiany ustaw zarówno na autostradach państwowych, jak i koncesyjnych, jest videotolling – technologia skanująca tablicę rejestracyjną i pobierająca opłatę z konta użytkownika. System rejestruje jedynie przejazd samochodu daną autostradą – wjazd i zjazd.

Orędownikiem wprowadzenia videotollingu jest Ministerstwo Infrastruktury. W czerwcu br. minister Andrzej Adamczyk zapowiedział uruchomienie tej technologii na tych odcinkach państwowych autostrad, na których obecnie wnosi się opłaty manualnie bądź korzystając z viaAUTO.” – czytamy w najnowszym stanowisku Instytutu Staszica.

Przemysław Koch, pełnomocnik Ministerstwa Finansów ds. informatyzacji, zapowiedział, że w grudniu nie przedłuży umowy na manualny pobór opłat na państwowych w 2021 r. Nowy system satelitarny ma zacząć funkcjonować od lipca 2021 r. Instytut Staszica ocenia, że czas wdrożenia takiego systemu to minimum pół roku, a koszt to 1,5 mld zł. Obawy budzi fakt, że nawet Chiny nie zdecydowały się na śledzenie przejazdów autostradowych obywateli za pomocą satelity. System myta opartego na GPS dla osobówek nie istnieje nigdzie na świecie, ze względu na obawy społeczeństwa o inwigilację przejazdów.

„Warto podkreślić, że satelitarny pobór opłat od aut osobowych nie jest wykorzystywany nigdzie na świecie.

Wprowadzenie go natomiast dałoby państwu i innym podmiotom wprost nieograniczone możliwości inwigilacji każdego kierowcy korzystającego z płatnej autostrady. O ile w przypadku videotollingu rejestrowany jest tylko wjazd i zjazd danego pojazdu z płatnej trasy, to system satelitarny umożliwia jego kompleksowe śledzenie. Nie tylko państwo, urzędnicy, ale i koncern obsługujący system będzie w posiadaniu wrażliwych informacji. To zagrożenie nie tylko dla wolności obywatelskich, ale – w przypadku uzyskania dostępu przez podmioty trzecie – potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa.” – uznaje Instytut Staszica.

W Polsce samochody osobowe płacą za przejazd autostradami w czterech różnych systemach. Na autostradach państwowych bramki powodują zatory przy zwiększonym ruchu. Część autostrad pozostaje darmowa, co generuje straty dla skarbu państwa. Tymczasem KAS uznaje w uzasadnieniu umorzenia przetargu na videotolling, że system który można wdrożyć szybko i ujednoliciłby opłaty, „nie leży w interesie społecznym”. Eksperci nie uznają tego wyjaśnienia.

„W ocenie ekspertów Instytutu Staszica nie ma żadnego uzasadnienia dla unieważnienia przetargu na videotolling i pozbawienia polskich kierowców możliwości korzystania z prostego, nowoczesnego i wygodnego sposobu wnoszenia opłat. Można odnieść wrażenie, że toczy się zakulisowa gra, w której stawką są wielkie pieniądze. Sam pomysł budowy satelitarnego systemu poboru opłat od aut osobowych jest tyleż nieekonomiczny, co grożący totalną inwigilacją obywateli. Jako taki powinien zostać zarzucony.” – podsumowuje Instytut Staszica.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie