Historia i Teraźniejszość. O czym będą dowiadywać się uczniowie szkół ponadpodstawowych? Czarnek: Podstawy programowe są gotowe

Aleksandra Kiełczykowska
Aleksandra Kiełczykowska
Historia i Teraźniejszość. O czym będą dowiadywać się uczniowie szkół ponadpodstawowych? Czarnek: Podstawy programowe są gotowe.
Historia i Teraźniejszość. O czym będą dowiadywać się uczniowie szkół ponadpodstawowych? Czarnek: Podstawy programowe są gotowe. Karolina Misztal
- Podstawy programowe nowego przedmiotu szkolnego - historia i teraźniejszość - są gotowe i przekazane do konsultacji - powiedział w Polskim Radiu 24 minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Co możemy znaleźć w programie HiT?

Od 1 września 2022 roku w szkołach ponadpodstawowych będzie nauczany nowy przedmiot – historia i teraźniejszość. Ma on zastąpić wiedzę o społeczeństwie na poziomie podstawowym. Jak informuje resort edukacji, HiT będzie docelowo nauczany w klasach I-II.

- Podstawy programowe nowego przedmiotu szkolnego - historia i teraźniejszość - są gotowe i przekazane do konsultacji. Musimy uczyć młodzież szkół ponadpodstawowych historii najnowszej - przekazał minister edukacji i nauki w Polskim Radiu 24.

Dodał, że "zakres materiału obejmie lata 1945 - 2015".

Jednak podstawa programowa nowego przedmiotu cały czas wzbudza wiele kontrowersji.

Jak czytamy w rozporządzeniu, HiT ma "przygotować ucznia do samodzielnej i sprawiedliwej oceny przemian zachodzących w Polsce i na świecie od zakończenia II wojny światowej".

Ma się to dziać "w kategoriach ciągłości i zmiany (lub zerwania) w odniesieniu do podstaw, z których wyrasta nasza Ojczyzna rozumiana jako wspólnota ukształtowana według konkretnych norm kultury oraz wizji człowieka, rodziny i społeczeństwa sięgających swoimi korzeniami klasycznej cywilizacji grecko-rzymskiej i chrześcijaństwa".

Wymagania uczniów są podzielone na 7, chronologicznych rozdziałów:

Wiedza o podstawach życia społecznego

Pierwszy rozdział jest najbardziej ogólny i nie odnosi do konkretnych wydarzeń historycznych. Uczeń ma między innymi przyswoić i zrozumieć takie pojęcia jak „dobro wspólne”, człowieka jako istotę społeczną. Oprócz tego na lekcjach uczniowie mają zdobyć wiedzę o rozwoju koncepcji społecznych, politycznych, tworzeniu wspólnot religijnych.

W podstawie programowej znalazły się także ustroje polityczne oraz atrybuty państwa i pojęcie narodu.

Świat i Polska w latach 1945-1956

W drugim rozdziale poruszona jest kwestia skutków II wojny światowej dla Polski oraz świata.

Wśród omawianych kwestii znajdzie się: plan Marshalla, powstaniu NATO i Układu Warszawskiego, integracja europejska. Oprócz tego pojawiają się takie dokumenty jak Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz Europejska konwencja praw człowieka z 1950 roku.

Jeśli chodzi o samą historię Polski omówiona zostanie odbudowa kraju po wojnie, mechanizmy sowietyzacji oraz charakterystyka rządów komunistów.

Szczególna uwaga zostanie poświęcona „ żołnierzom niezłomnym” oraz prymasowi polski Stefanowi Wyszyńskiemu.

Pojawiają się też tematy odleglejsze od Europy: przejęcie władzy w Chinach przez komunistów, czy powstanie państwa Izrael.

Świat i Polska w latach 1956-1970

To trzecia część nowego przedmiotu. Skupia się ona między innymi na integracji europejskiej, powstaniach antykomunistycznych, a także na wojnach zastępczych podczas zimnej wojny.

Według podstawy uczeń ma "charakteryzować przemiany społeczno-obyczajowe określane jako 'rewolucja 1968 roku' (m.in. 'rewolucja seksualna') oraz ich intelektualne inspiracje (neomarksizm, 'nowa lewica')". Oprócz tego „charakteryzuje idee i ruchy pacyfistyczne; potrafi wskazać różnicę między ekologią a ekologizmem”.

W historii Polski wyróżniono wydarzenia związane z przełomem 1956 roku (Poznański Czerwiec, Jasnogórskie Śluby Narodu, powrót Gomułki do władzy, uwolnienie Prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego), proces destalinizacji oraz wydarzenia z 1968 roku i ich kontekst.

Oprócz tego uczeń będzie potrafił wyjaśnić „znaczenie ideowo-moralne duszpasterskiego programu Prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego”.

Świat i Polska w latach 1970-1980

Lata 70. w podstawie to głównie osłabienie pozycji USA (tutaj wymieniono porażkę w Wietnamie, aferę Watergate oraz kryzys naftowy) i "wzrost wpływów światowego obozu komunistycznego".

Omówiona zostanie "polityka odprężenia" oraz rozliczenie się Niemiec z „dziedzictwem rządów nazistowskich”.

Wydarzenia w Polsce, które uczniowie mają przyswoić to między innymi przebieg i skutki grudnia 1970 roku, rządy Edwarda Gierka („dobrobyt na kredyt, uległość wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku").

W podstawie programowej wśród "głównych przejawów opozycji w Polsce" został wyróżniony kościół katolicki oraz ruchy robotnicze. Uczeń będzie też umiał "wyjaśnić znaczenie dla Polski i świata wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża".

Świat i Polska w latach 1980-1991

Lata 80. w świecie to "wzrost popularności programów wolnorynkowych i konserwatywno-liberalnych", znaczenie przejęcia władzy przez Margaret Thatcher w Wielkiej Brytanii i Ronalda Reagana w USA, erozja systemu komunistycznego oraz jesień narodów.

W kontekście Polski poruszona zostanie kwestia przede wszystkim powstania "Solidarności" i późniejszym jego działaniom, stanu wojennego i roli Kościoła w tym okresie.

Na lekcjach pojawi się też rok 1989 i Okrągły Stół, "wybory kontraktowe" 4 czerwca 1989 roku, wybór gen. Wojciecha Jaruzelskiego na prezydenta i powołanie rządu Tadeusza Mazowieckiego. „Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia „dekomunizacji” i „lustracji” w kontekście prób wychodzenia z postkomunizmu, ujmuje te pojęcia na tle porównawczym uwzględniając przykłady Niemiec i Czechosłowacji.”

Świat i Polska w latach 1991-2001

Przedostatni, szósty rozdział charakteryzuje pojęcie „nowego światowego ładu” i jego skutków. Pojawia się dalsza część integracji europejskiej, a także globalizacja i jej znaczenie.

Uczeń ma "scharakteryzować znaczenie 1991 roku w najnowszej historii Polski" – pierwsze wolne wybory w parlamencie oraz powołanie rządu Jana Olszewskiego. Są też punkty dotyczące rządów AWS i UW oraz przystąpienie Polski do NATO i Unii Europejskiej.

Podstawa programowa przewiduje także miejsce na „wzrost agresywnej polityki Rosji od czasu objęcia rządów przez Władimira Putina”, „genezę i najważniejsze etapy 'wojny z terroryzmem'” oraz prześladowania religijne.

Po przerobieniu tego rozdziału uczeń ma również "charakteryzować zjawisko prześladowań religijnych na przykładzie losu społeczności chrześcijańskich w różnych strefach świata".

Świat i Polska w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku

Zgodnie z podstawą programową uczeń ma "charakteryzować główne zmiany kulturowe zachodzące w świecie zachodnim na przykładzie ekspansji ideologii 'politycznej poprawności', wielokulturowości, nowej definicji praw człowieka, rodziny, małżeństwa i płci" oraz "umieścić te zmiany na tle kulturowego dziedzictwa Zachodu ujętego w myśli grecko-rzymskiej i chrześcijańskiej".

Jak czytamy w projekcie, licealiści mają "wskazać na różnice między tolerowaniem a afirmowaniem zjawisk kulturowych i społecznych".

Patrząc na światowe wydarzenia wyróżnione zostały "zmiany Unii Europejskiej w okresie po wstąpieniu Polski w jej struktury - wzrost pozycji Niemiec, zjawiska kryzysowe związane z imigracją, niestabilnością strefy euro, Brexit, epidemię COVID-19, kontrowersje ideologiczne na forum instytucji unijnych".

Pojawia się też temat katastrofy smoleńskiej jako „największej tragedii w powojennej historii Polski”

Co więcej, uczniowie potrafią „najpoważniejsze wyzwania stojące przed Polską u progu trzeciej dekady XXI wieku (kryzys demograficzny, utrzymanie tożsamości kulturowej, koszty finansowe i społeczne 'polityki klimatycznej)".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
28 grudnia 2021, 23:51, Gość:

Bardzo dobrze. Od lat pomijana jest historia lat 1945-1990. Współczesne czasy 1990-2020 nie istnieją w podręcznikach historii. Efekty są widoczne. Wyborcy z prawem głosu nie mają pojęcia o tym co się działo 5, 10, 15 lat temu. I śmiesznie też bywa. Wychodzi poseł (!) i mówi że Powstanie Warszawskie wybuchło w 1981 roku...

4 stycznia, 15:14, Gość:

Takich niedouków w PO i lewicy co niemiara

Statystycznie to wyborcy PiS są motłochem, bezrobotni i bez wykształcenia, niestety koleżko....

G
Gość
28 grudnia 2021, 23:51, Gość:

Bardzo dobrze. Od lat pomijana jest historia lat 1945-1990. Współczesne czasy 1990-2020 nie istnieją w podręcznikach historii. Efekty są widoczne. Wyborcy z prawem głosu nie mają pojęcia o tym co się działo 5, 10, 15 lat temu. I śmiesznie też bywa. Wychodzi poseł (!) i mówi że Powstanie Warszawskie wybuchło w 1981 roku...

Takich niedouków w PO i lewicy co niemiara

G
Gość
29 grudnia, 07:43, ReadMore:

Na kilometry śmierdzi to kato-indoktrynacją pod hasłem Bóg, honor, ojczyzna. Oczywiście patrząc przez pryzmat jedynej słusznej ideologii PiS-owskiej. Moje dzieci nie będą w tym uczestniczyć, a wiedzę o świecie i poglądy polityczne ja im przekaże. Na 100% z moich dzieci nie zrobicie sobie ani przyszłych wyborców ani katolików - wręcz przeciwnie. Zapewniam.

30 grudnia, 14:20, Gość:

Lepsze to niż wasze genderowskie paplanie.

30 grudnia, 16:41, ***** czarnka:

Co ty możesz wiedzieć ograniczony półmózgu zindoktrynowany przez funkcjonariuszy KK którzy w ogromnej większości to pedofile i inni eksperymentalni seksualiści. ???

Być może masz takie doświadczenia z KK

Mogę tylko współczuć.

Ale nie współczuje.

***** czarnka
29 grudnia, 07:43, ReadMore:

Na kilometry śmierdzi to kato-indoktrynacją pod hasłem Bóg, honor, ojczyzna. Oczywiście patrząc przez pryzmat jedynej słusznej ideologii PiS-owskiej. Moje dzieci nie będą w tym uczestniczyć, a wiedzę o świecie i poglądy polityczne ja im przekaże. Na 100% z moich dzieci nie zrobicie sobie ani przyszłych wyborców ani katolików - wręcz przeciwnie. Zapewniam.

30 grudnia, 14:20, Gość:

Lepsze to niż wasze genderowskie paplanie.

Co ty możesz wiedzieć ograniczony półmózgu zindoktrynowany przez funkcjonariuszy KK którzy w ogromnej większości to pedofile i inni eksperymentalni seksualiści. ???

G
Gość
29 grudnia, 07:43, ReadMore:

Na kilometry śmierdzi to kato-indoktrynacją pod hasłem Bóg, honor, ojczyzna. Oczywiście patrząc przez pryzmat jedynej słusznej ideologii PiS-owskiej. Moje dzieci nie będą w tym uczestniczyć, a wiedzę o świecie i poglądy polityczne ja im przekaże. Na 100% z moich dzieci nie zrobicie sobie ani przyszłych wyborców ani katolików - wręcz przeciwnie. Zapewniam.

Lepsze to niż wasze genderowskie paplanie.

G
Gość
28 grudnia, 23:59, Gość:

Swoją drogą mało śmieszny jest kabaret na temat Ministra Eduakcji. Od miesięcy narracja: zły, okropny, "cnoty niewieście" proponuje... Nagle cisza. W tym samym momencie, w którym sprzeciwił się obowiązkowym szczepieniom nauczycieli. Przypadek?

29 grudnia, 6:30, Gość:

Marta Kaczyńska ma uczyć o cnotach niewieścich

W Afganistanie Talibowie stworzyli w ministerstwie resort promowania cnót

G
Gość
28 grudnia, 22:58, Gość:

"...rządy Edwarda Gierka („dobrobyt na kredyt, uległość wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku"..." - może ktoś mi rozwinie skrót "ZSRS". Chyba, że to nowa historia w wydaniu MEiN.

28 grudnia, 23:54, Gość:

Taka sama literówka jak u Ciebie. Rozwiniesz skrót "MEiN"?

To proste: "Ministerstwo Edukacji i Nauki" - a więc nie literówka.

G
Gość
28 grudnia, 22:58, Gość:

"...rządy Edwarda Gierka („dobrobyt na kredyt, uległość wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku"..." - może ktoś mi rozwinie skrót "ZSRS". Chyba, że to nowa historia w wydaniu MEiN.

28 grudnia, 23:54, Gość:

Taka sama literówka jak u Ciebie. Rozwiniesz skrót "MEiN"?

Ministerstwo Edukacji i Nauki.

G
Gość
28 grudnia, 23:59, Gość:

Swoją drogą mało śmieszny jest kabaret na temat Ministra Eduakcji. Od miesięcy narracja: zły, okropny, "cnoty niewieście" proponuje... Nagle cisza. W tym samym momencie, w którym sprzeciwił się obowiązkowym szczepieniom nauczycieli. Przypadek?

Marta Kaczyńska ma uczyć o cnotach niewieścich

G
Gość
Swoją drogą mało śmieszny jest kabaret na temat Ministra Eduakcji. Od miesięcy narracja: zły, okropny, "cnoty niewieście" proponuje... Nagle cisza. W tym samym momencie, w którym sprzeciwił się obowiązkowym szczepieniom nauczycieli. Przypadek?
G
Gość
28 grudnia, 22:58, Gość:

"...rządy Edwarda Gierka („dobrobyt na kredyt, uległość wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku"..." - może ktoś mi rozwinie skrót "ZSRS". Chyba, że to nowa historia w wydaniu MEiN.

Taka sama literówka jak u Ciebie. Rozwiniesz skrót "MEiN"?

G
Gość
Bardzo dobrze. Od lat pomijana jest historia lat 1945-1990. Współczesne czasy 1990-2020 nie istnieją w podręcznikach historii. Efekty są widoczne. Wyborcy z prawem głosu nie mają pojęcia o tym co się działo 5, 10, 15 lat temu. I śmiesznie też bywa. Wychodzi poseł (!) i mówi że Powstanie Warszawskie wybuchło w 1981 roku...
G
Gość
"...rządy Edwarda Gierka („dobrobyt na kredyt, uległość wobec ZSRS, zmiany w konstytucji PRL w 1976 roku"..." - może ktoś mi rozwinie skrót "ZSRS". Chyba, że to nowa historia w wydaniu MEiN.
G
Gość
Ciekawe jak o Bolku będą tłumaczyć ?
Wróć na i.pl Portal i.pl