Spis treści
Oznaczenia reklam w mediach społecznościowych. Co grozi za łamanie przepisów?
Miesięcznie do UOKiK-u trafia średnio 300 sygnałów dotyczących potencjalnych naruszeń i stosowania wprowadzających w błąd oznaczeń treści komercyjnych lub ich braku w mediach społecznościowych.
"Trwają postępowania wyjaśniające dotyczące scamu i kryptoreklamy. Pierwsze kary za brak współpracy z UOKiK otrzymało 6 influencerów - m.in za nieudzielanie urzędowi wyjaśnień. W lipcu prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty nieprawidłowego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Postępowania dotyczą 3 influencerów i reklamodawcy" - zaznacza urząd.
Odpowiedzialność za prawidłowe oznaczanie treści reklamowych spoczywa na influencerach, agencjach reklamowych i reklamodawcach.
"Za brak prawidłowego oznaczenia treści komercyjnych grozi kara do 10 proc. obrotu" - przypomina UOKiK.
Nowe wytyczne dla influencerów. Precyzyjna instrukcja
Pod koniec września opublikowano rekomendacje prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. To dokument, na który czekali nie tylko sami influencerzy, reklamodawcy i agencje PR, ale również konsumenci. Rekomendacje zawierają wiele praktycznych przykładów i graficznych propozycji - powstały po to, by pomóc internetowym twórcom prawidłowo oznaczać treści komercyjne.
- Wyróżniliśmy różnego rodzaju współprace komercyjne, w tym autopromocję czyli reklamę marki własnej, a także prezenty czyli popularne paczki PR – wyjaśniał Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Dokument zawiera nie tylko ważne definicje czy regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą, ale także konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i inne, wraz z podaniem praktycznego schematu działań do każdego z nich – dodawał Prezes UOKiK.
Oznaczenie reklam powinno być, przede wszystkim, czytelne, jednoznaczne i zrozumiałe dla każdego odbiorcy. Musi być też widoczne dla użytkowników korzystających zarówno z komputerów, jak i urządzeń mobilnych .
Koniec z reklamowaniem zabiegów medycyny estetycznej. Kara jest gigantyczna
Jak dodaje UOKiK w informacji przekazanej portalowi i.pl, oprócz rekomendacji wskazanych przez urząd dla influencerów, "należy pamiętać, że reklama niektórych grup produktów np. leków, suplementów diety czy zabiegów i produktów medycyny estetycznej jest regulowana szczegółowymi przepisami prawa, które są wiążące dla influencerów".
Celebryci reklamujący produkty i usługi w mediach społecznościowych powinni więc pamiętać, że już od 1 stycznia w życie wejdzie nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych. W jej zapisach znalazł się m.in. zakaz reklamowania specjalistycznych usług i wyrobów medycyny estetycznej.
Zakazana będzie promocja sprzętu specjalistycznego, implantów, laserów specjalistycznych, a także reklam kwasu hialuronowego. Dotyczy to takich środków komunikacji jak: media tradycyjne, czyli radio, prasa, telewizja, ale także internetu i mediów społecznościowych.
Jest czas na dostosowanie się do zmian
Ustawa zakłada, że podmioty, na rzecz których dotychczas była prowadzona promocja, mają czas na modyfikację i dostosowanie swoich strategii oraz kampanii reklamowych do 30 czerwca 2023 r., ale tylko pod warunkiem, że kampania reklamowa rozpoczęła się przed 1 stycznia 2023 r.
Nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych nie wszystkim przypadła do gustu. Influencerzy, którzy współpracowali z firmami z tej branży ubolewają, że brak możliwości reklamy może doprowadzić do upadku wielu gabinetów świadczących takie usługi, które nie mają jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku.
Jak będzie, pokaże czas.
mm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?