Efekt jo-jo - czy można go uniknąć?

Kinga Szafruga, konsultacja merytoryczna Dorota Osóbka
Jeśli ktoś decyduje się na dietę, która eliminuje węglowodany złożone, i nie jada ryżu, kaszy, makaronu ani pieczywa, naraża się na efekt jo-jo, bo nie sposób do końca życia unikać węglowodanów.
Jeśli ktoś decyduje się na dietę, która eliminuje węglowodany złożone, i nie jada ryżu, kaszy, makaronu ani pieczywa, naraża się na efekt jo-jo, bo nie sposób do końca życia unikać węglowodanów. shutterstock
Zrzucenie kilogramów wydaje ci się nieosiągalnym wyczynem? Owszem, wymaga to konsekwencji i wielu wyrzeczeń, ale prawdziwym wyzwaniem jest utrzymanie smukłej sylwetki.

Jeśli będziemy dostarczać organizmowi mniej energii niż potrzebuje do normalnego funkcjonowania, zacznie czerpać ją z zapasów tłuszczu, a wtedy waga spadnie. Niestety, po zakończeniu diety bardzo łatwo jest ponownie utyć. Bardzo wielu osobom nie udaje się utrzymać efektu diety i ponownie tyją - zwykle zresztą "zyskują" wtedy nieco więcej kilogramów niż miały poprzednio.

Co zatem należy robić, aby udało się schudnąć?

Pożywienie, którego dostarczamy organizmowi, jest dla niego jak paliwo do samochodu - niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.
To absurdalne, ale gdy stosujemy dietę, której efekty, czyli pozbycie się nadwagi, byłyby dobroczynne dla naszego organizmu, on próbuje się przed tym bronić. Kiedy więc przechodzimy na dietę, a tym samym zmniejszamy ilość energii dostarczanej w posiłkach organizmowi, on spowalnia przemianę materii. Zaczyna oszczędniej rozporządzać dostarczaną w pożywieniu energią - dzięki temu zmniejszone racje
żywnościowe na dłużej mu wystarczą.

Efekt jest paradoksalny: im bardziej drastyczna jest dieta (czyli im mniej kalorii dostarczamy), tym bardziej zwalnia się tempo przemiany materii. A kiedy po zakończeniu diety i zrzuceniu np. 15 kg
wracamy do poprzednich nawyków żywieniowych, a mamy przy tym nadal wolniejszą przemianę materii, w krótkim czasie przybywamy na wadze, i to zwykle z nawiązką - zrzuciliśmy 15 kg, a przybieramy np. 18!

Komu najbardziej zagraża efekt jo-jo?

Wszystkim tym, którzy próbują się odchudzić w niewłaściwy sposób - stosują zbyt drastyczne diety (jednostronne) lub chcą zbyt szybko stracić zbędne kilogramy.

Jeśli np. ktoś decyduje się na dietę, która eliminuje węglowodany złożone, i nie jada ryżu, kaszy, makaronu ani pieczywa, naraża się na efekt jo-jo, bo nie sposób do końca życia unikać węglowodanów (byłoby to nie tylko trudne, ale też niezdrowe, bo powinny one stanowić podstawowe źródło energii
i właśnie im zawdzięczamy dobre samopoczucie)!

Chcąc uniknąć efektu jo-jo, należy zmniejszyć ilość przyjmowanych kalorii i na zawsze zmienić nawyki żywieniowe. A najbezpieczniej gubić kilogramy pod kontrolą lekarza lub dietetyka - nie daje to oczywiście gwarancji, że efekt jo-jo nie powróci, ale znacznie zwiększa szanse na to, że uda się go uniknąć.

CZYTAJ TEŻ:

Czego unikać podczas odchudzania?
Skąd bierze się nadwaga?
Aminokwasy potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
.. ale wlasnie jak to zrobic..?? i tu jest wlasnie pies pogrzebany.. :-))
Dodaj ogłoszenie