Euro bez nowych dróg

Grzegorz BruszewskiZaktualizowano 
Bez dróg, mostów i drugiej linii metra, ale za to z fragmentami dróg ekspresowych donikąd? Eksperci alarmują, że kibice, którzy przyjadą na Euro 2012, zobaczą plac budowy.

Wprawdzie na Stadion Narodowy dojadą z lotniska kolejką albo z Dworca Centralnego nowym tramwajem, ale o wjeździe do Warszawy autostradą A2 lub nową trasą od strony Gdańska mogą zapomnieć.

Winnych takiej sytuacji jest wielu. Urzędnicy twierdzą, że jest ich zbyt mało. Dlatego decyzje o nowych inwestycjach zapadają wolno. Na drugim miejscu są firmy, które za przyspieszenie inwestycji żądają wygórowanych stawek. I w końcu warszawiacy, którzy protestują, bo nie podoba im się, że pod oknami będą mieli drogę szybkiego ruchu.

Na Euro 2012 Warszawa miała mieć m.in. dwa nowe mosty. O most Krasińskiego kłócą się z miastem mieszkańcy Żoliborza, którzy nie chcą zwiększenia ruchu w dzielnicy. Projekt przeprawy jest ciągle u architektów. Miasto czeka teraz na decyzję środowiskową od nowego urzędu - Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Kiedy zostanie wydana? - Ciężko powiedzieć - mówi Agata Choińska, rzecznik Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Ile potrwa budowa przeprawy? - Bez projektu nie można tego stwierdzić - tłumaczy Choińska.

Jednak Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji, nie ma wątpliwości - nie ma szans, żeby most powstał do Euro. - Nawet jeżeli poznamy już projekt, to oprotestują go pod jakimś pretekstem mieszkańcy Żoliborza i sprawa utknie w sądach - mówi.

Podobnie jest z mostem Północnym. Sztandarowa inwestycja miasta jest już opóźniona o kilka miesięcy. Na dziś zaplanowano otwarcie kopert z propozycjami cenowymi. Czy zdążymy z budową na Euro? - Na dwoje babka wróżyła - mówi Jan Jakiel. - Liczba pytań może świadczyć o niedoskonałości dokumentacji, a to może spowodować opóźnienia w fazie realizacji - dodaje.

Protesty mogą złożyć też startujący w przetargu. - Nie chcemy nawet o tym myśleć - mówi Choińska. - Chcemy zakończyć prace w 32 miesiące, a to wciąż przed Euro - dodaje.
Droga ekspresowa S8 to jeden z nielicznych przykładów tego, że nowe trasy na Euro mogą powstać. Niestety, tylko we fragmentach. Pod koniec 2010 roku powstanie odcinek między wsią Konotopa a węzłem Prymasa Tysiąclecia. Z drugiej strony też powstanie nowa droga. Kłopot w tym, że kierowcy utkną na rozwalającym się moście Grota-Roweckiego. Nie może on być remontowany przed zakończeniem budowy mostu... Północnego.

O kolejny miesiąc przedłużyły się też negocjacje w sprawie autostrady A2 między Strykowem a Konotopą. - Nie ma zagrożenia, że nie wyrobimy się z nią na Euro - zapewnia Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jan Jakiel jednak twierdzi, że negocjacje mogą się opóźnić i nie ma jeszcze znanego sposobu finansowania inwestycji, więc na połączenie z A2 nie ma dla stolicy szans.

Do Euro na pewno wybudowana zostanie część trasy S7 między węzłem Puławska a węzłem Lotnisko i S79 od węzła Lotnisko do Okęcia. Z kolejnymi odcinkami południowej obwodnicy będzie już problem. Protesty ciągle blokują odcinek między Puławską a Lubelską. - Tu na pewno nie zdążymy na Euro - przyznaje Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału GDDKiA. Odcinek z Bemowa do Czosnowa (wylotówka na Gdańsk) też oprotestowali mieszkańcy.

Nikt nie ma też złudzeń, co do wschodniej obwodnicy Warszawy. Niewyraźny podpis minister infrastruktury Grażyny Gęsickiej i odwołanie mieszkańców Wesołej do sądu drugiej instancji skutecznie zablokowały inwestycję. - Taką sprawę można załatwić w miesiąc, a nie jak tutaj w osiem - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor". - Sądy powinny w takich wypadkach pracować w systemach nadzwyczajnych, by wydawać decyzje szybciej - dodaje.

Do Euro miała powstać też obwodnica Śródmieścia od strony Pragi. Miasto zapowiada, że powstanie odcinek między Wiatraczną a Zabraniecką oraz od Zabranieckiej do ronda Żaba. Ale tzw. Trasa Tysiąclecia jest ciągle w projektowaniu. Według ekspertów, tam też pojawią się protesty, które budowę spowolnią.

Z kilkoma inwestycjami jednak zdążymy. W 2012 r. po Warszawie jeździć będzie 186 nowych tramwajów po wyremontowanych torach na Zielenieckiej, Targowej, Jana Pawła II i Trasie W-Z, do lotniska dojedziemy też koleją. Prawdopodobnie wybudowane zostaną węzły Marsa i Łopuszańska, a szersza Modlińska choć trochę ulży mieszkańcom Białołęki.

Według profesora Wojciecha Suchorzewskiego, eksperta od transportu z Politechniki Warszawskiej, nie ma powodów do obaw. - Kibiców można przewieźć komunikacją publiczną, w którą tak mocno inwestujemy - wyjaśnia.

Podobnie uważa Jakiel. - We Wszystkich Świętych po stolicy podróżuje 800 tys. osób, na Euro będzie góra 100 tys., więc damy sobie radę - mówi optymistycznie.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Euro bez nowych dróg - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
T
Tom

Jak zwykle mapka skopana.
1) Powinna być dodatkowa kategoria: istniejące nie przewidziane do modernizacji przed EURO
bo wygląda tak, jakby mieli zbudować ponownie Trase Łazienkowską na EURO.
2) Wschodnia część obwodnicy śródmiejskiej powinna być na czerwono od Grochowskiej do Żaby
ew. jeśli wierzyć politykom to odcinek Grochowska - Zabraniecka powinien być na beżowo, a odcinek od Zabranieckiej do Żaby na czerwono.
3) generalnie nadal jest zaoptymistycznie, za dużo zielonego w paru miejscach.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3