Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firmy rodzinne tworzą marki globalne

Marta Danielewicz
Firmy rodzinne tworzą marki globalne
Firmy rodzinne tworzą marki globalne Marcin Zięba
Z małych firm rodzinnych sukcesorzy tworzą marki globalne. Stawiają przy tym na eksport, jakość, innowacje, inwestują w najnowocześniejsze technologie

Jednym z głównych celów sukcesorów, prowadzących firmy rodzinne, jest rozszerzenie działalności swojego przedsiębiorstwa. Wiąże się to z przejściem od rynku krajowego na rynki obce. Nierzadko z firm rodzinnych powstają globalne marki. Dla firm produkcyjnych internacjonalizacja jest szansą na rozwój i eksport produktów za granicę.

Właśnie z takiej możliwości postanowił skorzystać Mikołaj Placek, prezes grupy Oknoplast. Przed czterema laty szef Oknoplastu wywołał sensację, podpisując kontrakt sponsorski z piłkarzami słynnego Interu Mediolan.

- W początkowym okresie, budowania pozycji firmy, czyli do roku 2000, nasza działalność polegała na montowaniu okien z wysokiej klasy elementów, które kupowała także część naszej konkurencji. Bazowaliśmy więc na sprawdzonych zagranicznych technologiach, a nasza przewaga wynikała z jakości, którą klienci zaczęli doceniać. Potem postawiliśmy na własne, innowacyjne rozwiązania techniczne - wspomina Mikołaj Placek.

Istniejącą od 1994 r. firmę produkującą okna PVC Mikołaj Placek przejął w 2008 roku od ojca Adama. Z rodzinnym biznesem związany jest od 19 lat, czyli niemal od początku. Zgodnie z obraną przed laty strategią, z małego rodzinnego producenta z sześćdziesięcioosobową załogą rozwinął Oknoplast w międzynarodowy koncern, złożony z firm Oknoplast, Wnd i Aluhaus, zatrudniający ponad 1300 osób, wyznaczający trendy w europejskiej branży okiennej.
- Założyliśmy, że rynek polski będzie coraz bardziej wymagający, a zarazem może się kiedyś okazać za mały dla ambitnej i rosnącej firmy. A to oznaczało eksport - opowiada Placek. - Uznaliśmy, że aby eksportować, musimy inwestować w jakość. I to się absolutnie sprawdziło.

I tym sposobem małej firmie rodzinnej udało się dostać do pierwszej piątki największych producentów okien na kontynencie. Sporą rolę odgrywa tu umiejętnie prowadzony marketing i reklama. Sponsoring słynnych drużyn piłkarskich, jak Inter Mediolan, Borussia Dortmund i Olympique Lyon, na pewno też przyczynił się do tego, że Oknoplast jest dziś jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek okiennych w Europie.
- W obliczu nieustannych zmian, kryzysów oraz niestabilnej sytuacji na rynkach międzynarodowych niezwykle istotne jest stworzenie odpowiedniej strategii internacjonalizacji rodzinnego biznesu. Odpowiednia dywersyfikacja działalności, poparta odpowiednimi przygotowaniami do wejścia na rynki międzynarodowe, w połączeniu z synergią kanałów sprzedaży online i offline, będzie stanowić szansę na rozwój i ekspansję firmy w nowym pokoleniu właścicieli rodzinnych firm - uważa dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Firmy rodzinne z Polski kierują swoje produkty nie tylko na europejskie rynki, ale coraz częściej na afrykańskie czy azjatyckie. - By konkurować z producentami o już ugruntowanej pozycji, polskie firmy muszą inwestować w najnowocześniejsze technologie, jakość, innowacje. Inaczej nigdy się nie przebiją - zaznacza Mikołaj Placek.

Kongres Next Generation
I Ogólnopolski Kongres „Next Generation. Siła drugiego pokolenia”, organizowany przez Instytut Biznesu Rodzinnego, odbędzie się w dniach 20-21 października 2016 roku w Hotelu Blow Up Hall 5050.
O tym, jak zdobyć zaufanie właścicieli firm, czyli rodziców, jak utrzymać dobre relacje w firmie i rodzinie i jak buduje się autorytet wśród pracowników, opowiedzą prelegenci.

Rejestracja na stronie: www.nextg.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski