Instytut Staszica: Dekoncentracja może odnieść skutki odwrotne do zamierzonych

  • Polska

Michał Szczygielski

Wysoka koncentracja właścicielska mediów w kilku segmentach medialnych jest w Polsce faktem. Jednak zmiana tego stanu rzeczy wymaga uwzględnienia kliku czynników o charakterze historycznym, prawnym, politycznym, rynkowym (ekonomicznym), finansowym czy społecznym. Zmiany nie mogą wiązać się z naruszeniem prawa zarówno polskiego, jak i europejskiego i nie powinny polegać na jakiejkolwiek formie wywłaszczenia dotychczasowych właścicieli. Trzeba uwzględniać ewentualne straty i korzyści wynikające z zakładanej dekoncentracji – czytamy w raporcie Instytutu Staszica na temat dekoncentracji rynku mediów w Polsce.

Autor opracowania - prezes Instytutu Staszica medioznawca dr Marek Palczewski - wskazuje na możliwe efekty procesu dekoncentracji, przy założeniu pewnej dowolności interpretacji, jeśli chodzi o konkretne dane ilościowe czy finansowe, ekonomiczne i społeczne skutki na rynku mediów w Polsce. Nadal bowiem nie ma żadnego konkretnego projektu ustawy dekoncentracyjnej. Pojawiają się jedynie plany, które m.in. nawiązują do rozwiązań, które obowiązują w tym zakresie w innych krajach europejskich, głównie Francji i Niemczech.
W raporcie możemy znaleźć rozważania na temat zagrożeń, jakie mogą się wiązać z procesem dekoncentracji (repolonizacji). Może on przynieść odwrotne skutki do zamierzonych. Zakłada się bowiem, że w wyniku dekoncentracji, wzrośnie pluralizm treści. Tymczasem zdaniem autora można spodziewać się, że niektóre firmy wycofają część swoich wydawnictw z rynku, zmniejszając w ten sposób ofertę wydawniczą, co będzie skutkować w pierwszym etapie zmian mniejszym pluralizmem. Odejście dużej części obcego kapitału może także pociągnąć za sobą utratę pracy przez sporą liczbę dziennikarzy.
Dodatkowo wprowadzenie zapowiadanych rozwiązań prawnych może przynieść konsekwencje o charakterze międzynarodowym. Unijne prawo zakazuje bowiem dyskryminacji ze względu na pochodzenie kapitału. Nie można wykluczyć, że nowa ustawa zostałaby zaskarżona do Trybunału Sprawiedliwości UE.
We wnioskach z raportu znajdują się wstępne zalecenia, których wprowadzenie zdaniem autora warto rozważyć dla przeprowadzenia właściwej, nieideologicznej i pozbawionej politycznych konotacji dekoncentracji mediów. Są to:
•wprowadzenie ulg podatkowych dla rodzimych przedsiębiorców inwestujących w media (przy zastrzeżeniu, że formuła takich ulg musiałaby być zgodna z regulacjami unijnymi)
•stworzenie systemu dotacji państwowych dla rodzimych mediów produkujących i prezentujących treści o wysokiej jakości, bez względu na ich proweniencję historyczną i ideowo-polityczną orientację
•uregulowanie na sprawiedliwych zasadach przekazywania ogłoszeń i reklam państwowych do mediów, wykluczające polityczne motywacje
•obniżenie opłat koncesyjnych dla stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych
•wzmocnienie wykonawczej roli i kompetencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Instytut Staszica wskazuje także, że w dyskusji na temat dekoncentracji mediów pomija się znaczenie Internetu, gdzie póki co dostęp zagranicznych mediów jest nieograniczony. Tymczasem wszelkie próby jego regulacji w krajach demokratycznych jak dotąd zawsze napotykały opór społeczny.

Wideo

polecane: MiauCzat: Honorata Witańska ostrzega kobiety! Tęskni za PiP?

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3