Europejski Kongres Gospodarczy 2021: Handel w Polsce w przyszłości ma być wygodny, niskoemisyjny i ekologiczny

Paweł Poniatowski
Paweł Poniatowski

Wideo

Dodaj komentarz:
Udostępnij:
“Klient jest królem, a planeta królową. Król kocha wygodę, ale bardziej miejmy nadzieję kocha królową”. Takim przesłaniem zakończyła się debata ekspertów na temat przyszłości handlu. Handlu, który ma być ekologiczny, niskoemisyjny, ale i wygodny. Eksperci zapowiedzieli, jak ich zdaniem będzie wyglądał handel w przyszłości, w jakim kierunku będzie zmierzał.

Indywidualne podejście do klienta

W komfortowych warunkach klienci chętniej decydują się na zakupy. W dobie, gdy społeczeństwo jest coraz bardziej zabiegane potrzeba prostych i dostosowanych do klienta rozwiązań.

Zobacz zdjęcia

Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska twierdzi, że wygoda polega na indywidualnym traktowaniu klienta. Jego zdaniem klient musi czuć się w centrum uwagi. Dlatego Żabka Polska stworzyła aplikację, która pozwala dostosować produkty do klienta i zaproponować mu to co dokładnie chce.

Handel internetowy będzie stanowił połowę całkowitej sprzedaży

Na zakupy online jest popyt, ale i podaż. Klienci chcą robić zakupy w przestrzeni online, bo wielokrotnie to dla nich wygodniejsze. Sprzedawcy natomiast coraz częściej zaczynają zamykać sklepy i przenosić się do sieci. Pandemia COVID-19 tylko przyśpieszyła proces poszerzenia lub transferu działalności handlowej z galerii handlowych, hipermarketów, a nawet małych sklepów tj. Żabka do przestrzeni sieciowej. To wszystko, ponieważ wygoda jest najważniejsza w sprzedaży.

Katarzyna Konkel, socjolożka oraz prezes OmniSense, zauważa, że przyzwyczailiśmy się do tego, że kupując online dostaniemy oczekiwany produkt, a nawet możemy go zwrócić. Zdaniem socjolożki w ostatnich latach zaufaliśmy zakupom online. - Zakupy online to wydłużona przyjemność - mówi. Zdaniem Konkel w trakcie zakupów przez internet cieszymy się wyborem oraz możliwością weryfikacji wybranego produktu w miłej atmosferze i towarzystwie. Nie stresujemy się takimi kwestiami jak źle zaparkowany samochód, tłok w sklepie czy gorąco. - Jeśli marka dobrze rozumie moje potrzeby (klienta, przyp. red.) to cała dostawa jest pięknie oprawiona komunikacją, ktoś do mnie (klienta, przyp. red.) pisze “Twoja paczka już do ciebie zmierza”, a potem za chwilę mówi “Już jestem” - tłumaczy wydłużoną przyjemność z zakupów online Katarzyna Konkel

W Niemczech, we Francji, w Wielkiej Brytanii jesteśmy już na bardzo bliskim etapie dobijania do 30%, udziału zakupów online w handlu (przyp. red.). W Polsce jeszcze mamy olbrzymi potencjał do zagospodarowania i to się wydarzy - mówi Rafał Brzoska, prezes InPost. Zdaniem Brzoski w ciągu 10 – 15 lat handel internetowy to będzie połowa całego retail.

Czego klienci oczekują od dostawców?

Dzisiaj ponad 80% konsumentów chce szybkiej i pewnej dostawy - mówi Rafał Brzoska. Dostawa “Same Day” i gwarantowany “Next Day” jest już standardem - dodaje.

Dostawy przyjazne dla środowiska

Klienci młodej generacji chcą niskoemisyjnych dostaw i ekologicznych opakowań. 60% młodzieży między 15 a 24 rokiem życia wybiera tę dostawę, która w ich mniemaniu jest bardziej ekologiczna - mówi prezes InPost. - My dziś wszystko, co robimy, robimy po to, by ta najbardziej reprezentatywna dla nas grupa, która wyznacza trend na przyszłość, to nie było 60%, ale by to było 90% - deklaruje Brzoska. Takie działanie ma sprawić, że za grupą klientów młodej generacji pójdą kolejne grupy. Brzoska dodaje, że użytkownicy spoza grupy 15-24 jeszcze dzisiaj nie przywiązują aż takiej uwagi do ekologicznych form dostawy, ale to się zmieni.

Podziemny transport przesyłek

W trakcie panelu dotyczącego przyszłości handlu w Polsce prezes InPost podał przykład firmy Magway, która magnetycznymi wózkami, w tunelach znajdujących się dwa metry pod ziemią, jest w stanie przesyłać przesyłki z Manchesteru do Londynu w ciągu mniej niż jednej godziny.

Za 10 lat transport przesyłek, zwłaszcza tych między halami transportowymi, będzie odbywał się pod ziemią - uważa Brzoska. Jest to transport całkowicie zeroemisyjny. I wydaje się, że nic nie jest w stanie dzisiaj już zatrzymać jego rozwoju w przyszłości - dodaje.

Prezes InPost argumentuje swoją tezę problemem z brakiem kierowców i kurierów w Wielkiej Brytanii. Jego zdaniem ten trend jest już nie do zatrzymania. Oczywiście, poza brakiem potencjalnych kadr kurierskich, zerowa emisja transportu pod ziemią jest najważniejszą przesłanką za rozwojem tego typu transferu paczek.

“Klient jest królem, a planeta królową. Król kocha wygodę, ale bardziej miejmy nadzieję kocha królową” takim zdaniem sejsę pn. "Handel na nowo" zakończyła Edyta Kochlewska, prowadząca debatę. Jej podsumowanie nawiązywało do sformułowania Rafała Brzoski, który powiedział “Jeżeli klient jest królem, to nasza planeta jest królową. Jeśli te dwa byty są w stanie razem koegzystować, to mamy szczęśliwe królewskie małżeństwo”.

Materiał oryginalny: Europejski Kongres Gospodarczy 2021: Handel w Polsce w przyszłości ma być wygodny, niskoemisyjny i ekologiczny - Dziennik Zachodni

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie