Firma Yamaha Music Europe dostała pół miliona złotych kary za zmowę cenową. Klienci przepłacali za jej sprzęt

Mirela Mazurkiewicz
Mirela Mazurkiewicz
Yamaha Music Europe jest producentem sprzętu muzycznego, sprzedawanego pod markami Yamaha, Line 6 oraz Steinberg. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że przedsiębiorca ustalał minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych, a takie działanie jest niezgodne z prawem. Sytuacja miała miejsce od 2004 roku.
Yamaha Music Europe jest producentem sprzętu muzycznego, sprzedawanego pod markami Yamaha, Line 6 oraz Steinberg. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że przedsiębiorca ustalał minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych, a takie działanie jest niezgodne z prawem. Sytuacja miała miejsce od 2004 roku. pixabay.com
Spółka Yamaha Music Europe przez 13 lat ustalała z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu muzycznego w sklepach internetowych w Polsce.

Yamaha Music Europe jest producentem sprzętu muzycznego sprzedawanego pod markami Yamaha, Line 6 oraz Steinberg. UOKiK stwierdził, że przedsiębiorca ustalał minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych.

Taka sytuacja miała miejsce od 2004 roku. Spółka ustalała ceny według określonego wzoru matematycznego, a wyznacznikiem cen minimalnych był dostępny w internecie cennik. Dodatkowo przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów.

- Zgodnie z prawem przedsiębiorcy sprzedający produkty spółki Yamaha Music Europe powinni mieć dowolność w kształtowaniu cen, po których chcą oferować je konsumentom - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Zmowa doprowadziła do sytuacji, w której konsumenci przez 13 lat przepłacali za sprzęt muzyczny w intrenecie. Yamaha nie tylko narzucała ceny, ale również monitorowała ich stosowanie, interweniując jeśli któryś z jej kontrahentów próbował sprzedawać sprzęt taniej.

Sklepy mogły być karane, gdy próbowały sprzedawać sprzęt po niższych cenach m.in. poprzez utratę przyznanych wcześniej przywilejów, np. preferencyjnych warunków handlowych. Było to tym łatwiejsze, że sami sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali spółkę, jeżeli ktoś z konkurencji sprzedawał produkty taniej.

Yamaha wystąpiła o złagodzenie kary

W trakcie postępowania Yamaha Music Europe złożyła wniosek o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenie. Z uwagi na fakt, że spółka współpracowała z UOKiK i przedstawiła ważne dowody na istnienie zmowy, które pomogły w wydaniu decyzji, karę obniżono o połowę, a później jeszcze o kolejne 10 proc., ponieważ przedsiębiorca dobrowolnie poddał się karze. Finalnie wyniosła ona ponad pół miliona złotych.

To nie pierwsza decyzja Prezesa UOKiK dotycząca rynku instrumentów muzycznych. W grudniu 2011 r. UOKiK uznał, że spółka Roland Polska ustalała z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w Internecie. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 216 tys. zł. Decyzję potwierdziły sądy kolejnych instancji.

Prezes Urzędu przypomina również, że kto poniósł szkodę wskutek naruszenia prawa konkurencji może złożyć do sądu cywilnego pozew przeciwko każdemu z podmiotów, który złamał prawo. Przykładowo, konsumenci, którzy kupili sprzęt muzyczny w internecie i ponieśli szkodę wskutek naruszenia przepisów przez Yamaha Music Europe, mogą domagać się zwrotu części pieniędzy na drodze sądowej.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Firma Yamaha Music Europe dostała pół miliona złotych kary za zmowę cenową. Klienci przepłacali za jej sprzęt - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na i.pl Portal i.pl