GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia na DK78. Droga ma być gotowa do 2023 roku

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała w sumie ponad 24 kilometry długości. Pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty: będziński i zawierciański; przez miejscowości: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec.
Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała w sumie ponad 24 kilometry długości. Pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty: będziński i zawierciański; przez miejscowości: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. PM
Po prawie dwudziestu latach oczekiwania – udało się. Katowicki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia. Droga ma powstać do 2023 roku.

Na tę inwestycję mieszkańcy Poręby i Zawiercia czekali od bardzo dawna. Bardzo obciążona droga DK78 przebiega bowiem przez samo centrum obu miast. W godzinach szczytu ogromne tiry czy ciężarówki wypełnione węglem stoją w długich korkach. DK78 to bardzo popularny szlak tranzytowy między Śląskiem i województwem świętokrzyskim. To jedna z najpopularniejszych dróg do Kielc.

Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała w sumie ponad 24 kilometry długości.

Pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty: będziński i zawierciański; przez miejscowości: Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec.

Zmiany w stosunku do planów

Inwestycję podzielono obecnie na trzy części: najdłuższy odcinek I Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów), odcinek IIa - m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice) i najmniejszy odcinek IIb - rondo w Żerkowicach. Wszystkie te odcinki będą budowane w tym samym czasie.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Początkowo planowano budowę trzech węzłów, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Przynajmniej takie było pierwotne założenie. Obecnie te założenia zmodyfikowano. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: Siewierz–Poręba–Zawiercie (Kromołów), będzie mieć 16,7 km długości. W ramach tego fragmentu powstać mają m.in. dwa węzły: „Kuźnica” i „Kromołów” oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.

Drugie zadanie, w Zawierciu (Kromołów–Żerkowice), będzie mieć 7,6 km długości, a na trasie powstaną m.in. cztery wiadukty.
We wrześniu ważyły się jeszcze losy rozwiązań technicznych jakie zostały określone w specyfikacji.

- Po przyjęciu ostatecznych rozwiązań technicznych ilości obiektów inżynierskich, skrzyżowań, węzłów mogą ulec zmianie. Natomiast planowany przebieg drogi krajowej nr 78 nie ulega zmianie – mówił wówczas Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.

Wiadomo na pewno, że długość drogi ma wynieść 24,5 km. Ma to być droga o nośności przystosowanej do ciężkiego transportu. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Na zdjęciach z drona, wykonanych w sierpniu 2018 widać pas startowy lotniska i spore części wybetonowanej już A1

Autostrada A1 powstaje niedaleko pasa startowego pyrzowickie...

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy i nie krótszym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy.
Do czasu realizacji robót nie będzie wliczało się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

To dalszy ciąg obwodnicy Siewierza

Dwujezdniowe obwodnice Zawiercia oraz Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78 połączą się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Droga krajowa nr 78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
Obwodnica umożliwi ominięcie centrum miast, a tym samym odciąży mieszkańców od uciążliwość ruchu samochodowego - głownie pojazdów ciężarowych.

Obwodnica Zawiercia w 2023 roku?

Kiedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem? Wszystko wskazuje na to, ze po ogłoszeniu przetargu w listopadzie 2018 roku, wykonawcy wszystkich części zostaną wyłonieni dopiero pod koniec 2019 roku. Do tego należy doliczyć okres projektowania inwestycji, który potrwa około roku. Prace budowlane mają więc szanse rozpocząć się dopiero pod koniec 2020 roku. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie te etapy uda się zrealizować zgodnie z harmonogramem, GDDKiA zakłada, ze droga będzie gotowa najwcześniej w 2023 roku.

O tym, że inwestycja ma zagwarantowane finansowanie, wielokrotnie, podczas pobytu na Śląsku, zapewniał minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk. Inwestycja jeszcze podczas poprzedniej kadencji parlamentarnej znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.

COP24 w Katowicach: Arnold Schwarzenegger o ochronie środowiska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia na DK78. Droga ma być gotowa do 2023 roku - Dziennik Zachodni

Wróć na i.pl Portal i.pl