Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspresówki będą, lecz w skandynawskim stylu

Marcin Idczak
Nowe trasy szybkiego ruchu mogą powstawać na zasadzie dwa plus jeden
Nowe trasy szybkiego ruchu mogą powstawać na zasadzie dwa plus jeden Sławomir Seidler
Rząd nie zrezygnuje z budowy dróg szybkiego ruchu, w tym i S11, która poprowadzi nad morze. Nie wszystkie drogi będą miały po dwa pasy w każdym kierunku, będzie więcej dwa plus jeden.

Latem ubiegłego roku rząd zmienił zapisy w programie budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce. Do listy zostały dopisane nowe pozycje. Wśród nich można wymienić między innymi S11, która ze Śląska, przez Wielkopolskę (Poznań, Piłę) ma prowadzić nad morze.

Dwa plus jeden
Jednak po zmianie władzy pojawiały się obawy, że nie uda się zrealizować tych obietnic. Tuż po wyborach Tadeusz Dziuba, poznański poseł PiS, deklarował, że dołoży wszelkich starań, by S11 nie zniknęła z rządowych planów.

Okazuje się, że rząd chce kontynuować prace nad budową nowoczesnych dróg jednak nowe trasy mogą nie wyglądać jak obecne ekspresówki. Wszystko przez to, że na wszystkie zamierzenia, które przedstawiła latem Platforma Obywatelska potrzeba ponad 160 miliardów złotych, a okazuje się że na drogi można przeznaczyć kwotę o połową mniejszą. Rozwiązaniem może być pomysł, który od lat sprawdza się w krajach skandynawskich.

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa zadeklarował, że budowane będą drogi szybkiego ruchu w koncepcji dwa plus jeden.

Przedsięwzięcie polega na tym, że buduje się dwa pasy prowadzące w jednym kierunku, a w przeciwnym jeden. Po kilkunastu kilometrach następuje zamiana. Natomiast przy wjazdach do dużych miast, czy też w okolicach wielkich węzłów komunikacyjnych są już po dwa pasy na każdej z nitek.

- Takie rozwiązanie pozwala na zaoszczędzenie ogromnych pieniędzy - wyjaśnia Szymon Szynkowski vel Sęk, poseł PiS z Poznania.
Możliwe uproszczenia
Polityk dodaje, że dla naszego regionu ważne jest to, że oprócz już budowanej trasy S5 (Wrocław - Poznań - Gniezno, Bydgoszcz - autostrada A1) ma powstać wspomniana S11.

- Trzeba pamiętać, że dzięki niej nie tylko będzie można szybciej się przemieszczać, ale powinno znacznie poprawić się bezpieczeństwo na drogach - zaznacza Szymon Szynkowski vel Sęk.

Jednak budowa tras typu dwa plus jeden to nie wszystko. W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nie wykluczają, że mogą być przygotowane również zmiany w prawie. Dzięki nim łatwiej będzie przykładowo o wydanie decyzji środowiskowych dla nowych inwestycji drogowych.

Obecnie na S11 udało się jedynie zrealizować kilka obwodnic miast, czyli I etap szybkiej drogi wokół Ostrowa Wielkopolskiego, zachodnią obwodnicę Poznania oraz drogę z Poznania do Kórnika. Dodatkowo podpisane zostały umowy dotyczące obwodnicy Jarocina oraz dokończenia tej wokół Ostrowa. Obie inwestycje są aktualnie realizowane. Mają zakończyć się w przyszłym roku.

Przewiduje się, że inwestycja będzie odbywała się etapami (np.: Oborniki - Chodzież, Chodzież - Ujście). Tak, by w razie problemów na jakimś odcinku nie trzeba było wstrzymywać wszystkich prac.
Długie planowanie S11
Pierwsze, konkretne plany budowy powstały już ponad 15 lat temu. Jednak już w 2005 roku w przygotowanym w Warszawie Programie Budowy Dróg Krajowych, S11 się nie znalazła.

Uznano wówczas, że priorytetem ma być tworzenie tras szybkiego ruchu na tzw. ścianie wschodniej, gdzie występowały ogromne braki w infrastrukturze komunikacyjnej.

Co będzie?
Konieczne jest praktycznie od początku przygotowywanie inwestycji na nowych odcinkach. Pierwszym etapem jest będzie uzyskanie tzw. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, której dla żadnego z mających być realizowanych fragmentów trasy jeszcze nie ma.

Nowe odcinki drogi S11 miałyby zacząć powstawać od 2017 roku. Rządowy program przewiduje, że nowe trasy szybkiego ruchu będą powstawać do 2022 roku (z możliwością przedłużenia robót o rok - wynika to z dofinansowań z UE).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski