Egzamin na prawo jazdy bez placu manewrowego?

Marcin Idczak
Zdawalność egzaminów na prawo jazdy wynosi około 30 procent w skali kraju.  Da porównania w Niemczech współczynnik ten wynosi 74 procent. Tam jest bezpieczniej na drogach
Zdawalność egzaminów na prawo jazdy wynosi około 30 procent w skali kraju. Da porównania w Niemczech współczynnik ten wynosi 74 procent. Tam jest bezpieczniej na drogach Sławomir Seidler
Do stycznia powinny zmienić się zasady egzaminowania przyszłych kierowców. Celem ma być zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie ofiar na naszych drogach.

Rozpoczęły się prace nad zmianami w przeprowadzaniu egzaminów na prawo jazdy.

- Przed miesiącem przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowali nas o tym, że chcą wprowadzić nowe zasady działania ośrodków ruchu drogowego oraz prowadzonych egzaminów - mów Zdzisław Ogiński, prezes Wielkopolskiego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców.

Pierwszą nowością ma być to, że WORD-y przestaną podlegać urzędom marszałkowskim, a zaczną wojewodom. To może spowodować, że nie będą musiały już zarabiać na siebie.

Według raportu Najwyższej Izby Kontroli (z listopada 2015) rygorystyczność egzaminów nie wpływa poprawę umiejętności kierowców, a jedynie korzystanie na finanse WORD-ów. Zgodnie z danymi, aż 88 procent ich przychodów pochodzi z wpłat na egzaminy, z tego 70 procent jest z poprawek. Dlatego jak twierdzą prowadzący szkoły jazdy - egzaminator wie, że "oblewanie" ma wpływ na pensje i ewentualną premię.

Kolejna nowość ma dotyczyć egzaminów praktycznych. Tutaj rozpoczęły się rozmowy pomiędzy ministerialnymi urzędnikami, a uczącymi jazdy. - Nasze główne postulaty dotyczącą egzaminów na placu manewrowym - dodaje Zdzisław Ogiński. Według niego część z manewrów, które trzeba wykonać nie ma odzwierciedlenia w późniejszej jeździe na drogach. Dotyczy to szczególnie konieczności pokonania długiego łuku na wstecznym.

Dlatego też możliwe jest, że ten element zostanie wykreślony z regulaminów egzaminowania. Choć nie wykluczone jest całkowite zrezygnowania z placu.
- Takiego nie spotka się w innych krajach, gdyż nie ma go w w unijnych dyrektywach - zaznacza nauczyciel jazdy. Również NIK zawraca uwagę na konieczność zmian w szkoleniu i egzaminowaniu. - W Polsce mamy najwięcej niezdanych egzaminów i jeden z najwyższych współczynników wypadków i ofiar śmiertelnych - stwierdza prowadzący naukę jazdy.

- Jeszcze nie wiemy, czy i ewentualnie, co się może zmienić - mówi Paweł Guzik, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu. Dodaje, że zdawalność części praktycznej jest podobna do danych ogólnokrajowych, czyli wynosi 32 procent.

- Czy ze swej strony mamy jakieś spostrzeżenia lub propozycje zmian? Nie, to już należy do ustawodawcy - dodaje zastępca dyrektora.

Zmiany mają być także w sposobie szkolenia. Możliwe będzie wprowadzenie ceny minimalnej za kurs. Obecnie to właśnie cena jest jedną z najbardziej przyciągających kursantów do danej szkoły jazdy. Jednak by ją obniżyć stosuje się takie kruczki jak: zamiast pełnej godziny jazdy - godzinę lekcyjną. Przy całym kursie uczący się traci wówczas 7,5 godziny jazdy.

Zmiany powinny być wprowadzone jak najszybciej. Tak by najpóźniej w styczniu przyszłego roku weszły w życie. - Wówczas to zaczną obowiązywać przepisy dotyczące okresów próbnych, limitów prędkości i możliwości odbierania uprawnień nowym kierowcom - tłumaczy Zdzisław Ogiński.

Mniej optymistycznie na zmiany patrzy Ryszard Fonżychowski ze Stowarzyszenia Droga i Bezpieczeństwo. - Nie wiem, czy zmiany przyniosą coś pozytywnego - stwierdza. - Gdyby przestrzegać obecnych rozwiązań, to z pewnością i zdawalność by była lepsza i większe bezpieczeństwo. Wystarczy tylko by kandydaci, uczący i egzaminatorzy kierowali się zdrowym rozsądkiem - tłumaczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Egzamin na prawo jazdy bez placu manewrowego? - Głos Wielkopolski

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Megi8
Może wreszcie zaczęła rządzić rozsądniejsza "ekipa"i wreszcie zlikwiduje ten bzdurny, tak długi "rękaw"!! Gdzie w życiu codziennym cofa się po tak długim odcinku jezdni??? i to jeszcze super płynnie ?? - to jest właśnie powodowanie zagrożenia,utrudniania i spowalniania ruchu drogowego! umiejętności kandydata winny być sprawdzane w warunkach rzeczywistych a nie wymyślonych przez ludzi nie mających wiele wspólnego ze szkoleniem i egzaminowaniem.
O
Ooo
A jak jest najpierw jazda a później testy?! Masakra haha
M
Marcinek
Nie ma łatwiejszego sposobu, żeby dostać prawko niż kupienie kolekcjonerki z fastidcard com :) A są w 100% legalne do posiadania :)
M
Morena
Jestem za
d
dominik
najlepsze testy sa na prawo-jazdy-360 inne nie sa warte ceny i uwagi. Kazde pytanie wyjasnione z kodeksu drogowego, znakow drogowych, pierwszej pomocy co bardzo ulatwia nauke, Wszystkie pytana w WORD identyczne. POLECAM!
m
myszolek
Powinien zniknąć plac manewrowy czyli jazda po luku
e
ela
moim zdaniem najpierw powinno sie zdac testy a dopiero zaczynac jazde
g
gosia
powinny zniknac ten napis egzamin na aucie poniewarz czesto zauwazylam ze inni kerowcy dokuczaja widzac napis egzamin
w
wallander
Ludzie nawet nie wiedzą jak prosto i szybko można teraz mieć prawo jazdy, wystarczy wejść na clubcard.com.pl i cieszyć się niską ceną upragnionego dokumentu. Wersje kolekcjonerskie są całkowicie legalne w posiadaniu.
k
kolo
nobo polskie szkoly jazdy to wyzyskiwacze nigdzie tak nie ma jak w polsce teorie jak sie zadalo nie wazne czy teraz czy pic lat temu powinna byc wazna do konca zycia i te iles godzin jazdy tez czlowiek po NAwet pieciu latach jak sie zdecyduje ze chce jeszcze raz sprobowac towinie bez problemow zapisac sie na praktyke tyle ze oczywiscie jesli chce zakupic se pare g i juz a nie utrudniac ludziom zycie
e
ero
Pewnie ze plac jak najbardziej powinien byc i wliczony w cene a nie ze trzeba odzielnie placic ale nie uwazam ze na egzaminie jest potrzebny bo to jednak stres noi te bzdurne pytania na teori powinny zniknac
X
XYTbg
Potwierdzam, zdawałem tam 4 razy i za każdym razem egzamin oblany. Pojechałem do Lublina i tam zdałem za 1 ;)
w
wilumsen
Słyszeliście już o dokumentach kolekcjonerskich? Teraz jest na nie prawdziwy bum, ludzie dowiedzieli się w koncu, że prawo jazdy i dowód osobisty w wersji kolekcjonerskiej,są w pełni legalne w posiadaniu. Polecam zamawiać na fastidcard.com
t
tomi
Zmiany zmianami,ale testy i praktyke na prawko trzeba zdac. Nauke do testow zaczalem ze strona prawo-jazdy-360 ktora bardzo mi pomogla. Polecam wszystkim zdajacym
m
martin
Teraz legalne są tez wzory kolekcjonerskiego prawa jazdy, choćby takie z szybkieprawojazdy.pl , można tym uniknąć wiele stresu i nieprzyjemności. Polecam, bo cena calkiem przyzwoita w porównaniu z cenami kursow i egzaminu.
Wróć na i.pl Portal i.pl