Honda stawia na pojazdy o zerowej emisji. Stąd nowe elektryki jubilatki

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Honda Civic e:HEVju z zyskała uznanie nie tylko specjalistów z branży motoryzacyjnej.
Honda Civic e:HEVju z zyskała uznanie nie tylko specjalistów z branży motoryzacyjnej. Fot: Honda
Historia Hondy jak w soczewce pokazuje rozwój motoryzacji. Śladami tego motoryzacyjnego giganta poszli inni producenci aut. 75-latka tryska nowymi pomysłami.

Deklaracja japońskiego giganta zakłada, że do 2040 roku 100% jej sprzedaży będą stanowiły pojazdy o zerowej emisji, a jej produkty i działalność korporacyjna będą neutralne pod względem CO2 do 2050 roku.

Na dowód w 2023 roku firma wprowadziła na rynek europejski trzy modele z napędem elektrycznym.

"Elektryczna deklaracja"

Swoją elektryczną przyszłość zdeklarowała w 2021. Było to zobowiązanie wobec społeczeństwa, środowiska naturalnego i etycznych wartości firmy.
Przygotowując podwaliny pod nową wizję i grunt dla elektryfikacji modeli europejskich, w 2020 na rynku pojawiła się Honda e. Pierwszą całkowicie elektryczną Hondę w regionie uzupełniły zelektryfikowane wersje istniejących modeli, proces zakończył się wprowadzeniem nowego modelu Civic e:HEV w 2022 roku.

Można być pewnym, że śladami japońskiego giganta pójdą inni producenci aut. Skorzystamy na tym my wszyscy. Historia tego producenta pokazuje dynamiczny rozwój motoryzacji, a ukoronowaniem mają być „czyste” auta.

Narodziny gwiazdy

Na pewno tak dalekosiężnych planów nie miał Soichiro Honda, inżynier i założyciel Hondy. Nie mógł również przewidzieć, że jego firma tak daleko zajdzie w branży motoryzacyjnej.

Nie śniło się to także partnerowi biznesowemu, Takeo Fujisawa, który zarządzałfirmą. Nie wiedziałao tym też garstka pracowników Honda Motor Company, którzy 75 lat temu, 24 września 1948 roku zaczęli nowy rozdział w historii motoryzacji.

To dzięki nim wszystkim Honda stała się znana z innowacyjności i dążenia do doskonałości.

Zdumiewająca jest postać Soichiro Honda, który jako 15-latek, bez wykształcenia, opuścił dom i wyjechał do Tokio w poszukiwaniu pracy, szybko zrozumiał, że niechlujności wykonania i niskiej wydajności nie będą tolerowali klienci. Miał świadomość własnych niedoskonałości menadżerskich

W 1948 roku rozpoczął produkcję motocykli, a w 1963 roku wprowadził na rynek pierwszy własny samochód Honda T360, który stał się sukcesem rynkowym. Prezesem firmy pozostał aż do przejścia na emeryturę w 1973 roku.

Rusza produkcja samochodów

W 1958 Honda rozpoczęła produkcją samochodów. W 1963 zainicjowała kampanię reklamową - jej zwycięzcami mogły zostać osoby, które odgadną cenę nowego modelu Honda S500. Napłynęło 5,7 miliona odpowiedzi, bijąc rekordy marketingowej inicjatywy. W sierpniu t1963 wszedł na rynek minivan T360, a w październiku S500.

N360 wykorzystywała ograniczenia mechaniczne i rozmiaru określone przez prawo dla minisamochodów: pojemność 600 cm³, maksymalna długość 3,4 metra, wysokość 2 metry i szerokość 1,48 metra.

Inżynierowie zaoferowali moc zbliżoną do sportowego samochodu, przestronne wnętrze, a to wszystko w niższej cenie niż konkurenci. N360 uosabiała wartości, które wyrażały filozofię Hondy: Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny"

W 1969 roku, kilka miesięcy przed postawieniem przez Neila Armstronga stopy na Księżycu, kultowy model Honda N600, stała się pierwszym samochodem firmy dostępnym w sprzedaży w USA.

Walka o Amerykę

Wtedy Honda rozpoczęła walkę o znalezienie niszy na amerykańskim rynku. Sprzedawanie samochodów w salonach motocyklowych było nietypowym pomysłem, ale Honda nie mogła stworzyć specjalnej sieci dealerów tylko dla aut do czasu pojawienia się modelu Civic w 1972 roku.

W latach 70. rosła świadomość ekologiczna, a USA zaostrzały przepisy dotyczące emisji zanieczyszczeń . W tych okolicznościach Honda podjęła krok, który zbudował filozofię marki.

W październiku 1973 Soichiro Honda i Takeo Fujisawa, przeszli na emeryturę, co zbiegło się z 25. rocznią istnienia Hondy. Objęli dożywotnie stanowiska jako "Najwyżsi Doradcy"

Po sukcesie modelu Civic, społeczeństwo żądało większego modelu. W 1976 roku pojawiła się Honda Accord, która wstrząsnęła przemysłem motoryzacyjnym: była sportowa, a dostępna cenowo i wydajna. Model wyposażono w rozwiązanie, które uważano za pierwszy zintegrowany system nawigacji w samochodzie.

Nadejście lat 90. zbiegło się z szóstą generacją Honda Civic. Aby uczcić pół wieku istnienia, Honda zrobiła sobie sobie prezent urodzinowy: model Honda S2000, który ożywiał sportowy duch modelu S500.

Samochód elektryczny z ogniwem paliwowym na wodór. Honda rozwijała od lat 80

Wprowadzona na rynek w 2002 roku, Honda FCX była pierwszym samochodem o zerowej emisji sprzedawanym w USA i Japonii. Najnowszą iteracją tej linii badań jest model Clarity Fuel Cell, który zapewnia taką samą wydajność jak konwencjonalne pojazdy. Był to pierwszy samochód, który miał układ napędowy, włącznie z ogniwem paliwowym, zamontowany pod maską.

Rok 2014, kiedy wprowadzono silniki hybrydowe Hondy, był kamieniem milowym w historii Formuły 1.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl