Forum Innowacyjnej Energetyki: Smart city i elektromobilność to wyzywania dla branży energetycznej [ZDJĘCIA]

MRT
Forum Innowacyjnej Energetyki #Energinn, jedno z najważniejszych wydarzeń ubiegłotygodniowych targów energetycznych Expopower, odbywających się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, rzuciło nowe spojrzenie na wykorzystywanie energii w Polsce i na możliwości jakie dziś dają inteligentne urządzenia oraz pojazdy elektryczne w dużych miastach.
Forum Innowacyjnej Energetyki #Energinn, jedno z najważniejszych wydarzeń ubiegłotygodniowych targów energetycznych Expopower, odbywających się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, rzuciło nowe spojrzenie na wykorzystywanie energii w Polsce i na możliwości jakie dziś dają inteligentne urządzenia oraz pojazdy elektryczne w dużych miastach. Grzegorz Dembiński
Forum Innowacyjnej Energetyki #Energinn, jedno z najważniejszych wydarzeń ubiegłotygodniowych targów energetycznych Expopower, odbywających się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, rzuciło nowe spojrzenie na wykorzystywanie energii w Polsce i na możliwości, jakie dziś dają inteligentne urządzenia oraz pojazdy elektryczne w dużych miastach.

Expopower to jedno z najważniejszych wydarzeń targowych branży energetycznej o kilkuletniej tradycji. Gromadzi rokrocznie wielu wystawców, zarówno z Polski, jak i zagranicy. Towarzyszące mu dwudniowe forum, organizowane przez grupę Enea, a także wojewodę wielkopolskiego Zbigniewa Hoffmanna było okazją, by zgłębić swoją wiedzę na temat najnowszych rozwiązań wykorzystywanych w energetyce. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęły Ministerstwa Energii oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Forum zgromadziło wielu gości, obecni byli przedstawiciele firm, politycy, ale także eksperci ze świata nauki. W dniu otwarcia forum głos zabrał prof. Zdzisław Krasnodębski, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego.

- Dziś w polityce energetycznej wyjściem są innowacje, jest być trendy, starać się wyprzedzać pewne wymogi wytyczane przez Unię Europejską. Polskie firmy energetyczne przeznaczają więc na innowacje ogromne ilości pieniędzy. Jako politycy będziemy się starać, by koszty tej transformacji, która jest kosztowana, nie przeszły na konsumentów - obiecał prof. Krasnodębski.

Zobacz też: Targi EXPOPOWER w Poznaniu: Jak powinno wyglądać miasto przyszłości? Smart city stawia na komunikację i elektryczne autobusy [ZDJĘCIA]

Rangę decyzji podejmowanych z Brukseli podkreślał nie tylko wiceprzewodniczące PE, ale też Mirosław Kowalik, prezes Enea S.A.

- Decyzje z Brukseli determinują naszą przyszłość. Warto więc o tych działaniach rozmawiać. Naszym celem jest nie tylko innowacyjność, ale przede wszystkim dotarcie wszędzie tam, gdzie potrzebuje tego klient. A dodatkowo oferować przy tym konkurencyjnych i akceptowalnych cen. Trzecim wymiarem tego forum jest w ogóle możliwość spotkania się i rozmowy, wymiany doświadczeń.

Energia w smart city

Dwudniowe forum podzielone było na prelekcje ekspertów z dziedzin energetyki, ale nie tylko. Z nich dowiedzieć się można było więcej na temat innowacji, inteligentnej energii, rozwiązań smart dla dużych aglomeracji i niewielkich miasteczek, a także elektromobilności w Polsce.

- Dziś szeroko pojęta energetyka to jedna z tych branż, która najodważniej sięga po innowacje i nowe technologie. Enea Operator nie tylko wpisuje się w ten trend, ale chce dać również iskrę inspiracji oraz platformy do dialogu i dyskusji - zapewnił Andrzej Kojro, prezes Enei Operator.

Czy warto oświetlać ulice LED-ami?

Piotr Grocholewski z Enea Oświetlenie przekonywał na przykładzie gminy Rawicz dlaczego wymiana oświetlenia tradycyjnego na typu LED w mieście się opłaca. Natomiast Piotr Ostanek z firmy Lesss zachęcał do instalacji inteligentnych systemów oświetlenia w mieście.

- Rynek smart city to przede wszystkim większe bezpieczeństwo i niższe koszty. Połączyliśmy inteligentny monitoring z systemem oświetlenia, dzięki czemu automatycznie sterujemy natężeniem oświetleniowym. Dostajemy dane statystyczne z analizy obrazu plus analizę zachowań konkretnych obiektów: samochodu, człowieka, zwierzęcia. Przy zastosowanie takiego systemu nie potrzeba robót drogowych, a więc jest też taniej - zapewniał P. Ostanek.

Z kolei swoje rozwiązania z zakresu smart city prezentowała m.in. firma Solaris. Jej przedstawiciele starali się przekonać, dlaczego tak ważna jest inwestycja w komunikację miejską.

- W Polsce miejski transport publiczny stanowi 21 proc. podróży pokonywanej w zmotoryzowanych środkach transportu. Wklepując do telefonu swój plan podróży, informacja ta przekazywana dalej może sprawić, że będzie zwiększana przepustowość autobusów na daną godzinę. Autobusy zresztą same przekazują dziś informację o liczbie pasażerów z konkretnej godziny, opóźnień które występują i tak dalej. Dlatego tak ważne jest przesyłanie informacji z środków komunikacji miejskiej do systemów informujących - mówi Michał Sierszyński z firmy Solaris.

Polska, jak i inne kraje UE muszą do 2050 roku obniżyć emisję gazów cieplarnianych o 60 procent. Solaris już pracuje nad produkcją nisko-emisyjnych środków transportów.

- W zeszłym roku 36 proc. autobusów, które wyjechały z naszej fabryki były wyposażone w napędy alternatywne: hybrydowe, zasilane gazem ziemnym, elektryczne (bateryjne) i trolejbusy. W przyszłości całkowicie autobusy diesel zostaną zastąpione elektrycznymi - mówi Michał Pikuła z Solarisa.

Samochody przyszłości

Drugi dzień forum upłynął pod znakiem elektromobilności.

- Rynek rośnie w tempie 30 procent z roku na rok. Nie było miesiąca, by pojazdy elektryczne sprzedawały się gorzej. Jak to się ma do sytuacji w Polsce? Ano w naszym kraju sprzedano w 2018 roku 1324 pojazdy elektryczne. Większość została zakupiona przez spółki sektora publicznego - np. autobusy elektryczne dla miast. 704 to były hybrydy, a 620 auta o ładowaniu bateryjnym. To jest 0,2 procent rynku. W segmencie hybryd wciąż króluje Toyota - mówi prof. Marcin Hołub z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, jeden z prelegentów Forum Innowacyjnej Energetyki #Energinn.

Z zeszłorocznego badania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że 17 proc. Polaków rozważa zakup auta elektrycznego w ciągu najbliższych 3 lat.

- 82 proc. Polaków uważa z kolei, że trzeba uruchomić mechanizmy wspierania zakupu takich pojazdów, np. przez odciągnięcie podatku VAT. Jednak dla 47 proc. Polaków wyzwaniem jest wciąż czas ładowania. Konsumenci w Polsce uważają, że może to być maksymalnie 30 minut na stacji szybkiego ładowania - opowiada prof. Marcin Hołub.

Elektromobilność to więc nowe wyzwania- nie tylko dla twórców i konsumentów, ale także operatorów.

- Np. dla takich firm jak Enea, które zajmują się obsługą sieci ładowania. Ale to także rozwój biznesu przez np. carsharing, czy wpływ na środowisko - auto elektryczne wciąż będzie o 12 procent mniejszym emiterem dwutlenku węgla niż nawet nowy samochód diesla. Dziś, niestety, polski rynek na dziś nie wyznacza jasnych propozycji wsparcia finansowych, jeśli ma się szybciej rozwijać. Bo globalnie ten wzrost następuje bardzo szybko - mówi prof. Marcin Hołub.

Sprawdź też:

Duński elektryk do zadań specjalnych. Garia Utility daje niemal nieograniczone możliwości - zobacz wideo:

źródło: TVN Turbo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl