Google skończyło 25 lat. Co najczęściej wpisywano w najskuteczniejszą wyszukiwarkę na świecie?

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Wideo
od 16 lat
W poniedziałek 4 września 2023 roku mija dokładnie 25 lat od momentu, kiedy świat po raz pierwszy poznał Google; dziś najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową na świecie. To jakże wszechstronne narzędzie powstało jako projekt badawczy Larry'ego Page'a i Sergeya Brina, gdy obaj byli doktorantami na Uniwersytecie Stanforda pod koniec lat 90-tych.

Obaj, ówcześni jeszcze studenci, pochłonięci pracą w swoich akademickich pokojach, opracowali nowy algorytm dla wyszukiwarek, który klasyfikował strony internetowe na podstawie liczby prowadzących do nich innych stron internetowych, co nazwali PageRank. Algorytm ten okazał się znacznie skuteczniejszy niż istniejące algorytmy, a Google szybko stał się najpopularniejszą wyszukiwarką w sieci. W zeszłym miesiącu udział Google w globalnym rynku wyszukiwarek wynosił około 92 procent. Jego najbliższy konkurent, Bing, miał około 3 procent udziału, a Yahoo nieco ponad 1 procent.

Skąd się wzięła nazwa „Google”?

Nazwa Google pochodzi od matematycznego terminu "googol", który odnosi się do liczby 1, po której następuje 100 zer. Wybór tej nazwy odzwierciedla zamiar założycieli firmy – zebranie jak największej ilości informacji.

Przez wiele lat Google była ważnym elementem naszego dnia codziennego, wpływając na to, jak szukamy informacji i jak korzystamy z internetu. Ciekawostką jest fakt, że w 2006 roku słownik Oxford Dictionary dodał słowo "google" jako czasownik odnoszący się do wyszukiwania informacji w Internecie, niezależnie od używanej wyszukiwarki.

W tym samym roku Google uruchomiło Google Trends, platformę internetową, która zapewnia wgląd w biliony wyszukiwań na świecie każdego roku. Pod koniec każdego roku Google publikuje swój "Rok w wyszukiwarce", który podsumowuje największe wydarzenia, osobowości i trendy, które przyciągnęły uwagę świata w danym roku.

Czego najczęściej świat szukał w Google?

Arabska telewizja satelitarna Al-Jazeera zebrała wszystkie te raporty. Na podstawie tych informacji opublikowała listę najczęściej wyszukiwanych haseł na świecie w latach 2003-2022. Były to:

  • 2003: Britney Spears
  • 2004: Britney Spears
  • 2005: Janet Jackson
  • 2006: Bebo
  • 2007: American Idol
  • 2008: Obama
  • 2009: Michael Jackson
  • 2010: Chatroulette
  • 2011: Rebecca Black
  • 2012: Whitney Houston
  • 2013: Nelson Mandela
  • 2014: Robin Williams
  • 2015: Lamar Odom
  • 2016: Pokémon GO
  • 2017: Hurricane Irma
  • 2018: World Cup
  • 2019: India vs South Africa
  • 2020: Coronavirus
  • 2021: Australia vs India
  • 2022: Wordle

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Aby uzyskać lepszy obraz kategorii, do których pasuje te 100 wyszukiwanych haseł, pogrupowano je w sześć kategorii:

  1. Osoba, gwiazda, polityk
  2. Produkty technologiczne 
  3. Wydarzenie sportowe
  4. Katastrofa, wypadek 
  5. Film, program telewizyjny, piosenka
  6. Inne 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

C
Critters
I pomyśleć, że 20 lat temu wszyscy buntownicy wybierali Google zamiast AOL, Yahoo czy AltaVista. O Microsoft nie wspominając. Bo Google był kochany, nie śledził, po prostu - anioł. A teraz? Najgorsze uurvy. Śledzą, monopolizują, zagarniają cały rynek reklamy netowej.
Wróć na i.pl Portal i.pl