Hulajnogi elektryczne, rolki, rowery. Za co możesz dostać mandat? [NOWE PRZEPISY]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
20 maja oraz 1 czerwca wchodzą w życie zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Mówią m.in. o tym, z jaką prędkością można poruszać się elektryczną hulajnogą, kiedy można wjechać na chodnik i jak nie przechodzić po pasach na jezdni.Co wolno, a za co grozi mandat? Zobacz na kolejnych slajdach, poruszając się za pomocą strzałek, myszki albo gestów na smartfonie.
20 maja oraz 1 czerwca wchodzą w życie zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Mówią m.in. o tym, z jaką prędkością można poruszać się elektryczną hulajnogą, kiedy można wjechać na chodnik i jak nie przechodzić po pasach na jezdni.Co wolno, a za co grozi mandat? Zobacz na kolejnych slajdach, poruszając się za pomocą strzałek, myszki albo gestów na smartfonie. Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
20 maja oraz 1 czerwca wchodzą w życie zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Mówią m.in. o tym, z jaką prędkością można poruszać się elektryczną hulajnogą, kiedy można wjechać na chodnik i jak nie przechodzić po pasach na jezdni. Co wolno, a za co grozi mandat? Zobaczcie!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Hulajnogi elektryczne, rolki, rowery. Za co możesz dostać mandat? [NOWE PRZEPISY] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Uprzejmie informuję, że dzisiaj jest 21 dzień miesiąca maja i część zmian wejdzie w życie dopiero za 10 dni. Dlatego radzę ostrożnie zbliżać się do przejść, jeździć samochodami, bo jak zwykle poplecznicy morderców z Warszawy nie wpadli na pomysł żeby połączyć te dwie nowelizacje jednym terminem wejścia w życie.

//////

Każdy rowerzysta powinien OBOWIĄZKOWO posiadać:

1. Kartę rowerową i badania psychologiczne – tak jak kierowcy samochodów

2. Sprawny i oświetlony rower białe światło z przodu, czerwone z tyłu odblaskowy kask

3. Badanie techniczne pojazdu pt. rower

4. Obowiązkowe ubezpieczenie OC

5. Kamizelkę odblaskową założoną na plecach a nie w plecaku

6. Tablicę rejestracyjną lub inną forma oznakowania która umożliwi identyfikację kierującego

7. Bezwzględny zakaz jazdy w słuchawkach !!

8. Badania psychologiczne na poziomie czytania ze zrozumieniem aby ogarnąć choć podstawowe przepisy o PRD

M
Marco
19 maja, 21:06, Simmy:

Dwie sprawy.

1. Jak pieszy stanie stopą na przejściu 5 metrów przed jadącym pojazdem z przepisową prędkością 50km/h to jak mam wyhamować? Przy tej prędkości droga hamowania to min. 15m zakładając natychmiastową reakcję.

2. Mając do wyboru skręcanie rowerem na śliskiej, wyboistej nawierzchni (kochane tory tramwajowe i kilometrowe dziury) i machanie jedną ręką, co mam robić? Machać, leżeć plackiem i wstawiać nowe zęby czy nie machać, jechać bezpiecznie i dostać mandat?

Puknijcie się w głupie łby z takimi przepisami.

1. Gdy staniesz stopą na przejściu to jesteś na przejściu, a tam od dawna pieszy ma pierwszeństwo. Przepis zabraniający wchodzenia przed maskę pojazdu jest nadal zachowany. Ponieważ jednak rząd w Polsce nie potrafi nawet dobrze przepisywać rozwiązań z innych krajów to wprowadzono coś co się nazywa "wchodzeniem na przejście". Więc tu znów jak przy jeździe na suwak będzie milion interpretacji.

Istotne jest wpisanie do kodeksu obowiązku zwolnienia przed przejściem dla pieszych.

2. Nikt nigdy nie kazał machać ręką w trakcie skręcania rowerem. To jest wymysł redaktora co opisywałem poniżej. W ogóle nic się tu nie zmieniło. Kierujący pojazdem ma obowiązek oznajmić ZAMIAR skrętu, w przypadku rowerów jest to wyciągniecie ręki PRZED skręcaniem, tak jak w samochodzie kierunkowskazy włączasz PRZED skręcaniem.

Jak jesteś w trakcie skręcania to wszyscy widzą.

S
Simmy

Dwie sprawy.

1. Jak pieszy stanie stopą na przejściu 5 metrów przed jadącym pojazdem z przepisową prędkością 50km/h to jak mam wyhamować? Przy tej prędkości droga hamowania to min. 15m zakładając natychmiastową reakcję.

2. Mając do wyboru skręcanie rowerem na śliskiej, wyboistej nawierzchni (kochane tory tramwajowe i kilometrowe dziury) i machanie jedną ręką, co mam robić? Machać, leżeć plackiem i wstawiać nowe zęby czy nie machać, jechać bezpiecznie i dostać mandat?

Puknijcie się w głupie łby z takimi przepisami.

M
Marco

Przede wszystkim zmiany dotyczą kierowców, szczególnie pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście, ale też odstępów między pojazdami. Szkoda, że o tym nie piszecie.

A teraz z artykułu:

o hulajnogach

" Jednak korzystanie z chodnika jest dozwolone, gdy na jezdni wzdłuż niego, maksymalna prędkość ruchu pojazdów wynosi 30 km/h."

Ktoś był głodny i zjadł "więcej niż" pomiędzy wynosi a 30. A korekty nie ma.

O obowiązkach rowerzysty:

" Obowiązkowo musimy teraz machać ręką przy skręcaniu. Jeżeli rower nie ma migacza, cyklista powinien dać znać ręką w którym kierunku skręca."

Rowerzysta pod żadnym pozorem nie powinien wymachiwać rękami, w tym przy skręcaniu. Za to powinien przed skręcaniem oznajmić ZAMIAR skrętu przez wyciągnięcie odpowiednio lewej lub prawej dłoni. Ważne jest to by sygnał był widoczny dla innych uczestników ruchu.

To niedopowiedzenie dotyczy się też kierowców - kierunkowskazów używamy by oznajmić ZAMIAR skręcania, czyli przed skręcaniem.

dalej rower:

"Jeżeli nie ma w pobliżu drogi rowerowej, możemy wyjątkowo jechać po chodniku. Jednak musimy wtedy poruszać się z prędkością zbliżoną do pieszego." - Tu niedopowiedzenie wprowadza w błąd jakby były to takie zasady jak przy hulajnogach. A tu nic nie zmieniono: jak dotychczas tzn przy złych warunkach atmosferycznych, z małym dzieckiem lub gdy na drodze dopuszczalna jest prędkość ponad 50km/h a chodnik ma co najmniej 2 metry"

o pieszym:

"Nie możemy używać telefonu komórkowego, tabletu i innych urządzeń tego typu przy korzystaniu z przejścia dla pieszych oraz przy przechodzeniu przez jezdnie lub torowisko."

Pełny artykuł brzmi: "zabrania się będzie pieszemu korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również przez przejście dla pieszych lub torowisko,

w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych."

To po przecinku jest ważne, bo określa jakie używanie sprzętu jest dozwolone.

Wróć na i.pl Portal i.pl