Ekspert Instytutu Staszica nie zgadza się z Lewicą w kwestii projektu ustawy o marżach na paliwa

Maciej Białobrzeski
Maciej Białobrzeski
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne fot. Paweł Dubiel/Polska Press
W czwartek Lewica zaprezentowała swój projekt ustawy, która miałaby ograniczyć marże na paliwa. Przedstawiciele Lewicy mówili, że po wprowadzeniu tych zmian cena za litr benzyny mogłaby spaść o 1,6 złotego, natomiast cena oleju napędowego o 1,10 złotego. Z posłami nie zgadza się ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz, który twierdzi, że ustawa ograniczyłaby możliwości działania Orlenu.

W Sejmie pojawił się pomysł na ustawowe ograniczenie marż na paliwa. Oznaczałoby to również ograniczenie możliwości działania Orlenu, a dofinansowanie importerów może doprowadzić do zamykania stacji benzynowych - zaznaczył ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz, który w ten sposób skomentował projekt przedstawiony w czwartek przez Lewicę.

Pomysł Lewicy

W trakcie czwartkowej konferencji prasowej posłowie klubu Lewicy przedstawiali swój projekt ustawy ograniczającej marże paliw w hurcie i detalicznie. Lewica swoje tezy popierała między innymi argumentem "ograniczenia możliwości zysków (...), rozkręcania spirali marżowo-cenowej na benzynie". Jak informowali, po wprowadzeniu tych zmian cena za litr benzyny mogłaby spaść o 1,6 złotego, natomiast cena oleju napędowego o 1,10 złotego.

- Autorzy projektu kompletnie nie mają pojęcia, jak funkcjonuje rynek paliw - komentował pomysł polityków Lewicy ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz. Uznał, że ustawowe rozwiązanie zaproponowane prze Lewicę za kuriozalne, bo Orlen wypracowuje za duże zyski. Piekarz przytoczył, że tylko 9 proc. przychodów PKN Orlen pochodzi ze sprzedaży paliw na stacjach, z czego ok. 60 proc. wypracowywana jest w Niemczech, Czechach i na Litwie.

- Jeśli pomysł Lewicy wszedłby w życie, to oznaczałoby, że ograniczamy możliwość funkcjonowania polskiej firmy po to, żeby kupować paliwa za granicą i dofinansowywać importerów - powiedział. Powołał się również na dane Polskiej Organizacji Handlu i Przemysłu Naftowego wskazując, że w I kwartale bieżącego roku zysk Orlenu na litrze benzyny to 7 gr.

Scenariusz chorwacki

Zauważył także, że regulacje na rynku mogą doprowadzić do zamknięcia część stacji benzynowych, bo "przedsiębiorca, który sprzedaje paliwa, nie może ich kupować drożej i sprzedawać taniej". Jako przykład podał Chorwację, gdzie wprowadzono maksymalne ceny benzyny i wiele stacji musiało zamknąć działalność.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl