Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekstraklasa 4K: Mecz Legia - Lech prawie jak El Clasico

Rafał Musioł
Kamery telewizyjne to już stały element piłkarskiego krajobrazu. Co więcej, bez nich większość klubów musiałaby ogłosić bankructwo, bo wpływy z Canal+ nadal stanowią lwią część ich budżetu
Kamery telewizyjne to już stały element piłkarskiego krajobrazu. Co więcej, bez nich większość klubów musiałaby ogłosić bankructwo, bo wpływy z Canal+ nadal stanowią lwią część ich budżetu Wojciech Matusik
Spotkanie Legii Warszawa z Lechem zostanie pokazane przez Canal+ w ultranowoczesnej technologii 4K System jest kosztowny i umożliwia prezentowanie niezwykłych zbliżeń z walki zawodników.

Co mają wspólnego Super Bowl, zimowe igrzyska w Soczi, fenomenalny niedzielny El Clasico Real Madryt - FC Barcelona oraz jutrzejsze spotkanie ekstraklasy pomiędzy Legią Warszawa i Lechem Poznań? Wszystkie te wydarzenia były lub będą transmitowane w technologii 4K. To najnowocześniejszy, ale i najdroższy system telewizyjny, którego wyróżnikiem są nie tylko niezwykła rozdzielczość - stąd nazwa oznaczająca 4 tysiące więcej pikseli w porównaniu do Full HD - ale i niezwykłe zbliżenia z walki zawodników.

Koszty trudne do oceny

Najpierw nieco techniki. Spotkanie w stolicy będzie rejestrowało 17 kamer, a wśród nich Sony F-55, z obiektywem Fujinon Zk4.7x19 w połączeniu z serwerem video EVS XT3 i urządzeniem EVS Epsio Zoom. Rozdzielczość transmisji to 4096 x 2160 pikseli. Mecz będzie można zobaczyć zarówno w Canal+, jak i w TVP1. Na razie będzie to wydarzenie jednorazowe.

- Chcemy rozwijać swój produkt, więc zamierzamy sprawdzić, jak to wszystko wygląda w praktyce, a wydarzeń transmitowanych w tej technologii nie było na razie zbyt wiele - mówi Marcin Serafin, dyrektor operacyjny Live Park, firmy, która produkuje sygnał z wszystkich meczów ekstraklasy. - Koszty produkcji w skali całego sezonu na razie trudno oszacować, ale będą wyższe niż w przypadku HD, chociaż de facto w sobotę nie produkujemy pełnego 4K. Dostawiamy kamerę Sony, która wraz z serwerami EVS zostanie zastosowana do technologii Super Zoom. Pozwoli nam to przy powtórkach na wielokrotne powiększenie obrazu bez utraty jakości. Testy na większą skalę technologii K4 przeprowadzane będą w Brazylii podczas mistrzostw świata. W lipcu będziemy mądrzejsi o doświadczenia kolegów produkujących sygnał telewizyjny z turnieju. W Europie i USA testujemy 4K, a Japończycy rozpoczynają już transmisje naziemną w 8K. To tak, jakbyśmy chcieli turystycznym samolotem polecieć w kosmos - dodaje dyrektor Live Park.

Trójwymiar na wymarciu

Canal+ ma już za sobą eksperyment z meczami w 3D. Po raz pierwszy zastosowano tę nowinkę w 2010 r. Było to spotkanie Wisła Kraków - Odra Wodzisław, decydujące zresztą o spadku tej drugiej drużyny z ekstraklasy. - Mieliśmy dziewięć kamer stereoskopowych i wóz transmisyjny. W domach do odbioru potrzebny był oczywiście odpowiedni telewizor, a w Multikinach wystarczały specjalne okulary, takie jak do filmów - wspomina jeden z pracowników Canal+.

Obecnie wariant ten właściwie już nie funkcjonuje.

- Złożyło się na to kilka czynników, z dużym naciskiem na ekonomiczne - zaznacza dyrektor Serafin. - O ile transmisję HD możemy produkować z jednego wozu i jednej kamery, to w przypadku 3D nie jest to możliwe. W dodatku trójwymiar owszem, sprawdza się w sporcie, ale już np. w newsach niekoniecznie, więc sprzęt nie jest wykorzystywany maksymalnie. W efekcie Amerykanie właśnie zamknęli swój ESPN 3D, a europejscy nadawcy ograniczają ofertę. W Bundeslidze zamiast każdego meczu pokazuje się tak jedno spotkanie w kolejce, w innych krajach np. jedno w miesiącu.

Po śląsku też można

Telewizje od dawna próbują już zaskoczyć widzów nowymi rozwiązaniami, i t nie tylko technologicznymi. Orange Sport na przykład prowadził transmisje po śląsku. Pomysł rzucił ówczesny szef sportu, Janusz Basałaj. - To wynikało z szacunku dla śląskiej piłki, ale stanowiło też odpowiedź na powstanie TV Silesia - tłumaczył Basałaj. - Nie chcieliśmy, aby zamieniło się to w skecze o Masztalskich, więc starannie dobieraliśmy komentatorów, którzy potrafili powiedzieć widzom więcej niż bal czy elwer.

- Zaczynaliśmy od Wielkich Derbów Śląska, a ja prowadziłem wtedy studio z Bogdanem Kalusem - wspomina reporter Oran-ge Sport ,Rafał Kędzior. - W praktyce mecz na żywo komentowany był czysto po polsku, a dzień później, w niedzielę, w porze obiadu, można było go zobaczyć, a właściwie posłuchać po śląsku. Trwało to do momentu, gdy już nie mogliśmy pokazywać ekstraklasy.

Gra o wysoką stawkę

W całej tej zabawie technologiami i tak chodzi o pieniądze. - Wciąż czekamy na to, jakie standardy produkcji i nadawania wyznaczy Europejska Unia Nadawców (EBU). Czy wygra 4K czy Ultra HD? To coś, jak wojna pomiędzy HD DVD a Bluray'em - tłumaczy Serafin. - Ona toczy się oczywiście na wielu płaszczyznach, nie tylko sportu, bo np. serial Hause of Cards produkowany jest w już w 4K, ale boisko też stanowi element tej walki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!