Firmy chronią pracowników przed zarażeniem koronawirusem

Michał Szczygielski
Szczyt zachorowań na koronawirusa przed nami. Rząd zalecił wdrożenie pracy zdalnej, jednak nie każde stanowisko daje taką możliwość. Pracodawcy – niezależnie od branży, w której działają – podejmują więc przeróżne środki, by chronić przed epidemią osoby, które nie mogą pracować z domu. Monitorują ich zdrowie, zamykają biura przed osobami z zewnątrz, odwołują wyjazdy służbowe, regularnie dezynfekują stanowiska pracy, wprowadzają nakaz noszenia maseczek.

Firmy notują też ogromny wzrost wykorzystania narzędzi IT – bo zamiast tradycyjnych spotkań masowo organizowane są telekonferencje, a wszystkie dokumenty przekazywane są w formie elektronicznej.
Wdrażane rozwiązania mają m.in. zapobiec sytuacji, jaka w ostatnich dniach miała miejsce np. w Elektrowni Kozienice. U jednego z pracowników potwierdzono zakażenie koronawirusem, w związku z czym część załogi została objęta kwarantanną. Podobna sytuacja miała miejsce w Amazonie, gdzie zakażenie koronawirusem potwierdzono u osób pracujących w magazynach w Sosnowcu i Kołbaskowie; tu pracownicy, którzy mieli styczność z zarażonymi, także są izolowani. Żadna z firm nie podała liczby osób izolowanych.
Specjalne środki ostrożności podjęła m.in. Grupa Mlekovita. Już od stycznia firma restrykcyjnie przestrzega reżimu sanitarno-higienicznego we wszystkich obszarach związanych z produkcją mleka – począwszy od hodowców, skończywszy na sprzedaży towaru. M.in. ograniczono kontakty międzyludzkie do niezbędnego minimum (np. po terenie firmy można przemieszczać się pojedynczo), wprowadzono zakaz podróży służbowych czy wizyt osób trzecich w firmie. W biurach hurtowni i magazynów oraz w sklepach firmowych wprowadzono przeszklenia zabezpieczające pracowników przed bezpośrednim kontaktem z kierowcami i klientami, a kierowcy, podczas pobytu na terenie zakładu, muszą mieć założoną maseczkę oraz nie mogą opuszczać kabiny auta, czekając na rozładunek lub załadunek. Pracownicy Mlekovity zobowiązani są do zgłaszania kierownictwu osób z widocznymi objawami chorobowymi.
Stan zdrowia wszystkich pracowników monitoruje również CTL Logistic. Dodatkowo intranet grupy został podporządkowany najważniejszym informacjom dot. koronawirusa. Firma na bieżąco monitoruje sytuację na granicach, gdzie przewozy wykonują maszyniści z Polski i CTL GmbH. CTL ma również stały kontakt z korporacjami Taxi w celu diagnozowania dynamicznie zmieniającej się sytuacji w branży (dowóz/przewóz maszynistów) oraz z branżą hotelarską, która zapewnia bazę noclegową wraz z posiłkami dla maszynistów i innych służb pracujących „na torach”.
Jak podaje CTL Logistic, spółka odnotowała ogromny wzrost, jeśli chodzi o wykorzystanie narzędzi IT do komunikacji – tygodniowo realizuje się ponad 3400 połączeń wideo i telekonferencji, wykorzystanie Skype wzrosło o 355 proc., a liczba użytkowników zdalnego narzędzia dostępu (VPN) wzrosła aż 17-krotnie.
Systemy telekonferencji i elektroniczny obieg dokumentów stosuje także PKP Energetyka. W firmie podniesiono wymagania dotyczące czystości w przestrzeniach biurowych i technicznych. W tym celu zapewniono regularną dostawę odpowiedniej ilości środków dezynfekujących i ochronnych. Pracownicy w sumie otrzymali już ponad 1135 litrów płynów do dezynfekcji, 3000 litrów mydła antybakteryjnego, 1850 litrów koncentratu do dezynfekcji powierzchni. Już ponad 500 osób zatrudnionych w spółce korzysta z możliwości pracy zdalnej, a w razie postępującego ryzyka firma jest przygotowana na takie rozwiązanie dla ponad 2 tys. pracowników (z ok. 5 tys. zatrudnionych). Dodatkowo pracownicy terenowi mają prawo odstąpienia od realizacji prac, jeżeli miałaby się ona odbywać w pobliżu skupisk ludzkich lub w lokalu klienta.
Telekonsultacje oraz porady online, zamiast standardowych wizyt lekarskich, stosuje z kolei sieć LuxMed (tradycyjne wizyty lekarskie odbywają się tylko w niezbędnych przypadkach). Rozwiązanie to ma chronić zarówno pracowników, jak i pacjentów przed rozpowszechnianiem się wirusa. Dla dodatkowej ochrony w recepcjach zamontowano specjalne osłony. Zgodnie z wytycznymi i rekomendacjami Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób sieć stosuje sprzęt ochrony osobistej. Powołano też specjalny zespół, który na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji epidemiologicznej, regulacje i zalecenia organów państwa, jak również koordynuje działania w ramach wszystkich jednostek organizacyjnych. Pracownicy regularnie przechodzą szkolenia, firma prowadzi też szeroko zakrojoną kampanię informacyjną.
Niektórzy pracodawcy przyznają premię za czas pracy w czasie epidemii koronawirusa. Taka decyzja zapadła np. w sieci drogerii HEBE. Premia za miesiąc marzec zostanie przyznana niezależnie od realizacji celów, zarówno sprzedażowego, jak i standardów obsługi klienta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl