Gdzie na wakacje w tym roku? "Pandemia wielokrotnie zmieniała nasze plany podróżnicze"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wybieramy podróże nad polskie morze czy w góry. Częściej też kupujemy sprzęt do biwakowania.
Wybieramy podróże nad polskie morze czy w góry. Częściej też kupujemy sprzęt do biwakowania. Fot. Karolina Misztal/ Polska Press
Branża turystyczna liczy na odbicie w tym sezonie wakacyjnym. Jednak pomimo ogólnoświatowej akcji szczepień i coraz większej liczby osób, które podejmują kroki związane z ochroną własnego zdrowia, wyjazdy zagraniczne nadal zdają się być nieoczywistym wyborem.

Pandemia koronawirusa dotknęła praktycznie niemal wszystkich dziedzin życia i zdecydowanie zmieniła naszą codzienność. Dotyczy to również wakacji. - Bez wątpienia jednym z najbardziej nurtujących w kontekście wakacji pytań jest to, w jakim stopniu COVID-19 pokrzyżował nasze plany, jeśli w ogóle- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Katarzyna Grzywaczewska, Payback Polska.

Blisko 4 na 10 respondentów przyznało, że z powodu pandemii musiało wybrać inny cel podróży, a po 16 proc. ankietowanych albo zmieniło wysokość budżetu przeznaczonego na urlop, albo jego termin- wynika z badania Payback Opinion Poll.

Jak tłumaczy nam ekspertka, niemal połowa respondentów przyznała, że trwająca pandemia ma wpływ na ich urlop, nie oznacza to jednak, że ankietowani zamierzają z niego rezygnować. - Co ciekawe, zdecydowanym faworytem wakacyjnych wypraw będą w tym roku wyjazdy krajowe, na które zdecyduje się 64 proc. naszych respondentów. 16 proc. wybierze natomiast któryś z zagranicznych kierunków, 12 proc. zostanie w tym czasie w domu, a 8 proc. ankietowanych podzieli wakacje na wyjazd w Polsce i za granicę- wylicza ekspertka.

Okazuje się, że ponad połowa badanych (56 proc.) jako preferowany czas na urlop wskazuje miesiące letnie – lipiec i sierpień. 11 proc. ankietowanych wakacje zaplanowało na czerwiec, a 14 proc. na jesień – w tym większość we wrześniu. Zimą swoje tegoroczne plany urlopowe chciałoby zrealizować jedynie 2 proc. badanych, a 17 proc. spośród osób, które wzięły udział w ankiecie, w ogóle nie planuje w tym roku urlopu. Blisko co czwarty (22 proc.) jako główny powód wskazał brak funduszy, a 21 proc., zbyt dużą ilość pracy. Z kolei dla 15 proc. ankietowanych przeszkodą są ograniczenia w podróżowaniu będące rezultatem pandemii. Natomiast 12 proc. respondentów zrezygnowało z wakacji z powodu braku pracy.

- Podróż sfinansujemy przede wszystkim z oszczędności lub bieżących dochodów, co wskazało 80 proc. respondentów. 26 proc. badanych na ten cel przeznaczy między 501 a 1 tys zł na osobę, 20 proc. wyda w tym roku od 1001 do 1,5 tys zł, a 18 proc. – od 1501 do 2 tyszł w przeliczeniu na osobę - podsumowuje Grzywaczewska.

Osoby, które planują wypoczynek, myślą przede wszystkim o dwutygodniowym urlopie, na który wybierze się 42 proc. osób. Na krótszy, tygodniowy odpoczynek zdecyduje się co trzeci ankietowany (35 proc.).

Z kolei w przypadku noclegów w Polsce nie ma jednego dominującego miejsca – 21 proc. respondentów na czas urlopu rezerwuje domek letniskowy, 17 proc. ankietowanych decyduje się na hotel, a 14 proc. wybiera pokój w kwaterze prywatnej. Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku wyjazdów zagranicznych, podczas których ponad połowa badanych najchętniej śpi w hotelach.
Jednak co ciekawe, jak wynika z danych Listonic, na tegorocznych listach zakupowych prym wiodą akcesoria, które pomagają i ułatwiają spędzanie czasu na łonie natury. Wśród nich znalazły się kompasy GPS, namioty, śpiwory, butle gazowe, czyli wszystko to, co pozwoli nam wyjazdy plenerowe.

- Dane z aplikacji Listonic za okres maj-czerwiec 2020 i 2021 wskazują na coraz większe zainteresowanie zakupem sprzętu niezbędnego do biwakowania. Zamknięcie w domach, które wprowadziło wielu konsumentów w stagnację, spowodowało, że wyjazdy z opcją nocowania pod gołym niebem stały się atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego- tłumaczy w rozmowie z AIP Kamil Janiszewski,Listonic. - Konsumenci coraz chętniej wybierają miejsca, gdzie mogą zaczerpnąć namiastki życia na wsi- dodaje.

- Pandemia wielokrotnie zmieniała nasze plany podróżnicze i doprowadziła do niekwestionowanego zwrotu w branży turystycznej- podsumowuje.

Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje.

Coraz chętniej robimy zakupy w sklepach stacjonarnych. "Powr...

Okazje

Zobacz zabawki do wody dla dzieci

Materiały promocyjne partnera

Plac zabaw dla dzieci do twojego ogrodu

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl