Etykiety pomogą w wyborze opon

Joanna Pieńczykowska
Fot. Polskapresse
Od 1 listopada na sprzedawanych w Polsce oponach pojawią się specjalne etykiety informujące o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Oznaczenia mają pomóc kupującym w wyborze ogumienia.

Etykiety będą łudząco podobne do nalepek informujących o klasie energetycznej, umieszczanych na artykułach gospodarstwa domowego, np. lodówkach lub pralkach. Pojawią się na nich podobne klasy efektywności wyrażone symbolami liter od A do G, przy czym A oznaczać będzie klasę najwyższą, G - najniższą. Odmienne będą informacje.

Wskaźnik obrazujący efektywność paliwową pozwoli kupującemu dowiedzieć się, jak duże są straty energii związane z odkształceniami opony podczas kontaktu z podłożem. Im wyższą wybierzemy klasę - tym mniejsze będą straty energii związane z oporem toczenia. Samochód osobowy wyposażony w opony klasy A może zużywać o 7,5 proc. paliwa mniej niż wyposażony w opony klasy G. W przypadku aut ciężarowych różnica może być większa.

Drugi wskaźnik pozwoli zorientować się, jak zachowywać się będzie opona na mokrej powierzchni. Im wyższa klasa - tym większa będzie przyczepność opony, a tym samym krótsza droga hamowania. Różnica między długością drogi hamowania między samochodem osobowym wyposażonym w opony klasy A a samochodem zaopatrzonym w ogumienie klasy F może sięgać 18 metrów.

Symbol poziomu hałasu pozwoli szybko zorientować się, jak dużo hałasu emituje opona podczas jazdy. Im więcej będzie na symbolu obrazującym poziom hałasu czarnych pasków - tym głośniejsza będzie opona.

Oznaczenia będą musiały pojawić się na oponach, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r. i przeznaczone są do użytku w pojazdach osobowych i ciężarowych oraz przyczepach.

- Nowe zasady wprowadza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE - informuje Ernest Makowski z biura prasowego UOKiK. - Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz umożliwienie konsumentom uzyskania pełnej informacji o najważniejszych parametrach technicznych opon. Wymogi te będą obowiązywały w całej Unii - dodaje.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie