Egzamin ósmoklasisty 2020. We wtorek 16.06.2020 uczniowie pisali test z języka polskiego. Był trudny? Opinie uczniów i nauczycieli

Ewa Andruszkiewicz
Ewa Andruszkiewicz
We wtorek (16.06.2020) uczniowie w całym kraju pisali test z języka polskiego.
We wtorek (16.06.2020) uczniowie w całym kraju pisali test z języka polskiego. Lucyna Nenow / Polska Press
Egzamin ósmoklasisty 2020. We wtorek (16.06.2020) uczniowie pisali test z języka polskiego. W pierwszej części sprawdzianu pojawiły się zadania na podstawie „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza i „Artysty” Sławomira Mrożka. Na rozwiązanie całości mieli dwie godziny.

Egzamin ósmoklasisty 2020. Pierwszy dzień – język polski

We wtorek (16.06.2020) uczniowie w całym kraju pisali test z języka polskiego.

Egzamin ósmoklasisty 2020. We wtorek 16.06.2020 uczniowie pi...

KLIKNIJ I SPRAWDŹ ODPOWIEDZI >>>

We wtorek (16.06.2020) uczniowie w całym kraju pisali test z języka polskiego. Sprawdzian składał się z dwóch części. W pierwszej, dotyczącej czytania ze zrozumieniem, pojawiły się zadania na podstawie „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza i „Artysty” Sławomira Mrożka.

Jeśli chodzi o pracę pisemną, uczniowie mieli do wyboru: przemówienie lub opowiadanie twórcze na podstawie dowolnych lektur obowiązkowych.

Trwa głosowanie...

Egzamin ósmoklasisty 2020. Jak oceniasz test z j. polskiego?

- Nie dość, że było Quo vadis, to jeszcze nie było rozprawki – komentowała na gorąco za pośrednictwem mediów społecznościowych jedna z uczennic. Kolejna dodawała: - Kolega z klasy się przeżegnał, jak zobaczył Quo vadis.

A jak zadania na dzisiejszym egzaminie oceniają nauczyciele?

- Jeśli chodzi o opowiadanie twórcze, w którym trzeba było spotkać się z bohaterem wybranej przez siebie lektury obowiązkowej, to myślę, że nie powinno ono stanowić dla uczniów problemu, bo podobne prace piszemy na lekcjach. Z przemówieniem natomiast jest już gorzej, bo jest to jednak mało popularna forma wypowiedzi i mimo wszystko dość trudna dla dzieci na tym etapie edukacji. Jeśli chodzi o dobór lektur w pierwszej części egzaminu, wydaje mi się, że nie był on specjalnie zaskakujący. Co prawda „Quo vadis” nie jest łatwą lekturą, ale skoro uczniowie mieli podany fragment, to myślę, że powinni sobie z nim poradzić – mówi w rozmowie z „Dziennikiem Bałtyckim” Aldona Ilnicka, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 4 w Giżycku, której syn także zdaje w tym roku egzamin ósmoklasisty. - Muszę powiedzieć, że do przedwczoraj mój syn był zadziwiająco spokojny. Stres przyszedł dopiero wczoraj. Dziś rano rzeczywiście widać było, że jest bardzo zdenerwowany. Na egzamin poszedł w średnim nastroju, ale na szczęście wrócił zadowolony i powiedział, że spodziewał się trudniejszego testu.

- Uważam, że test nie był trudny, bo wiele zadań było zadaniami klasycznymi, uczniowie rozwiązywali je, przygotowując się i rozwiązując arkusze z poprzednich lat

– mówi dr Anna Adamiec, polonistka, właścicielka Pracowni Autorskich Programów Edukacyjnych i Szkoleń.

Choć dzisiejszy arkusz eksperci oceniają jako przystępny lub wręcz przyjazny dla ucznia, zgodnie przyznają, że „Quo vadis”, który pojawił się w pierwszej części egzaminu, jest lekturą trudną.

- Uczniowie niechętnie czytają tę lekturę i wskazują ją jako trudną, bo jej realia są im całkowicie obce. Pojawia się w niej również trudne słownictwo, niezrozumiałe dla 14-latków. Na pewno łatwiej by im było, gdyby test zawierał fragmenty „Pana Tadeusza”, który jest omawiany na lekcjach bardzo szczegółowo – mówi dalej dr Anna Adamiec. - Z kolei „Artystę” znają doskonale wszyscy uczniowie, bo jest to tak krótki tekst, że występuje on w całości w podręcznikach do języka polskiego. Tu więc uczniowie nie powinni mieć żadnego problemu. W tej części sprawdzianu pojawił się jeszcze bardzo piękny i mądry tekst Małgorzaty Smoczyńskiej „Życie z pasją”. Myślę, że z nim też uczniowie sobie dobrze poradzili.

A co z drugą częścią egzaminu?

- Przemówienie jest rozprawką. Różnica polega na tym, że w przemówieniu używamy innych formuł na początku, w środku i na końcu. Nie jest więc to nic takiego, co mogłoby kompletnie zbić ucznia z tropu – odpowiada dr Anna Adamiec. - Na dzisiejszym egzaminie uczniowie mieli napisać przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonają słuchaczy, że książki mogą być źródłem mądrości. Mieli się przy tym odwołać do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego i wykazać, że ich przeczytanie może uczynić czytelnika mądrzejszym. Należało więc napisać: Drodzy Rówieśnicy, zebraliśmy się tu dzisiaj, ponieważ chciałbym przekonać was do tego, że książki mogą być źródłem mądrości. I taki początek wystarczy. Potem w środku używamy sformułowań: „jak wiecie”, „na pewno pamiętacie”, „jak czytaliście”. A na koniec do podsumowania trzeba dopisać „dziękuję za uwagę”, „mam nadzieję, że zgadzacie się z moją opinią, że podzielacie moje zdanie”. Nie było tu więc nic przerażającego – podsumowuje.

Egzamin ósmoklasisty 2020. Co czeka uczniów w kolejnych dniach?

W tym roku, w związku z epidemią koronawirusa, egzamin ósmoklasisty rozpoczął się później niż zwykle (pierwotnie miał się rozpocząć 21 kwietnia). Do testów przystępuje w sumie w całym kraju ponad 347,7 tys. uczniów z blisko 12,5 tys. szkół podstawowych. Ich zmagania potrwają do czwartku włącznie. We wtorek, 16.06.2020, mierzyli się z językiem polskim, w środę czeka ich sprawdzian z matematyki (rozpocznie się o godz. 9 i potrwa 100 minut), a ostatniego dnia – z języka obcego (rozpocznie się o godz. 9 i potrwa 90 minut).

Największa grupa ósmoklasistów (95,7 proc.) zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego. Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka przystąpi 3,8 proc. uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Do egzaminu z pozostałych języków obcych (tj. francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego i włoskiego) przystąpi łącznie 0,5 proc. ósmoklasistów.

Tylko w samym Gdańsku do egzaminu ósmoklasisty podchodzi w tym roku 3932 uczniów ze 101 szkół podstawowych. W całym województwie pomorskim trzydniowe testy pisze 23 175 uczniów.

Egzamin ósmoklasisty 2020. Kiedy wyniki?

Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty będą ogłoszone 31 lipca br. Tego samego dnia uczniowie poznają swoje wyniki oraz otrzymają zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty.

Kliknij i sprawdź ODPOWIEDZI >>>

Egzamin ósmoklasisty 2020 polski. ODPOWIEDZI I ARKUSZE CKE. ...

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Skoro takie łatwe to dlaczego w trzech różnych witrynach internetowych, gdzie zamieszczono arkusze w pytaniach: 2, 16 raz 18 poloniści tozwiązujący zadania podają różne odpowiedzi? Jak to mają rozwiązać dzieci skoro sami poloniści nie są zgodni jak powinno być poprawnie. Szczyt to zadanie 2. „Specjaliści” jaki poprawne rozwiązania podawali wszystkie możliwe kombinacje. Brawo!

Wróć na i.pl Portal i.pl