Fundacja: - Szkoła w Solcu Kujawskim łamie prawa ucznia, bo zakazuje makijażu i noszenia kolczyków przez chłopców

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Zapisy w statucie szkoły zakazują m.in. makijażu na lekcjach i zabawach szkolnych
Zapisy w statucie szkoły zakazują m.in. makijażu na lekcjach i zabawach szkolnych pixabay.com
- Zakaz makijażu, noszenia tatuaży, farbowania włosów czy noszenia kolczyków przez chłopców to łamanie praw uczniów - twierdzi Fundacja na rzecz Praw Ucznia. Jej zdaniem dopuściła się tego Szkoła Podstawowa nr 4 w Solcu Kujawskim, która ma takie zapisy w swoim statucie. Sprawa trafiła do kuratora oświaty.

Niedawno głośno było o Zespole Szkół w Łęczycy, w którego statucie znalazł się zapis zabraniający uczniom noszenia symboli m.in. "promujących mniejszości seksualne". Dyrekcja szkoły tłumaczyła, że zapis jest stary i że nikt w placówce nie jest dyskryminowany. Obiecała też, że zapisy statutu zostaną ponownie przeanalizowane.

Na lekcję bez makijażu

Sprawa ta spowodowała, że na nowo rozpoczęła się dyskusja na temat wyglądu, ubioru uczniów w szkole.

"Nie tylko statut szkoły w Łęczycy bezprawnie reguluje część wyglądu ucznia. Robi to, niestety, wiele szkół, w tym szkoła w Solcu Kujawskim" - pisze na Facebooku Fundacja na rzecz Praw Ucznia, a także w liście skierowanym do redakcji.

Chodzi o Szkołę Podstawową nr 4 w Solcu Kujawskim. Fundacja, której prezesem jest Mikołaj Wolanin, twierdzi, że zapisy w statucie tej placówki łamią prawa ucznia. Dlatego też zwróciła się na piśmie do Marka Gralika, kujawsko-pomorskiego kuratora oświaty, apelując o usunięcie zapisów, które jej zdaniem są niezgodne z prawem.

W piśmie czytamy, że: statut SP 4 "mówi o tym, że poprzez "stosowny wygląd ucznia" rozumie się "brak makijażu, brak pomalowanych paznokci". Makijaż zakazany jest też podczas zabaw szkolnych.

Zdaniem Fundacji szkoła nie ma do tego prawa.

Fundacja przyznaje, że zgodnie z ustawą Prawo Oświatowe uczeń ma obowiązek przestrzegać "zasad ubierania się na terenie szkoły", ale twierdzi, że według Słownika Języka Polskiego czasownik "ubierać się" oznacza "wkładać na siebie ubranie, obuwie, nakrycie głowy". W związku z tym zdaniem Fundacji szkoła nie ma żadnych podstaw, aby zakazywać makijażu czy malowania paznokci uczniom i uczennicom.

Kolczyki tylko dla dziewczyn

Za niezgodne z prawem Fundacja uznaje też zapisy odnoszące się do farbowania włosów czy noszenia tatuażu przez uczniów.
Podkreśla, że "polskie prawo pozwala każdemu nosić taki kolor włosów, jaki ktoś chce i nosić na ciele takie tatuaże, jakie dana osoba chce. Wiąże się to z przysługującą każdemu człowiekowi wolnością i godnością, o której mowa m.in. w preambule Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych.. Nie należy także zapominać, że kolor włosów czy noszone tatuaże mogą być częścią uzewnętrzniania swoich przekonań (...) do czego każdy ma prawo".

Fundacja kwestionuje również zapis w statucie SP 4 zabraniający uczniom noszenia "emblematów i napisów sugerujących przynależność do subkultur". Uważa też, że szkoła łamie prawo zakazując noszenia "ekstrawaganckiej biżuterii". "Któż bowiem miałby być arbitrem i oceniać, czy dana biżuteria jest ekstrawagancka czy nie?" - czytamy w piśmie do kuratora.

Za niezgodny z prawem Fundacja uznaje zapis, który określa, że kolczyki można nosić wyłącznie w uszach, a prawo do tego mają tylko uczennice. Zdaniem Fundacji to m.in. dyskryminacja ze względu na płeć.

Szkoła: - Rodzice się zgodzili

Poproszona przez nas dyrekcja SP 4 w Solcu Kujawskim ustosunkowała się do sprawy.

W mailu przesłanym do redakcji przez Helenę Składanowską, dyrektor SP 4 w Solcu Kujawskim, czytamy:

"Statut reguluje funkcjonowanie uczniów klas 1-8 (szkoły podstawowej) na terenie placówki. Jest jednym z wielu dokumentów regulujących jej życie. Jesteśmy szkołą kształcącą ponad 800 dzieci na stosunkowo ciasnej przestrzeni. Naszym zadaniem jest realizacja podstawowych celów i zadań w tym zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczniom zarówno w czasie przerw międzylekcyjnych, w szatni jak też zajęć w salach w tym sali gimnastycznej".

Helena Składanowska wyjaśnia, że zapisy, o których mówi Fundacja dotyczą kryteriów oceniania zachowania uczniów. - Jeżeli uczeń decyduje, że nie chce spełniać kryteriów na ocenę wzorową czy bardzo dobrą a rodzice godzą się z tym, to jest jego i rodziców wybór. Nie ingerujemy w wygląd czy strój ucznia przebywającego poza szkołą. Każde zmiany wprowadzane w Statucie są konsultowane z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i zatwierdzane przez Radę Pedagogiczną.

Jak podkreśla dyrektorka, "dotąd nikt z rodziców oraz uczniów nie wnosił uwag dotyczących zapisów w Statucie i nie zarzucał łamania praw ucznia, a jesteśmy szkołą otwartą na dialog i wsłuchującą się w głos uczniów i ich rodziców".

Kurator analizuje

Z prośbą o przedstawienie stanowiska zwróciliśmy się również do Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

Jak poinformował nas Tadeusz Dąbrowski, dyrektor Wydziału Edukacji Przedszkolnej i Podstawowej KO w Bydgoszczy, kuratorium "jest w trakcie wyjaśniania informacji zawartych w piśmie".

Do sprawy wrócimy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Fundacja: - Szkoła w Solcu Kujawskim łamie prawa ucznia, bo zakazuje makijażu i noszenia kolczyków przez chłopców - Gazeta Pomorska

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
9 lutego, 11:31, SmutneAlePrawdziwe:

Wobec panujących obecnie obyczajów szkoła jest jeszcze jednym z niewielu miejsc, w których panują zasady. Za chwilę rodzice ucznia z makijażem i kolczykami w uchu wpadną do szkoły żądając dymisji dyrektora i zmiany wychowawcy bo ich wyzwolona latorośl jest wyszydzana przez rówieśników. Winni będą wszyscy inni. A fundacja żyjąca z podawania wszystkich do sądu dalej będzie walczyć o "wolność"

Dokładnie. Nie rozumiem wypowiedzi krytykujacych naukę geografii, chemii, fizyki itd Rozumiem że nie wszystko czego uczą w szkole przyda się w życiu, ale jednak sporo informacji to nauka o tym co nas otacza i fajnie wiedzieć coś więcej niż to co oferuje nam większość "wiedzy" z internetu...

G
Gość
8 lutego, 17:47, iustus:

Czy kazda zboczna fundacja bedzie miec prawo sie mieszac w porzadek w szkole wbrew rodzicom?

Brawo szkola, tam nalezy sie cuzyc a nie robic pokazy mody, fryzur czy makijazu!

10 lutego, 18:02, Julia:

Yhm. Czyli rozumiem że nie mogę ubrać się jak chce nie chodzi mi już o czerwone włosy i strój jak na striptizerkę. Nie mogę mieć rozjaśnionych końcówek w szkole ale poza nią tak. No sory to nie będzie dzialac.

Uczyć powiadasz. Czego nauczyła cię szkoła? Czegoś oprócz czytania pisania liczenia i j.angielskiego czego pożytecznego cię nauczyła? Pierwiastków chemicznych chociaż zostałeś prawnikiem? I tak już niczego nie pamiętasz z geografii czy chemii. "tam należy się uczyc" ale co ci to da? Najwięksi nalkowcy nigdy nie skończyli szkoły bo nie byli dopasowani do tego "idealnego systemu". A byli i nadal są kimś większym niż ty kiedykolwiek będziesz. Z takim podejściem.

A co wyniosłeś z domu?

W
Wrr

Do 18 tego roku życia to rodzice są odpowiedzialni za swoje dzieci. A to czy dziecioczek się maluje czy nie nosi to i owo, to tylko z domu się wynosi. Osobiście bardzo dużą winę w tym wszystkim nie ma szkoła tylko rodzice którzy, chyba w dzieciństwie sami nie czuli się doceniani i pozwalają na takie zachowania.

G
Gość
9 lutego, 15:05, michał.:

naprawde takimi bzdurami sie zajmujecie? przeciez chłopcy nie nosza makijażu ani kolczyków. tak musi zostać. chłop ma byc chłopem a nie jakąś baba z brodą. popieram szkołę. zakazać a fundacja niech sie buja!!!

10 lutego, 13:36, Gość:

Też uważam, ze szkoła ma prawo decydować o panującej w niej dyscyplinie. A jednak ... po co czepiać się gazety? Niekoniecznie dla każdego to są bzdury. Może dla innych to ważny temat. A media są od tego, żeby pisać o ważnych rzeczach - nawet jeśli dla Ciebie nie są one istotne. Wszystkich nie da się zadowolić. Co do wypowiedzi "chłop ma być chłop", uważam, że każdy ma prawo do posiadania własnej wrażliwości, niekoniecznie zgodnej ze stereotypami. Poza tym, przypominam, mówimy o dzieciach. A na to, jakimi będą później dorosłymi, ma wpływ wychowanie i środowisko, a nie to, jakie ubrania czy biżuterię noszą.

Dokładnie.

J
Julia
8 lutego, 21:22, Ewa:

Zapytajcie, czy we Francji, Hiszpanii, Włoszech zabrania się dziewczynom w szkole malowania ust czy paznokci. Popatrzyliby na was jak na wariatów. To pokazuje, w jakim kraju żyjemy.

Dokładnie zgadzam się 100 procent. Polski system nauczania jest jednym z najgorszych na świecie. Polscy uczniowie mają coraz lepsze wyniki i coraz częściej popadają w depresje, stany depresyjne. Ludzie oburzają się że młode gwiazdy nastoletni celebryci są okradani z dzieciństwa. Myślę że jest właśnie na odwrót. Oni mogą korzystać z życia a to uczniowie w szkole są okradani z dzieciństwa bo nawet po powrocie do domu nie mają czasu dla siebie.

J
Julia
8 lutego, 19:25, abcd:

Uczeń przychodząc do szkoły realizuje swoje podstawowe prawo: prawo do nauki. A szkoła to nie festiwal mody lub konkurs piękności. Akceptacja tego, że w szkole rywalizacja może odbywać się na innym polu niż to przewiduje program nauczania jest niemożliwa, bo będzie przeszkadzała innym uczniom w realizacji ich prawa do nauki.

PRAWO do nauki. Raczej OBOWIAZEK. Szkoła to nie festiwal piękności zgadzam się. To miejsce gdzie powinieneś czuć się komfortowo bez względu na kolor włosów skóry sposób ubierania płeć czy orientację.

Ee rywalizacja na polu wyglądu rozumiem? No sory ale polski "idealny system" nauczania jest jednym z najgorszych na świecie. Przez wyścig szczurów który jest obecny w każdej szkole. Nikt nie chce realizować prawa do nauki bo coraz więcej uczniów ma depresję przez szkołę ciągle sprawdziany i kształtowanie identycznych robotów. Naprawdę nie rozumiem co jest z wami nie tak. I czemu dorosłych "odpowiedzialnych" ludzi nie interesują takie sprawy jak zmiany klimatu czy szkolnictwo które psuje ich dzieciom psychikę. Bra wo

J
Julia
8 lutego, 17:47, iustus:

Czy kazda zboczna fundacja bedzie miec prawo sie mieszac w porzadek w szkole wbrew rodzicom?

Brawo szkola, tam nalezy sie cuzyc a nie robic pokazy mody, fryzur czy makijazu!

Yhm. Czyli rozumiem że nie mogę ubrać się jak chce nie chodzi mi już o czerwone włosy i strój jak na striptizerkę. Nie mogę mieć rozjaśnionych końcówek w szkole ale poza nią tak. No sory to nie będzie dzialac.

Uczyć powiadasz. Czego nauczyła cię szkoła? Czegoś oprócz czytania pisania liczenia i j.angielskiego czego pożytecznego cię nauczyła? Pierwiastków chemicznych chociaż zostałeś prawnikiem? I tak już niczego nie pamiętasz z geografii czy chemii. "tam należy się uczyc" ale co ci to da? Najwięksi nalkowcy nigdy nie skończyli szkoły bo nie byli dopasowani do tego "idealnego systemu". A byli i nadal są kimś większym niż ty kiedykolwiek będziesz. Z takim podejściem.

G
Gość
8 lutego, 16:51, Jarpako:

A ta fundacja to co konkretnie robi dla uczniów oprócz krytykowania szkoły.? Co zrobili np. w 2019r. ? Skąd mieli pieniądze? Na podstawie jakich przepisów ingerują w działalność szkoły? Jak mówił Franc Maurer takie fundacje "do piekła".

a h a. Ludzie wy tak na serio? Uczeń nie może mieć swoich praw ubierac się w co chce bo chodzi do szkoly.? CO ZROBILA DLA CIEBIE SZKOLA. NIC. nauczyła cię rodzajów kamieni kazała czytać książki z przed 100 lat i wyrobiła kolejnego robota zepsutego przez system. Do piekła xD. Nie no brawo za inteligencję.

J
Julia
9 lutego, 15:05, michał.:

naprawde takimi bzdurami sie zajmujecie? przeciez chłopcy nie nosza makijażu ani kolczyków. tak musi zostać. chłop ma byc chłopem a nie jakąś baba z brodą. popieram szkołę. zakazać a fundacja niech sie buja!!!

Przepraszam ale każdy bez względu na płeć ma takie same prawa. Chłopak może mieć kolczyki to nie zmienia niczego. Moim zdaniem zamiast w szkole dyskryminować innych i próbując zrobić ze wszystkich takich samych przez jakiś głupi system który i tak nie działa powinna uczyć szacunku dla drugiego człowieka tego że każdy jest inny i ma prawo być sobą. Co pamiętasz ze szkoły? (chyba że nadal do niej chodzisz)

Nauczyli Cię tam chociażby jak obliczyć podatek? Nauczyli Cię że każdy jest inny i ma do tego prawo? Że osoby homoseksualne,transseksualne innej wiary lub o innych poglądach niż ty też są ludźmi? Nie. I dopóki czegoś nie zmienimy młodzi ludzie nigdy nie wyniosą nic pożytecznego ze szkoły. Szacun dla fundacji tak dalej!

G
Gość
9 lutego, 15:05, michał.:

naprawde takimi bzdurami sie zajmujecie? przeciez chłopcy nie nosza makijażu ani kolczyków. tak musi zostać. chłop ma byc chłopem a nie jakąś baba z brodą. popieram szkołę. zakazać a fundacja niech sie buja!!!

Też uważam, ze szkoła ma prawo decydować o panującej w niej dyscyplinie. A jednak ... po co czepiać się gazety? Niekoniecznie dla każdego to są bzdury. Może dla innych to ważny temat. A media są od tego, żeby pisać o ważnych rzeczach - nawet jeśli dla Ciebie nie są one istotne. Wszystkich nie da się zadowolić. Co do wypowiedzi "chłop ma być chłop", uważam, że każdy ma prawo do posiadania własnej wrażliwości, niekoniecznie zgodnej ze stereotypami. Poza tym, przypominam, mówimy o dzieciach. A na to, jakimi będą później dorosłymi, ma wpływ wychowanie i środowisko, a nie to, jakie ubrania czy biżuterię noszą.

m
michał.

naprawde takimi bzdurami sie zajmujecie? przeciez chłopcy nie nosza makijażu ani kolczyków. tak musi zostać. chłop ma byc chłopem a nie jakąś baba z brodą. popieram szkołę. zakazać a fundacja niech sie buja!!!

T
Tak,
9 lutego, 8:20, Kasia:

Ani rzecznik ani ktoś z fundacji nie pracuje na co dzień w szkole. Nie widzą co brak zasad i brak wychowania powoduje z dzisiejszą młodzieżą. Uczeń przystawia atrape broni lub planują zamachy. Może jakby zginęło dziecko rzecznika, ministra edukacji w takim zamachu to doszliby do wniosku, że liberalnoscia nic się nie uzyska. I tak jak w innych placówkach powinny pracować zasady. Wiele szkół podstawowych ma w swoim statucie zapis o odpowiednim wyglądzie i zakazie malowania. Ustanowiony przez jeszcze na szczęście istniejącą grupę mądrych rodziców. Pamiętajmy, że już Korczak twierdził, że "dziecko trzeba kochać mądrze". Na rondzie w Toruniu jest kamień z pięknym cytatem:"taka będzie Rzeczpospolita jakie młodzieży chowanie". Tego się trzymajmy.

rzecznik nie pracuje i dlugo jeszcze nie będzie - całe szczeście zresztą, bo sam jeszcze do szkoły uczęszcza ?

G
Gość

To są zasady. Nie podoba się zmienić szkołę.

A
AG

Proponowałabym, aby tym dzieckiem (jest niepełnoletni) prowadzącym rzeczoną fundację i jego rodzicami zajął się właściwy sąd rodzinny.

E
Ela
8 lutego, 17:47, iustus:

Czy kazda zboczna fundacja bedzie miec prawo sie mieszac w porzadek w szkole wbrew rodzicom?

Brawo szkola, tam nalezy sie cuzyc a nie robic pokazy mody, fryzur czy makijazu!

Szkoła to nie cyrk- klaunow nie trzeba. Nie chciałabym żeby moje normalne dzuecko uczylo się w klasie z jakimiś wymalowanymi cudakami, jakich pokazują w programie Druga twarz

Wróć na i.pl Portal i.pl