Groteska wraca do gry. "Piękna i Bestia" to pierwsza premiera po remoncie teatru

Aleksandra Suława
Aleksandra Suława
Próba spektaklu "Piękna i Bestia" w krakowskim teatrze Groteska
Próba spektaklu "Piękna i Bestia" w krakowskim teatrze Groteska Aneta Żurek / Polska Press
Musicalową wersję „Pięknej i Bestii ” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego widzowie obejrzą w nowych fotelach i w sali z nową wentylacją. Premiera planowana jest na 3 marca.

- Kto liczy na disney’owską wersję bajki, ten się rozczaruje – ostrzega reżyser. - Nasza „Piękna i Bestia” oparta jest na literackim pierwowzorze czyli XVIII-wiecznym opowiadaniu Francuzki, Jeanne-Marie Leprince de Beaumont. Na scenie Groteski nie będzie więc uśmiechniętego imbryka, śpiewających świeczników i wąsatego zegara. Pojawią się za to usunięte z animowanej wersji siostry Pięknej (obie obdarzone charakterem równie trudnym, co rodzeństwa Kopciuszka), a całość zyska zdecydowanie bardziej mroczny charakter.

Przesunięte zostaną też akcenty – w interpretacji Połońskiego baśń przestaje być opowieścią wyłącznie o miłości, a staje się historią o tym, jak zgubna i zaślepiająca może być pogoń za urodą. - Prawda o tym że, jak powiedział Antoine de Saint-Exupery: „Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”, jest uniwersalna. Właśnie ta ponadczasowa myśl, wydaje mi się najistotniejszym wątkiem opowieści o pięknej dziewczynie zakochanej w potworze – tłumaczy reżyser. - To też baśń o poświęceniu – postawie nieco zapomnianej w dobie egoizmu – dodaje dyrektor teatru, Adolf Weltschek. - Ta uniwersalność wartości czyni z „Pięknej i Bestii” spektakl skierowany nie tylko do dzieci, ale również do dorosłych.

Jak zawsze w przypadku Groteski równie ważna jak treść jest forma spektaklu. Do stworzenia „Pięknej i Bestii” wykorzystano lalki, półlalki i maski, a całości nadano musicalową formę. - Muzyka pozwala snuć opowieść w sytuacjach, w których emocje są tak intensywne, że mowa już nie wystarcza aktorom. Daje też możliwość tworzenia fabularnych skrótów – często łatwiej jest zamknąć narrację w piosence niż w dialogach – tłumaczy reżyser. Na scenie zobaczymy m.in. Julię Dyge i Dominikę Guzek (Bella), Dominika Gorbaczyńskiego (Bestia), Adama Godlewskiego i Zbigniewa Kozłowskiego (kamerdyner).

„Piękna i bestia” to pierwsza premiera w odnowionych wnętrzach Groteski. Radości i dumie z modernizacji towarzyszą jednak nieprzyjemności – w ubiegłym tygodniu policja zabezpieczyła dokumentację związaną z remontem obiektu. Problemem jest brak wykonania niektórych prac wskazanych w przetargu (m.in. stolarki okiennej, ) lub ich wadliwe wykonanie. Dyrektor zaznacza jednak, że nie ma sobie nic do zarzucenia. - Do przetargu zgłosił się tylko jeden wykonawca, stanęliśmy więc przed alternatywą: albo podejmujemy trud i wyzwanie, albo tracimy środki z dotacji i pozostajemy w lokalowej wegetacji. Nie żałuję tej decyzji, bo posunęliśmy teatr do przodu na polu najistotniejszym czyli związanym z zapewnieniem widzom komfortu – mówi Weltschek dodając, że w pewien sposób cieszy go interwencja prokuratury. - Dzięki jej pracy pewne kwestie i niedomówienia zostaną raz na zawsze rozstrzygnięte.

Groteska odświeżyła nie tylko wnętrza, ale też sposób komunikacji z widzami – teatr ma nową stronę internetową i nową szatę graficzną materiałów promocyjnych, która podkreśla różnice między spektaklami dla dzieci, a propozycjami kierowanymi do dorosłych widzów.

W tym sezonie na scenie przy ul. Skarbowej zobaczymy jeszcze dwie premiery „Pechowego nosorożca” oraz „Cudowną lampę Alladyna”. „Piękną i Bestię” premierowo będzie można zobaczyć 3 marca o godz. 18.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Autor: Aleksandra Suława

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Groteska wraca do gry. "Piękna i Bestia" to pierwsza premiera po remoncie teatru - Dziennik Polski

Wróć na i.pl Portal i.pl