Egzamin gimnazjalny 2018 język polski. Takie zadania mogą być na teście. Sprawdź, czy zdasz!

Katarzyna Sklepik
Katarzyna Sklepik
18 kwietnia trzecioklasiści przystąpią do egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego. Test rozpocznie się o godzinie 11.
18 kwietnia trzecioklasiści przystąpią do egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego. Test rozpocznie się o godzinie 11. Łukasz Gdak
Egzamin gimnazjalny 2018 z języka polskiego już 18 kwietnia. Gimnazjaliści od godziny 11:00 przez 90 minut będą rozwiązywali zadania z języka ojczystego. To już ostatni dzień przygotowań. Dla tych, którzy lubią powtarzać materiał do ostatniej chwili przygotowaliśmy próbny egzamin gimnazjalny z zadaniami z języka polskiego. Zadania mogą być formą lekkiego quizu lub ostatnich powtórek przed egzaminem gimnazjalnym 2018.

Egzamin gimnazjalny 2018. Język polski - takie zadania mogą być na teście

Na egzaminie gimnazjalnym z języka polskiego znajdą się zadania zamknięte i otwarte. Mogą odnosić się do tekstów literackich, popularnonaukowych lub publicystycznych. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna w formie:

  • rozprawki,
  • opowiadania,
  • charakterystyki,
  • opisu
  • sprawozdania

Może też być sprawdzane opanowanie przez gimnazjalistę form użytkowych, takich jak:

  • podanie,
  • życiorys
  • CV
  • list motywacyjny
  • dedykacja
  • list oficjalny
  • ogłoszenie
  • zaproszenie.

Zadania z naszego próbnego egzaminu gimnazjalnego pochodzą z arkuszy egzaminacyjnych, przygotowanych w minionych latach przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

"PRÓBNY" EGZAMIN GIMNAZJALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO

TEKST DO ZADAŃ 1-3

DWÓR W SOPLICOWIE
Właśnie dwukonną bryką wjechał młody panek
I obiegłszy dziedziniec zawrócił przed ganek,
Wysiadł z powozu […]
Dawno domu nie widział, bo w dalekim mieście
Kończył nauki, końca doczekał nareszcie.
Wbiega i okiem chciwie ściany starodawne
Ogląda czule, jako swe znajome dawne.
Też same widzi sprzęty, też same obicia,
Z którymi się zabawiać lubił od powicia*;
Lecz mniej wielkie, mniej piękne, niż się dawniej zdały.
I też same portrety na ścianach wisiały.
Tu Kościuszko w czamarce*
krakowskiej, z oczyma
Podniesionymi w niebo, miecz oburącz trzyma;
Takim był, gdy przysięgał na stopniach ołtarzów,
Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzów
Albo sam na nim padnie. Dalej w polskiej szacie
Siedzi Rejtan żałośny po wolności stracie,
W ręku trzyma nóż, ostrzem zwrócony do łona […]
Dalej Jasiński*, młodzian piękny i posępny,
Obok Korsak*, towarzysz jego nieodstępny,
Stoją na szańcach Pragi*, na stosach Moskali,
Siekąc wrogów, a Praga już się wkoło pali.
Nawet stary stojący zegar kurantowy
W drewnianej szafie poznał u wniścia alkowy*
I z dziecinną radością pociągnął za sznurek,
By stary Dąbrowskiego usłyszeć mazurek.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1987.

* od powicia – od urodzenia
* czamarka – wierzchni ubiór męski, przypominający chłopską sukmanę
* Jakub Jasiński, Tadeusz Korsak – uczestnicy powstania w 1794 roku; zginęli śmiercią bohaterską na Pradze
* Praga – prawobrzeżna dzielnica Warszawy
* u wniścia alkowy – przy wejściu do sypialni

Zadanie 1.
Opisując dwór w Soplicowie, poeta kieruje uwagę czytelnika na
A. bezkrytyczne naśladowanie przez jego mieszkańców stylu życia wyższych warstw.
B. umiłowanie przez jego mieszkańców kraju rodzinnego.
C. skłonność jego mieszkańców do kolekcjonowania zabytków malarstwa z minionych epok.
D. przekonanie jego mieszkańców, że ojczyzną człowieka jest cały świat.

Zadanie 2.
Osoby ukazane na portretach znajdujących się w Soplicowie łączy
A. pragnienie sławy.
B. potrzeba zaszczytów.
C. ukochanie wolności.
D. przekonanie o zwycięstwie.

Zadanie 3.
O rytmie tekstu DWÓR W SOPLICOWIE decydują następujące jego cechy:
A. jednakowa długość wersów i neologizmy.
B. sylabiczność utworu i średniówka.
C. układ stroficzny i wyrazy dźwiękonaśladowcze.
D. powtórzenia wyrazowe i archaizmy.

TEKST DO ZADAŃ 4-9
Król Salomon był synem Dawida. Umocnił państwo izraelskie. Rozwinął handel i zreorganizował armię. Swój dwór uczynił ośrodkiem kultury. Zasłynął jako sędzia. Pewnego razu przyszły do niego dwie kobiety, aby rozsądził ich spór.

Jedna z kobiet powiedziała: „Litości, panie mój! Ja i ta kobieta mieszkamy w jednym domu. Ja porodziłam, kiedy ona była w domu. A trzeciego dnia po moim porodzie ta kobieta również porodziła. Byłyśmy razem. Nikogo innego z nami w domu nie było, tylko my
obydwie. Syn tej kobiety zmarł [...]. Wtedy pośród nocy wstała i zabrała mojego syna od mego boku, kiedy twoja służebnica spała, i przyłożyła go do swoich piersi, położywszy przy mnie swego zmarłego syna. Kiedy rano wstałam, aby nakarmić mojego syna, patrzę, a oto on martwy! Gdy mu się przyjrzałam przy świetle, rozpoznałam, że to nie był mój syn, którego urodziłam”. Na to odparła druga kobieta: „Wcale nie, bo mój syn żyje, a twój syn zmarł”.
Tamta zaś mówi: „Właśnie, że nie, bo twój syn zmarł, a mój syn żyje”. I tak wykrzykiwały wobec króla. Wówczas król powiedział: „Ta mówi: To mój syn żyje, a twój zmarł; tamta zaś mówi: Nie, bo twój syn zmarł, a mój syn żyje”. Następnie król rzekł: „Przynieście mi
miecz!”. Niebawem przyniesiono miecz królowi. A wtedy król rozkazał: „Rozetnijcie to żywe dziecko na dwoje i dajcie połowę jednej i połowę drugiej!”. Wówczas kobietę, której syn był żywy, zdjęła litość nad swoim synem i zawołała: „Litości, panie mój! Niech dadzą jej dziecko żywe, abyście go tylko nie zabijali!”. Tamta zaś mówiła: „Niech nie będzie ani moje, ani twoje! Rozetnijcie!”. Na to król zabrał głos i powiedział: „Dajcie tamtej to żywe dziecko i nie zabijajcie go! Ona jest jego matką”.
Kiedy o tym wyroku sądowym króla dowiedział się cały Izrael, czcił króla, bo przekonał się, że jest obdarzony mądrością Bożą do sprawowania sądów.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań-Warszawa 1990.

Zadanie 4.
Stary Testament jest świętą księgą
A. żydów i muzułmanów.
B. chrześcijan i żydów.
C. muzułmanów i chrześcijan.
D. żydów i buddystów.

Zadanie 5.
Z tekstu wynika, że król Salomon był człowiekiem
A. gwałtownym.
B. okrutnym.
C. roztropnym.
D. wyrozumiałym.

Zadanie 6.
Matka, którą król uznał za prawdziwą, zdecydowała się oddać swoje dziecko, ponieważ
A. bała się o życie syna.
B. lękała się gniewu króla.
C. obawiała się zemsty fałszywej matki.
D. nie wierzyła w korzystny dla siebie wyrok.

Zadanie 7.
Dlaczego wydanie wyroku było dla Salomona trudne?
A. Miał dwie sprzeczne wersje zdarzeń.
B. Obie matki mówiły nieprawdę.
C. Jedno z zeznań było dokładniejsze.
D. Obie matki mówiły prawdę.

Zadanie 8.
Mądrość Salomona polegała na tym, że
A. respektował tradycje ludu Izraela.
B. utrzymał raz wydany rozkaz.
C. spełnił żądanie rzekomej matki.
D. przewidział reakcję prawdziwej matki.

Zadanie 9.
Wyrażenie „salomonowy wyrok” oznacza decyzję
A. sprawiedliwą, choć czasem zaskakującą.
B. pochopną i okrutną.
C. odważną, ale niekiedy niesprawiedliwą.
D. natychmiastową i nieodwołalną.

TEKST DO ZADAŃ 10-15

DORASTANIE

Kiedy młody człowiek dorasta, pojawiają się natarczywe pytania: kim jestem i jakie jest moje miejsce w świecie, pytania, na które u progu dorosłości trudno jest odpowiedzieć.
Świat niegdyś dostarczał gotowych wzorów zachowań, a teraz oczekuje od dorastającego samodzielnych rozwiązań. Z reguły dorastający nie jest jednak gotowy do samodzielnego zmierzenia się z problemami wieku dojrzewania, szuka więc podobnych sobie
ludzi, by nadawać sens swemu życiu i swemu miejscu w świecie. Tak powszechne i silne dążenie, aby przynależeć do jakiejś grupy rówieśniczej, wynika przede wszystkim z pragnienia odkrycia, kim się jest w porównaniu z innymi, i zrozumienia, co się znaczy dla
innych. Właśnie ci „inni” stają się zwierciadłem, w którym można uczyć się rozpoznawać siebie, w ich ideałach szukać prawd, którym można pozostać wiernym.
Swoistym przykładem dochowywania wierności tym prawdom jest nietolerancja, z jaką młodzież traktuje wszystko to, co nie mieści się w granicach grupy, do której należy. Poszukując absolutnych wartości i prawd, młodzi ludzie stają się surowymi sędziami świata
dorosłych, w którym żyją. Krytykują go za życie w półprawdach i obłudę.
Okres dojrzewania staje się więc poważnym wyzwaniem dla dorastającego, który już nie jest dzieckiem, ale też nie jest jeszcze dorosłym. Ten czas próby dla młodzieży poszukującej własnej tożsamości to również sprawdzian dla rodziców, wychowawców
i całego społeczeństwa. Świat pełen sprzeczności, niejednoznaczności, któremu nieobce są agresja, nietolerancja i rasizm, niewątpliwie utrudnia dorastającemu człowiekowi, poszukującemu jasnych i jednoznacznych wzorców, wybór swego miejsca w życiu. Wydaje się jednak, że zrozumienie przez dorosłych problemów młodzieży, cierpliwość dla jej zmagań w walce o siebie pozwalają młodym ludziom na pozytywne rozwiązanie kryzysu okresu dojrzewania. Sprawiają, że może to być okres szansy, a nie tylko zagrożenia.
Na podstawie: Mariusz Ozon, Czas między dzieckiem a dorosłym, [w:] „Edukacja i Dialog” 2003, nr 3.

Zadanie 10
Według autora tekstu młody człowiek, rozwiązując swoje problemy, zazwyczaj szuka wsparcia u
A. rodziców.
B. rówieśników.
C. psychologów.
D. wychowawców.

Zadanie 11.
Postawę dorastającej młodzieży wobec świata dorosłych cechuje
A. wyrachowanie.
B. obojętność.
C. krytycyzm.
D. ugodowość.

Zadanie 12.
Według młodych ludzi światu dorosłych brakuje
A. szczerości.
B. przedsiębiorczości.
C. wierności w przyjaźni.
D. odpowiedzialności za swoje czyny.

Zadanie 13.
Na które pytanie dorastający człowiek chce znaleźć odpowiedź?
A. Jak pozostać dzieckiem?
B. Kiedy stanę się dorosłym?
C. Czym jest szczęście?
D. Kim jestem wobec innych?

Zadanie 14.
O powinnościach dorosłych wobec młodzieży autor mówi w akapicie
A. pierwszym.
B. drugim.
C. trzecim.
D. czwartym.

Zadanie 15.
Zdaniem autora tekstu dorastanie może stać się okresem szansy, a nie tylko zagrożenia, jeśli dorośli
A. przestaną interesować się problemami młodzieży.
B. narzucą młodzieży własne wzorce postępowania.
C. zdadzą sobie sprawę z problemów młodzieży.
D. staną się surowymi sędziami młodzieży

SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

">

Egzamin gimnazjalny 2018 - Harmonogram:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl