Francja wprowadza podatek ekologiczny od przelotów samolotowych. Ekolodzy apelują do innych państw o wprowadzenie podobnego podatku

Katarzyna Stańko
Katarzyna Stańko
Nicolas Economou/AFP/East News
Francja wprowadzi podatek ekologiczny na loty samolotem z wyjątkiem tych do terytoriów zamorskich Francji, na Korsykę oraz lotów transferowych przez Francję. Ekolodzy apelują, aby inne państwa poszły w ślady Francji.

Nowy podatek ma objąć wszystkie linie operujące na terytorium Francji z wyjątkiem lotów do terytoriów zamorskich Francji, na Korsykę oraz lotów transferowych przez Francję. Ma przynieść francuskiemu budżetowi 180 milionów euro. Zostanie wprowadzony w 2020 r. - zapowiedziała we wtorek na konferencji prasowej francuska minister transportu Elisabeth Borne.

Podatek będzie się różnić w zależności od długości lotu, jego miejsca docelowego i klasy (ekonomicznej lub biznesu). Loty we Francji będą opodatkowane 1,50 €, loty ekonomiczne poza Unię Europejską 3 €, podczas gdy o 9 € podrożeją loty w klasie biznes w UE i o podatek wysokości 18 € za loty w klasie biznes poza UE.

Zapowiedź minister skutkowała we wtorek spadkiem akcji spółek lotniczych na giełdzie, m.in. AirFrance o 5,2 proc. Ryanair o 4,8 proc., EasyJet o 4 proc., a Lufthansa o prawie 3 proc.

Eksperci wydają się sceptyczni, co do kształtu nowego ekologicznego podatku. Ekolodzy obawiają się, że podatek raczej nie zmieni zachowań konsumentów. AirFrance szacuje, że nowy podatek podniesie koszty funkcjonowania linii lotniczej o 60 mln euro rocznie.

Klaus Röhrig, koordynator ds. polityki klimatyczno-energetycznej UE w organizacji Can Europe, powiedział paneuropejskiej telewizji Euronews, że jest to „dobry pierwszy krok” w walce z zanieczyszczeniem węglowym stworzonym przez sektor lotnictwa, ale ten środek jest „niewystarczający”. Röhrig uważa, że podatek jest zbyt niski.

Rohrig zaapelował, aby więcej państw zdecydowało się na wprowadzenie podatków ekologicznych od lotów. Holandia wprowadziła podobną opłatę w przeszłości, ale musiała wycofać się z powodu presji politycznej.

Francuski rząd zapowiedział również, że od 2020 r. oczekuje się, że uzyska dla budżetu dodatkowe 140 mln euro obniżając i częściowo likwidując niektóre ulgi podatkowe na olej napędowy do samochodów ciężarowych. Koszty transportu na terenie Francji zatem wzrosną.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rd
Polska powinna pójść w ślady Macrona i wprowadzić 100 % cło na używane samochody ze zgniłego Zachodu .

Być może jednak żadne zmiany podatków już nie zdążą z ratunkiem . Klęska nastąpi gdy pod wpływem zwiększonej temperatury zacznie uwalniać się metan zamknięty w zmarżlinach Rosji i Kanady ...
G
Gość
2019-07-10T11:17:53 02:00, ram:

efekt cieplarniany ma swoją przyczynę w rozwoju lotnictwa - samoloty spalając paliwo bezpośrednio nasycają atmosferę w miejscu najbardziej wrażliwym produktami spalania. Tam, gdzie się pojawiają w znacznej ilości wystąpienie efektu podniesienia temperatury jest widoczne już po 2 -3 latach. Tak było w europie zachodniej, w Polsce (ostatnia ostra zima była jeszcze za komuny, kiedy lotów nad Polska było kilkadziesiąt dziennie. Teraz jest ich setki tysięcy. Zjawisko nie występuje np. w Korei Płn.

Czemu ludzie jestescie tacy głupi erupcja wulkanu emituje wiecej gazów cieplarnianych niz wszystkie państwa przez dziesiątki lat A wy promująca kolejne podatki takich jak wy powinno się likwidować.

r
ram
efekt cieplarniany ma swoją przyczynę w rozwoju lotnictwa - samoloty spalając paliwo bezpośrednio nasycają atmosferę w miejscu najbardziej wrażliwym produktami spalania. Tam, gdzie się pojawiają w znacznej ilości wystąpienie efektu podniesienia temperatury jest widoczne już po 2 -3 latach. Tak było w europie zachodniej, w Polsce (ostatnia ostra zima była jeszcze za komuny, kiedy lotów nad Polska było kilkadziesiąt dziennie. Teraz jest ich setki tysięcy. Zjawisko nie występuje np. w Korei Płn.
Wróć na i.pl Portal i.pl