Instytut Pileckiego otworzy w Berlinie wystawę o rzezi Woli. Opowiada o ludobójstwie i braku rozliczeń niemieckich zbrodni

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Rzeź Woli stanowiła bezpośrednią realizację rozkazu Adolfa Hitlera, nakazującego zburzenie Warszawy i wymordowanie wszystkich jej mieszkańców
Rzeź Woli stanowiła bezpośrednią realizację rozkazu Adolfa Hitlera, nakazującego zburzenie Warszawy i wymordowanie wszystkich jej mieszkańców Bundesarchiv, Bild 101I-695-0423-13 / Leher / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 DE <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/deed.en>, via Wikimedia Commons
Od poniedziałku (24.04) w berlińskim oddziale Instytutu Pileckiego będzie można oglądać wystawę poświęconą rzezi Woli. – Wystawa opowiada "o ludobójstwie mieszkańców warszawskiej Woli, ale także o wymiarze sprawiedliwości w Niemczech po drugiej wojnie światowej, o braku rozliczeń" – powiedział rzecznik Instytutu Pileckiego w Berlinie Patryk Szostak.

"Wystawa poświęcona rzezi Woli była do niedawna pokazywana w archiwum landowym w Szlezwiku, gdzie towarzyszył jej też obszerny program edukacyjny. Została też szeroko odnotowana przez media niemieckie, zarówno lokalne, jak i ogólnokrajowe. Teraz wystawa zostanie pokazana w Instytucie Pileckiego w Berlinie w wersji nieco rozszerzonej o nagrania i wypowiedzi świadków tej zbrodni" - powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową Patryk Szostak.

Strzelano do kobiet i dzieci

Będzie też prezentowany krótki fragment, pokazujący jak mówił o tym sam Reinefarth, tłumacząc się, że o niczym nie wiedział, że potępiał egzekucje i że w Powstaniu walczyli wszyscy, także kobiety i dzieci, stąd zdarzało się, że żołnierze strzelali do nich - podkreślił rzecznik Instytutu Pileckiego w Berlinie.

Patryk Szostak dodał, że aby zwiedzający, a zwłaszcza młodzież mogli jeszcze bardziej wczuć się w tamte czasy, włączona zostanie też gra komputerowa "Łowcy Cieni", która będzie integralną częścią wystawy.

"Wystawa i elementy multimedialne opowiadają o obu wymiarach tej zbrodni z 1944 r.: o ludobójstwie mieszkańców warszawskiej Woli, ale także o wymiarze sprawiedliwości w Niemczech po drugiej wojnie światowej, o braku rozliczeń. Reinefarth, jak wiemy, zrobił po wojnie karierę polityczną, m.in. jako burmistrz Syltu i poseł landtagu" - zauważył rzecznik..

Trzeba podkreślić, że wystawa w znacznej mierze jest efektem wieloletnich badań dyrektorki berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego Hanny Radziejowskiej, powstała też dzięki inicjatywie dyrektorki centrali Instytutu Pileckiego w Warszawie prof. Magdaleny Gawin - powiedział Szostak.

"Pojawiło się wiele nowych dokumentów, w tym kolekcja ponad trzydziestu oryginalnych fotografii, które wykonał Hanns von Krannhals niemiecki historyk Powstania Warszawskiego, który w 1962 roku dokonał w miejscach masowych egzekucji na Woli wizję lokalną i tam zrobił te zdjęcia" - podkreślił rzecznik. "Widać też odręczne szkice przedstawiające przebieg wydarzeń w sierpniu 1944 roku, usytuowanie karabinów maszynowych itd.".

Dokumentacje z dowodami bezkarności

Wystawa zawiera też dokumentację śledztwa: pokazuje, dlaczego nie udało się ukarać Reinefartha i że nie było to spowodowane brakiem dowodów lub zbyt skomplikowanymi procedurami prawnymi albo innymi obiektywnymi trudnościami - powiedział Patryk Szostak.

"Wynikało to z braku woli politycznej i atmosfery w społeczeństwie oraz w niemieckim wymiarze sprawiedliwości w tamtym okresie" - dodał.

Rzecznik podkreślił, że "nie jest to oczywiście jedyny przykład tego typu, raczej jest to bardzo wymowny szczyt góry lodowej".

Reinefarth "po karierze politycznej wrócił do zawodu adwokata bez żadnych dodatkowych pytań, na przykład kodeks etyczny zawodu adwokata nie odegrał tu żadnej roli. Umarł otoczony szacunkiem jako porządny obywatel, jako uznany reprezentant elity niemieckiej" - dodał. Patryk Szostak zauważył, że "to bardzo dużo mówi o tamtych czasach, jest to też ważny rozdział relacji polsko-niemieckich. Pod tym kątem realizujemy misję naszego Instytutu - jesteśmy jak najbardziej za pojednaniem polsko-niemieckim, ale zawsze w oparciu o badania historyczne, nawet jeśli są one niewygodne".

Liczymy, że uda się dotrzeć z tą wystawą do możliwie dużej części opinii publicznej w Niemczech - powiedział Szostak.

"Bardzo pomocny będzie też fakt, że mamy naprawdę bardzo rozbudowany i - muszę to podkreślić - świetnie działający dział edukacji, gdzie co tydzień odbywają się warsztaty, które mają coraz ciekawsze innowacyjne formy. Stworzyliśmy na przykład historyczną grę karcianą na temat drugiej wojny światowej, gdzie są najważniejsze daty i fakty dotyczące niemieckiej okupacji Polski, czyli tego obszaru historii, który jest w naszym odczuciu cały czas w stopniu niewystarczającym omawiany i obecny w powszechnej świadomości w Niemczech. Wystawie będzie towarzyszył cały program wydarzeń towarzyszących z wykładami m.in. dyrektorki Instytutu Hanny Radziejowskiej, czy Piotra Gursztyna, autora monografii na ten temat, ale też niemieckich historyków".

Instytut Pileckiego w Berlinie przygotował wystawę we współpracy z Landesarchiv Schleswig-Holstein, polskim Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wolskim Centrum Kultury i Kolonią Wawelberga.

Rzeź mieszkańców stołecznej Woli trwała od 5 do 7 sierpnia 1944 r. W masowych egzekucjach zginęło - według różnych szacunków - od 40 do 60 tys. mieszkańców dzielnicy. Ludność była rozstrzeliwana, a ciała zabitych palono. Eksterminacja na dużą skalę zakończyła się 7 sierpnia, jednak w mniejszym stopniu trwała aż do 12 sierpnia, kiedy dowodzący operacją tłumienia Powstania Warszawskiego gen. Erich von dem Bach-Zelewski wydał zakaz mordowania ludności cywilnej. Po wojnie żaden z wykonawców tej zbrodni nie poniósł odpowiedzialności.

Polecjaka Google News - Portal i.pl

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Temida
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

23 kwietnia, 13:23, Popieram PiS:

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

23 kwietnia, 13:29, już Uważaj !:

Zanim Niemcy wypłacą ci odszykowanie , to prędzej dostaniesz od PIS schabowego na mor... klepanego !! aż się obliżesz !! a gałki ci się odbiją od chodnika .

23 kwietnia, 13:36, Polak:

Ale widzisz kochasiu różnice pomiędzy PO a PiS. PO było uległe Niemcom i wykonywało po cichu ich rozkazy ( Tusk jako premier i rząd PO- PSL), każdy pluł nam w twarz a wtedy byliśmy dobrzi, dobra Polska , każdy nas chwalił, syndrom zgiętych kolan. PiS postawił na swoim, że liczy się przede wszystkim Polska , nie ma zginania głowy i kolan przed Niemcami to jesteśmy źli. Dlaczego , my duże państwo i naród w środku Europy mamy być zakładnikami i niewolnikami?

23 kwietnia, 14:10, 10/10:

Wiesz jaka jest różnica między PIS a Komuną ? komuna na żniwa zawszę miała klęskę urodzaju podobnie jak teraz ale wieczny kłopot z sznurkiem do snopowiązałki , za to PIS pełne silosy zboża technicznego czy dla świń , i sznurka ci u nas dostatek ! tak że się możesz spokojnie powiesić !!

23 kwietnia, 14:46, Do głupków:

Widzisz, brak zboża źle, dużo zboża też źle. PARTAJ tak dalej, do wszystkiego można się przyczepić bo przecież to wina PiSu, on rządzi.

Tak jak PZPR było organizacja zbrodniczą tak i .............

D
Do głupków
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

23 kwietnia, 13:23, Popieram PiS:

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

23 kwietnia, 13:29, już Uważaj !:

Zanim Niemcy wypłacą ci odszykowanie , to prędzej dostaniesz od PIS schabowego na mor... klepanego !! aż się obliżesz !! a gałki ci się odbiją od chodnika .

23 kwietnia, 13:36, Polak:

Ale widzisz kochasiu różnice pomiędzy PO a PiS. PO było uległe Niemcom i wykonywało po cichu ich rozkazy ( Tusk jako premier i rząd PO- PSL), każdy pluł nam w twarz a wtedy byliśmy dobrzi, dobra Polska , każdy nas chwalił, syndrom zgiętych kolan. PiS postawił na swoim, że liczy się przede wszystkim Polska , nie ma zginania głowy i kolan przed Niemcami to jesteśmy źli. Dlaczego , my duże państwo i naród w środku Europy mamy być zakładnikami i niewolnikami?

23 kwietnia, 14:10, 10/10:

Wiesz jaka jest różnica między PIS a Komuną ? komuna na żniwa zawszę miała klęskę urodzaju podobnie jak teraz ale wieczny kłopot z sznurkiem do snopowiązałki , za to PIS pełne silosy zboża technicznego czy dla świń , i sznurka ci u nas dostatek ! tak że się możesz spokojnie powiesić !!

Widzisz, brak zboża źle, dużo zboża też źle. PARTAJ tak dalej, do wszystkiego można się przyczepić bo przecież to wina PiSu, on rządzi.

T
Taka prawda
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

23 kwietnia, 13:23, Popieram PiS:

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

A myślisz po co im taka kasa dla ciebie ?? durniu nawet gierek wiedział ze z Bankiem światowym nie ma żartów czy z Żydami za oceanem , miałeś w banku dług ? to lepiej żebyś nie miał , bo ci jak poproszą banderowców , to ci zrobią taką parcelacje , ze będziesz płakał żeby ci zostawili skórkę od chleba , chodź dziadek z babką to Warszawski przesiedleniec który mieszkał w Lidzie , ale od ludzi słyszał ze SS-Galizien jest bardziej bezwzględna od Gestapo i CzK,a jak sądzisz baranie że kłem to taki film jak ,, Wołyń ,, powstał z społecznej zbiórki i jak tych ludzi we Wrocławiu widziałem lub taki Św. Mirosław Hermaszewski czy Krzesimir Dębski gdzie mu tam dziadków wymordowana , Banderowska Onuca rezunie !!!

10/10
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

23 kwietnia, 13:23, Popieram PiS:

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

23 kwietnia, 13:29, już Uważaj !:

Zanim Niemcy wypłacą ci odszykowanie , to prędzej dostaniesz od PIS schabowego na mor... klepanego !! aż się obliżesz !! a gałki ci się odbiją od chodnika .

23 kwietnia, 13:36, Polak:

Ale widzisz kochasiu różnice pomiędzy PO a PiS. PO było uległe Niemcom i wykonywało po cichu ich rozkazy ( Tusk jako premier i rząd PO- PSL), każdy pluł nam w twarz a wtedy byliśmy dobrzi, dobra Polska , każdy nas chwalił, syndrom zgiętych kolan. PiS postawił na swoim, że liczy się przede wszystkim Polska , nie ma zginania głowy i kolan przed Niemcami to jesteśmy źli. Dlaczego , my duże państwo i naród w środku Europy mamy być zakładnikami i niewolnikami?

Wiesz jaka jest różnica między PIS a Komuną ? komuna na żniwa zawszę miała klęskę urodzaju podobnie jak teraz ale wieczny kłopot z sznurkiem do snopowiązałki , za to PIS pełne silosy zboża technicznego czy dla świń , i sznurka ci u nas dostatek ! tak że się możesz spokojnie powiesić !!

C
Co na to Moskal
A co na to Moskal z pisu , ciągle Niemcy Niemcy a przecie ruskie też wiele zła wyrządzili
I
I o To chodzi!
Przypominać prostackim germańskim dziadom, że się nie rozliczyli.
P
Polak
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

23 kwietnia, 13:23, Popieram PiS:

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

23 kwietnia, 13:29, już Uważaj !:

Zanim Niemcy wypłacą ci odszykowanie , to prędzej dostaniesz od PIS schabowego na mor... klepanego !! aż się obliżesz !! a gałki ci się odbiją od chodnika .

Ale widzisz kochasiu różnice pomiędzy PO a PiS. PO było uległe Niemcom i wykonywało po cichu ich rozkazy ( Tusk jako premier i rząd PO- PSL), każdy pluł nam w twarz a wtedy byliśmy dobrzi, dobra Polska , każdy nas chwalił, syndrom zgiętych kolan. PiS postawił na swoim, że liczy się przede wszystkim Polska , nie ma zginania głowy i kolan przed Niemcami to jesteśmy źli. Dlaczego , my duże państwo i naród w środku Europy mamy być zakładnikami i niewolnikami?

j
już Uważaj !
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

23 kwietnia, 13:23, Popieram PiS:

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

Zanim Niemcy wypłacą ci odszykowanie , to prędzej dostaniesz od PIS schabowego na mor... klepanego !! aż się obliżesz !! a gałki ci się odbiją od chodnika .

K
Kiedy !!!!
Mam pytanie kiedy to Jarosław zamierza zrobić ten wielki objazd po Polsce , bo chciał bym zobaczyć uwielbienie Polskich Rolników do naszego Wodza , czy może już warto , za nim wystosować list gończy !!
P
Popieram PiS
23 kwietnia, 10:12, Pan Polak:

Tusk nie będzie zadowolony.

23 kwietnia, 12:58, Sylwia:

Kaczyński będzie?

Jak Niemcy wypłaca odszkodowanie to na pewno będzie choć wolał by aby Niemcy nie rozpoczęły wojny i nie było później żadnych roszczeń, odszkodowań a wcześniej tak wiele ludzkiej krzywdy i cierpienia. Zrozumiał totalny pajac czy za trudne?

E
End
23 kwietnia, 13:11, Pl:

Instytut Pileckiego w Berlinie, czyli...

Czyli o co chodzi?

Pilecki nie był w Berlinie.

Do instytutu nie zaglądają nawet znudzone wycieczki szkolne.

Pies z kulawą nogą tam nie zajrzy.

To po prostu pisowski skok na kasę i propaganda.

W historii nie słyszałem o Pileckim , owszem od taty od armii Andersa , o Stanisławie Maczku , od Dziadka Legionisty o Józefie Piłsudskim

bo w jego duchu byłem wychowywany !! nawet o sodomicie Stefanie Banderze , bo częściowo komuna tego zabraniała i kryła porachunki Stalina z Żydami , ale Pilecki ?? "Na kłopoty... Bednarski" zabili go i uciekł .

W
W razie wojny Szwajcaria
23 kwietnia, 13:11, Pl:

Instytut Pileckiego w Berlinie, czyli...

Czyli o co chodzi?

Pilecki nie był w Berlinie.

Do instytutu nie zaglądają nawet znudzone wycieczki szkolne.

Pies z kulawą nogą tam nie zajrzy.

To po prostu pisowski skok na kasę i propaganda.

Ta ta instytucja co glinski kupił jej hotel w szwajcari ?

G
Gość
23 kwietnia, 12:51, wet:

Donald Tusk dostał zaproszenie ? Król lipa po obejrzeniu będzie nareszcie wiedział za co są dla nas reparacje !!! Kto mu dał tytuł magistra historii ? I za co ? Weryfikacja stopnia naukowego potrzebna !!!

PIS,owski bydełko to taka sama patologia społeczna , jak ci na Ulicach młodzi banderowcy , Normalne społeczeństwo pracuję , bawi się od prowadza podatki !! słyszałeś w jakim cywilizowanym kraju o 500 plus , po co ci reparacje ? co myślisz ze z tego 500 dostaniesz ?? takim ja wy potrzebne są OHP,y i Kibuce i wio bydło do roboty !!!

P
PiS kłamie
"Stanowisko polskiej doktryny prawa międzynarodowego w przeważającej mierze jest jednoznaczne i nie pozostawia wątpliwości co do faktu zrzeczenia się przez Polskę reparacji od Niemiec" - tak pisała w 2006 r. ówczesna szefowa MSZ Anna Fotyga.
T
Ta
23 kwietnia, 12:51, wet:

Donald Tusk dostał zaproszenie ? Król lipa po obejrzeniu będzie nareszcie wiedział za co są dla nas reparacje !!! Kto mu dał tytuł magistra historii ? I za co ? Weryfikacja stopnia naukowego potrzebna !!!

W przeciwieństwie do ciebie, tłuku, inni dobrze wiedzą, że reparacje nam się nie należą, bo nasz rząd z nich zrezygnował. Pisała o tym pisowska minister Anna Fotyga.

Wróć na i.pl Portal i.pl