E-podręczniki - Rewolucja chaosu. MEN zmarnuje unijne...

    E-podręczniki - Rewolucja chaosu. MEN zmarnuje unijne fundusze?

    Juliusz Bolek

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Ministerstwu Edukacji Narodowej chce zgarnąć ponad 6 miliardów złotych (1,5 mld euro), z unijnych funduszy na lata 2014-2020, na kontynuację tak zwanego programu Cyfrowej Szkoły. W ramach tej koncepcji resort chce wyposażać szkoły w sprzęt komputerowy i planuje stworzyć darmowe podręczniki. Pozornie brzmi to dobrze. Mówi się, ze pieniądze zainwestowane w edukacje zwracają się wielokrotnie. Patrząc jednak na dotychczasowy chaotyczny i przypadkowy sposób realizacji programu przez MEN, istnieje poważne ryzyko, że będą to kolejne zmarnowane miliardy.
    E-podręczniki - Rewolucja chaosu. MEN zmarnuje unijne fundusze?
    MEN ogłosiło niedawno wyniki pilotażu Cyfrowej Szkoły, który przeprowadzono w 400 placówkach. Resort pochwalił się dziesiątkami tysięcy lekcji, tysiącami przeszkolonych nauczycieli, zakupionym sprzętem. Tyle oficjalna propaganda, upstrzona nic nie znaczącymi liczbami. Eksperci przyglądający się programowi twierdzą, że rzeczywistość jest dużo bardziej ponura, niż usiłują to prezentować urzędnicy. Poślizg jest widoczny na przykładzie tak zwanych „darmowych” e-podręczników, (koszt zakupu czytników po stronie rodziców), przygotowywanych przez MEN z pogwałceniem zasad wolnego rynku (Instytut Biznesu już kilka miesięcy temu wskazywał na zagrożenia związane z tym projektem, co zostało przez „liberalny” rząd zignorowane). Pierwsze książki miały pojawić się już we wrześniu br, ale wiadomo, że zaprezentowanych zostanie zaledwie kilka lekcji. To tylko wierzchołek góry lodowej, o którą rozbija się propaganda MEN.

    Fundamentalnym błędem programu jest, jak się okazuje, zaniedbanie sprawy przygotowania nauczycieli. Już na początku roku eksperci alarmowali, ze szkolenia szwankują. Nie wiadomo nawet do czego szkoli się nauczycieli, skoro jeszcze nie ma elektronicznych podręczników! Do tej pory nie jest jeszcze jasne, jakie umiejętności powinni oni zdobyć. Wszak nie chodzi tu o kursy korzystania z komputera, ale stworzenie modelu nauczania, odpowiadającego zmieniającemu się pod wpływem cyfryzacji światu. Wbrew zapewnieniom MEN, nauczyciele przejawiają, co w tej sytuacji nie dziwi, daleko idący dystans do rekomendowanych innowacji. „Szkole trudno się pozbyć starych nawyków, a komputery na lekcji niewiele zmieniają” – tak podsumowała efekty ponad rocznego programu pilotażowego Cyfrowej Szkoły dziennikarka jednej z ogólnopolskich gazet wnikliwie śledząca postępy programu.

    MEN zdaje się nie słyszeć krytyki i dalej chce kontynuować program, tym razem kosztem 1,5 mld euro. To ogrom pieniędzy wydawany na rzeczy wirtualne. Robienie byle jak, tylko dla robienia i pośpiech, sprawiają wrażenie, że nie chodzi o żadną reformę, tylko ordynarny skok na kasę. Mowa przecież o funduszach, które, gdyby nie zostały zmarnotrawione, wydane w mądry sposób mogłyby wprowadzić polską szkołę do prawdziwej cyfrowej rzeczywistości – stopniowo, skupiając się na wszystkich elementach, nauczycielach, uczniach, podręcznikach i sprzęcie. Wszystko jednak wskazuje na to, że szkołę czeka rewolucja edukacyjna podobna do rewolucji śmieciowej, której żałosną realizację właśnie obserwujemy. Doświadczenie uczy, że rewolucje, mimo że są krwawe, nie sprawdzają się. Reformy wprowadzano obecnie metodami siłowymi przez władze przypominają te realizowane przez rząd Buzka, które okazały się katastrofą. Proszę o nie robienie powtórek z historii.

    Juliusz Bolek
    Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu

    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (24)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PO schrzani i to ... ot to juz regula ... same niedojdy

    POwiec prawde (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 16

    w PO inteligencja jest zakazana - nie wolno demaskowac TUSKa

    Gowin na premiera!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    WYdaWNICTWA ZDECYdUJĄ BO KASSA

    777 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 17

    żONDZI NIe CI CO PŁaĆIĆ MUSZĄ.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    WYdaWNICTWA ZDECYdUJĄ BO KASSA

    777 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 12

    żONDZI NIe CI CO PŁaĆIĆ MUSZĄ.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tradycja zobowiązuje...

    isis (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 21

    To mamy kontynuację tradycji MEN w pospiesznym i chaotycznym wprowadzaniu nowych 'dobrych' pomysłów. Wiem co mówię, bo jestem pierwszym rocznikiem, który poszedł do gimnazujm i pierwszym który...rozwiń całość

    To mamy kontynuację tradycji MEN w pospiesznym i chaotycznym wprowadzaniu nowych 'dobrych' pomysłów. Wiem co mówię, bo jestem pierwszym rocznikiem, który poszedł do gimnazujm i pierwszym który zadawał nową maturę. Porażka na całej linii - w szczegolności jeśli chodzi o przygotowanie nauczycieli do tych cudownych innowacji - nikt nie wiedział jak uczuć 'po nowemu', więc uczyli 'po staremu'. Skrócono czas nauki w liceum, a cięć programowych nie było i oczywiscie finalnie wszytko odbijało się na nas. Absurdy można mnożyć, a MEN nie uczy się na błędach....Cudownie.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zagadka

    Robert Lewandowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 16

    Jeśli ktoś nie umie uczyć się na błędach, to jak może w ogóle wypowiadać się o nauce?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Polska bankrutuje

    POwszystkim (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 19

    Magik Vincent z Donaldem doprowadza do bankructwa POLSKĘ, elyty się cieszą, a w TuskVN ...Royal baby, temat nr 2: „Uwaga! Nadchodzi PiS! Ratuj się kto może!”.
    Pamiętacie: "nie robimy POlityki,...rozwiń całość

    Magik Vincent z Donaldem doprowadza do bankructwa POLSKĘ, elyty się cieszą, a w TuskVN ...Royal baby, temat nr 2: „Uwaga! Nadchodzi PiS! Ratuj się kto może!”.
    Pamiętacie: "nie robimy POlityki, budujemy drogi"....efekt: kilkaset polskich firm zbankrutowało, tysiące ludzi bez pracy, w kasie brakuje kilkuset milonów... "żeby żyło się lepiej...".
    Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, zamieszcza ogłoszenie całostronicowe za dziesiątki tysięcy złotych. "Całą kolumnę opłacono w "Wyborczej" by obwieścić światu, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa sprzedaje w Warszawie lokal użytkowy o powierzchni 50 metrów kwadratowych, a cena wywoławcza wynosi 139 tys. zł. netto!
    Normalny człowiek i każda uczciwa firma zmieściłaby to w dziesięciu słowach ogłoszenia za kilkadziesiąt najwyżej złotych w rubryce "drobne" w prasie, albo by to opublikowano na stronie internetowej.
    Jeśli nie to nie jest żerowanie na nas wszystkich, jeśli to nie jest transfer pieniędzy podatników by podtrzymać słabnącą rządową prasę, by gmach na Czerskiej dalej mógł stać jak lśniący pałac, to co to jest? I ile jeszcze Tusk pożyczy za granicą by była kasa na takie zabawy?"(http://wpolityce.pl/artykuly/58464-o-polske-wolna-od-klasy-prozniaczej-zobacz-jak-publiczne-ogloszenie-o-sprzedazy-50-metrowego-lokalu-niemozliwie-rozdeto-by-pomoc-wyborczej).
    Dlatego nie dziwią mnie ani nie zaskakują, wnioski do których doszedł autor artykułu, raczej łączę się z nim w "bulu". zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    MEN?

    Jakub (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 14

    Ten men to żaden men, tylko baba źle wykonująca swoją pracę...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    może by się zainteresowali normalnymi podręcznikami??

    daria (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 12

    ceny jak z kosmosu, co chwilę nowe komplety, ile tak można?nam jeszcze starcza bo mamy lokaty z getinie właśnie na takie wypadki ale ile jest rodzin które nie mogą sobie pozwolić na zakup...rozwiń całość

    ceny jak z kosmosu, co chwilę nowe komplety, ile tak można?nam jeszcze starcza bo mamy lokaty z getinie właśnie na takie wypadki ale ile jest rodzin które nie mogą sobie pozwolić na zakup podręczników?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jestem za

    Robert Lewandowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 25

    Jestem za normalnymi podręcznikami, ich percepcja jest dużo lepsza niż ebooków, nie wiem dlaczego, ale potwierdzają to badania naukowe

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jestem za

    Robert Lewandowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 11

    Normalne podręczniki dają dużo większą szansę percepcji niż ebooki, nie wiem dlaczego tak jest, ale potwierdziły to już badania naukowe.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Święta racja.

    J.Z (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 10

    Kiedy chodziłem do państwowego, renomowanego, liceum w pierwszej połowie lat 90-tych. Wchodziła wtedy informatyka jako obowiązkowy przedmiot do szkół. Etat nauczyciela informatyki został obsadzony,...rozwiń całość

    Kiedy chodziłem do państwowego, renomowanego, liceum w pierwszej połowie lat 90-tych. Wchodziła wtedy informatyka jako obowiązkowy przedmiot do szkół. Etat nauczyciela informatyki został obsadzony, przez Panią od j. rosyjskiego, dla której skończyły się godziny nauki języka. Ta Pani poszła na studia informatyczne, specjalnie tylko po to aby zachować stanowisko pracy w szkole. I skończyła te studia- podobno. Niestety lekcje informatyki to był żenada. Baba porostu się nie znała. Każda awaria komputera ( zawieszenie), każda trudniejsza operacja wykonywana była przez uczniów, którzy "bezinteresownie" pomagali tej Pani w prowadzeniu pracowni komputerowej. Zaliczenia z informatyki to były "kartkówki" z wiedzy o informatyce. Połowa uczniów na koniec roku nie potrafiła włączyć komputera ( ci którzy nie mieli komputerów w domu). Kiedy byłem w II liceum, moja szkoła postanowiła, w dodatku, utworzyć klasę informatyczną?!! Wychowawcą i nauczycielem w tej klasie była ta Pani. Konkluzja: Znając realia i tryb modernizacji prowadzony w naszym kraju, wątpię czy w polskiej szkole cokolwiek się zmieniło od tamtego czasu. Pieniądze wyrzucone w błoto. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zbulwerowany rodzic

    czyżyk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 12

    Mnie jako rodzica szczególnie w...rwia to przerzucanie kolejnych kosztów przeróżnych "eksperymentów" edukacyjnych na rodziców. Ktoś nam te koszty zrekompensuje?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przerażające

    Robert Lewandowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 14

    To niekończące się eksperymentowanie na dzieciach w szkole jest przerażające. Już widać opłakane konsekwencje wprowadzenia gimnazjów, które wespół z qausi liceami produkują głupoli, których...rozwiń całość

    To niekończące się eksperymentowanie na dzieciach w szkole jest przerażające. Już widać opłakane konsekwencje wprowadzenia gimnazjów, które wespół z qausi liceami produkują głupoli, których intelekt potwierdzają testy, a nie wiedza a teraz jeszcze e-szkoła, oj nie widzę kto mógłby pracować na moją emeryturęzwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo