Fundusze Europejskie: Jak uniknąć naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych?

Redakcja
FOT. ANDRZEJ WIKTOR / POLSKAPRESSE
Podpisując umowę z wykonawcą, beneficjent zobowiązuje się do stosowania opracowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaleceń dla beneficjentów funduszy unijnych, dotyczących interpretacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Znajdują się tam wskazówki, w jaki sposób stosować ustawę, aby działać w możliwie najszerszym zakresie w zgodzie z prawem UE. Warto pamiętać, że błędy przy realizacji zamówień mogą prowadzić do utraty części dotacji lub konieczności jej zwrotu.

Ustawa Prawo zamówień publicznych, wielokrotnie nowelizowana, obowiązuje w Polsce od 2004 r. i jest coraz częściej stosowana także przez beneficjentów prywatnych. Niestety, nadal w praktyce sprawia ona wiele problemów, a popełnianie błędów nie należy do rzadkości. Zdarzają się nawet sytuacje, że z ich powodu całe postępowanie przetargowe od początku obarczone jest wadą i musi zostać unieważnione.

Najczęściej popełniane błędy

Przeprowadzane kontrole pokazują, że jednym z najczęściej popełnianych błędów przez beneficjentów jest niewłaściwe szacowanie wartości zamówienia i dokonywanie jego podziału w celu uniknięcia przepisów ustawy. Tymczasem, nawet jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, to i tak wartością zamówienia będzie łączna wartość poszczególnych części zamówienia. I jeśli przekroczy kwotę 14 tys. euro, musi zostać objęta procedurami zamówień publicznych. Często spotykanym błędem są także nieuzasadnione zamówienia dodatkowe, z tzw. wolnej ręki.

Czytaj też:Fundusze europejskie: Procedury nie są twoim wrogiem, ale nie można ich lekceważyć

Zamówienie publiczne podlega wymogom, które sprawiają kłopot beneficjentom

Beneficjenci, niestety, dość często popełniają błędy także w samych procedurach przetargowych. Najczęstsze z nich to: zmiany w tzw. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia bez przedłużenia terminów składania ofert. Częste też jest żądanie od oferentów niepotrzebnych dokumentów i oświadczeń (także oryginałów dokumentów, dokumentów poświadczonych notarialnie lub tłumaczeń przysięgłych) i za krótkie terminy na ich dostarczenie. Z drugiej strony, błędem jest jednak także brak wezwania oferentów do złożenia brakujących dokumentów.

Beneficjenci często też w swoim zapytaniu ofertowym żądają dysponowania potrzebnym do realizacji zamówienia sprzętem (narzędziami, urządzeniami) już na etapie składania ofert, a nie - jak być powinno - na moment realizacji zamówienia. Prawdziwą bolączką są niejasne zapisy dokumentów przetargowych, zwłaszcza w przypadku określania warunków udziału w przetargu, tak by nie mógł on być uznany za dyskryminujący jakiś podmiot lub ograniczający konkurencję.
Na koniec zdarza się także, że cała dokumentacja przetargowa jest poprawna, ale co z tego, gdy zlecenie dostaje wykonawca, który nie spełnia jakiegoś z określonych niej warunków.

Czytaj też:Program Innowacyjna Gospodarka, czyli czas pomysłowych Dobromirów

Uchybienia formalne

Dosyć często popełniane są także błędy formalne. Do najczęstszych należą: brak w dokumentacji przetargowej zarządzenia powołującego komisję przetargową i regulaminu, zgodnie z którym działa, brak wpisania podstawy prawnej w zakresie przeliczenia złotych na euro i niepodanie daty wyliczenia wartości zamówienia oraz brak informacji o osobie dokonującej szacowania wartości.

Kary finansowe

Konsekwencje tych wszystkich błędów i uchybień, które mogą zostać wykryte podczas kontroli, są dla beneficjenta bardzo poważne, gdyż wiążą się z groźbą uznania części wydatków za niekwalifikowalne. Oznacza to, że nie zostanie za takie wydatki zwrócona odpowiednia część dotacji.
Za naruszenia prawa zamówień publicznych związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE dokonuje się także tzw. korekt finansowych. Wiąże się to z koniecznością zwrotu kwoty wynikającej z korekty wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anita Wesołowska

Zgadzam się z Kancelaria PAXUS, tak na prawdę samemu ciężko jest przeprowadzić postępowanie bez błędów, my próbowaliśmy nie raz, ale dopiero po szkoleniach i konsultacjach ze specjalistami np. prawnikami, udaje nam pisań np. wnioski bez błędów.

K
Kancelaria PAXUS

Stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych przysparza często wiele problemów zarówno zamawiającym jak i wykonawcom, ponadto już za kilka miesięcy zamówienia publiczne przeżyją rewolucję związaną z wprowadzeniem w życie nowej ustawy. Aby ustrzec się błędów i wyeliminować potencjalne błędy związane ze stosowaniem ustawy najlepiej poradzić się specjalistów.

Kancelaria PAXUS
paxus.pl

Dodaj ogłoszenie