18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Geolokalizacja przez komórkę: Sprawdź, czy bank wie już o tobie wszystko

Marta Rakowska
Paweł Relikowski/Gazeta Wrocławska
Twój telefon odzywa się, kiedy przechodzisz obok sklepu? Pewnie daje ci znać, że możesz tam dostać rabat. Geolokalizacja, czyli śledzenie lokalizacji poprzez telefon komórkowy, staje się coraz popularniejsza również w Polsce. Eksperci przekonują, że to przyszłość naszej bankowości mobilnej.

Usługę wykorzystuje na razie kilka polskich banków. Badania pokazują, że w najbliższym czasie rozpoznawalność i użycie aplikacji geolokalizacyjnych będzie jednak rosnąć. Przyczyni się do tego coraz większa liczba smartfonów na rynku, które są osiągalne dla coraz większej liczby osób, taniejący dostęp do internetu w telefonach oraz coraz większa liczba hotspotów wi-fi.

Usługa może być pomocna i pogłębiać lojalność klienta wobec instytucji finansowej, ale zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte musi być wykorzystywana w przemyślany sposób, aby nie zrazić klientów.

Możliwości, jakie daje telefon komórkowy, wykorzystują już klienci między innymi Pekao, Millennium, Alior Banku, mBanku, Multibanku i ING. Dzięki geolokalizacji mogą oni wyszukiwać najbliższe placówki banków i bankomaty. GPS pokazuje też najbliższe sklepy, w których klienci mogą uzyskać rabaty. Taka opcja dostępna jest jednak na razie tylko dla użytkowników serwisów mobilnych Pekao, Citi Handlowego i mBanku.

To wciąż niewiele w porównaniu z tym, co oferują swoim klientom niektóre zagraniczne banki internetowe. Przykładem jest tutaj Movenbank. Proponuje on stworzenie rozbudowanego procesu analizy, który do poznania klienta i stworzenia jego modelu wykorzystuje informacje z serwisów społecznościowych - Facebooka i Twittera. Aby zadbać o lojalność swoich klientów, Movenbank planuje też wprowadzenie mechanizmu grywalizacji, czyli wykorzystania mechaniki znanej z gier komputerowych do modyfikowania ludzkich zachowań.

Zdaniem ekspertów Deloitte nieograniczony dostęp do internetu sprawia, że banki powinny dostosować ofertę do konkretnego klienta, bazując na doskonałej znajomości jego potrzeb. - W tym celu pomocna będzie analiza zachowań i przyzwyczajeń oparta na historii wykonywanych przez niego operacji i dodatkowe informacje, pozyskiwane np. w momencie składania wniosku o nowy produkt. To pozwoli bankom lepiej spersonalizować ofertę i zaproponować klientowi pasujące do niego usługi bankowości mobilnej - argumentuje Michał Dubno z Deloitte.

O tym, że taka usługa przekłada się na wymierne efekty biznesowe, świadczy chociażby największy serwis geolokalizacyjny na świecie - Foursquare. To platforma, na której jej użytkownicy dzielą się informacjami o ciekawych miejscach spełniających określone kryteria, np. dostęp do wi-fi. Logowanie się w określonych lokalizacjach skutkuje otrzymaniem informacji o zniżkach i innych atrakcyjnych ofertach.

Możliwości, jakie daje telefon komórkowy, wykorzystuje już kilka polskich banków

Czy to bezpieczne? Nieprzemyślane wykorzystanie geolokalizacji może prowadzić do spadku satysfakcji klienta, a w rezultacie doprowadzić do rezygnacji z usługi. - Banki muszą pamiętać, że bardzo trudno jest przekonać klienta, który już raz zrezygnował z jakiejś usługi, do jej ponownego uruchomienia - ostrzega Dubno.

Zdaniem Zbigniewa Szczerbetka z Deloitte od takich usług w polskiej bankowości nie ma już jednak odwrotu. - Banki będą w stanie odpowiadać na potrzeby klientów w sposób dużo bardziej precyzyjny - mówi. Chcąc skutecznie konkurować na rynku bankowym oraz z graczami spoza sektora, banki powinny alokować większe zasoby na rzecz badań typu customer intelligence i tworzenia analiz rzeczywistych potrzeb klientów - mówi.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie