Edukacja Domowa w Polsce: Ustawa Zakrzewskich połączyła posłów ze wszystkich opcji

Partnerem cyklu jest Inny Wymiar Agencja Interaktywna
Zmiany związane z ułatwieniem dostępu do edukacji domowej połączyły całą scenę polityczną w naszym kraju. Zapytaliśmy więc parlamentarzystów, dlaczego zdecydowali się głosować za tzw. Ustawą Zakrzewskich.

Joanna Frydrych, Platforma Obywatelska:

Jednomyślność w sprawie edukacji domowej wcale mnie nie dziwi. Każdy doskonale wie, że ułatwienie dostępu do spersonalizowanego nauczania leży w interesie wszystkich obywateli.

Małgorzata Niemczyk, Platforma Obywatelska:

Gdyby nie determinacja Pawła Zakrzewskiego, zmiany i ułatwienia w dostępie do edukacji domowej nad Wisłą musiałyby poczekać jeszcze wiele lat. Jego zaangażowanie jest nieocenione. Osobiście znam kilkudziesięciu parlamentarzystów, którzy zmienili zdanie i docenili anglosaski model spersonalizowanego nauczania. W tym miejscu chciałbym więc podziękować Pawłowi Zakrzewskiemu, bo sam jestem orędownikiem wolnego wyboru w oświacie.

Tomasz Kostuś, Platforma Obywatelska:

Tematem zainteresował mnie przed laty prof. Paweł Zakrzewski, polski prekursor edukacji domowej. To on ukazał mi, jak wielkie są możliwości rozwoju dziecka poprzez dobór odpowiedniej kadry nauczycielskiej, stworzenia odpowiednich narzędzi przeznaczonych dla rodzica, oraz ile dziecko zyskuje dzięki indywidualnemu podejściu do jego nauki.

Uważam, że uproszczenie dostępu do edukacji domowej to dopiero pierwszy krok. Następnym powinna być szeroka promocja możliwości skorzystania z homeschooling-u. Bo dzisiaj temat jest nieznany dla olbrzymiej większości rodziców.

Nowelizacją ustawy otwieramy w praktyce drzwi do rozwoju edukacji domowej. Nikt z nas nie myślał przy niej kwestiami polityki, tylko dobra uczniów. Cieszę się z jednomyslności polskich parlamentarzystów w tej kwestii. Chciałbym również, by homeschooling rozwijał się u nas nie tylko na płaszczyźnie najmłodszych roczników, ale doszedł aż do etapu szkół wyższych.

Konrad Berkowicz, Konfederacja:

Jestem wolnościowcem. Uważam, że państwo powinno chronić wolność indywidualną obywateli, a nie ingerować w ich prywatne decyzje - również te dotyczące edukacji ich dzieci. System nauczania domowego zaproponowany przez prof. Pawła Zakrzewskiego, to krok w kierunku realizacji takiego światopoglądu, dlatego zawsze popierałem tę apolityczną inicjatywę.

Jej sukces w parlamencie, to sukces niezłomnej walki o wolność i sukces inicjatywy obywatelskiej w ogóle. Oby więcej takich udanych oddolnych prób zmiany rzeczywistości politycznej!

Szkoda, że edukacja domowa nie jest u nas tak popularna, jak np. w krajach anglosaskich. To ciekawa alternatywa wobec skostniałego systemu państwowego szkolnictwa. Może wówczas słowa Marka Twaina: „Nigdy nie pozwól twojej szkole stanąć na drodze twojej edukacji” przestały być tak smutnie prawdziwe.

Niestety, ponad 90 proc. rodziców nie zdaje sobie sprawy, że może uchronić swoje dziecko przed bezduszną machiną państwowej edukacji ucząc swoje dziecko samemu. Jestem przekonany, że dzięki walce prof. Zakrzewskiego stanie się to prostsze i powszechniejsze. Jak widać kropla drąży skałę, a ta skalista rzeźba wreszcie zostanie odkryta przez szerszą publiczność.

Paweł Bejda, Polskie Stronnictwo Ludowe:

Zmiany w prawie o edukacji domowej trwały u nas wiele lat. Przez wiele lat dyskutowaliśmy, zastanawialiśmy się, analizowaliśmy, myśleliśmy. Zamiast wziąć przykład z doświadczeń Stanów Zjednoczonych i po prostu oddać naukę dzieci w ręce rodziców. Pamiętam, że już dekadę temu tym tematem zainteresował nas tym tematem prof. Paweł Zakrzewski. Wówczas nikt nie zdawał nawet sobie sprawy, że efektywnie można nauczać dzieci poza placówkami oświatowymi. On otworzył mi oczy i pokazał alternatywny model nauczania. Bo głównym problemem w homeschoolingu w Polsce, jest właśnie kompletny brak wiedzy.

Niestety u nas edukacja domowa praktycznie nie funkcjonuje w przestrzeni publicznej. Przyzwyczailiśmy się, że tradycyjna szkoła uczy i wychowuje za nas uczniów. Warto byłoby pokazać szerzej możliwości homeschooling-u. Przede wszystkim uświadomić społeczeństwu, że coś takiego istnieje. Pokazać zalety spersonalizowanego nauczania. Przedstawić doświadczenia z Wielkiej Brytanii. Przełamać strach przed zostawieniem dziecka rodzicom.

Karol Karski, Prawo i Sprawiedliwość:

Tytaniczną pracę w tym zakresie wykonał prof. Paweł Zakrzewski, polski propagator i pionier edukacji domowej. To on przez lata lobbował i otwierał oczy rodzimym politykom. Pokazywał, którą drogą powinniśmy pójść, by wprowadzić innowacyjny model nauczania domowego. Śmiało można ostatnie zmiany w prawie nazwać Ustawą Zakrzewskiego

Wojciech Kossakowski, Prawo i Sprawiedliwość:

W moim regionie edukacja domowa jest zbyt mało popularnym modelem nauczania. Wydaje się, że rodzice nie mają świadomości, że mogą sami uczyć swoje dzieci. Bardzo często, gdy rozmawiam o alternatywnej formie szkolnictwa, to nawet niezwykle uświadomieni społecznie obywatele, dowiadują się o homeschooling-u po raz pierwszy. A szkoda, bo z założenia edukacja domowa przybliża i umacnia więzi rodzinne.

Dzięki przegłosowanej Ustawie Zakrzewskiego, możemy skuteczniej promować edukacje domową. Przede wszystkim ukazać rodzicom, że ona istnieje w naszym kraju i jest dostępna.

Lech Kołakowski, poseł niezrzeszony:

Odbudowujemy to, co zostało zniszczone dekadę temu. Rodzina Pawła i Marzeny Zakrzewskich zapoczątkowała w naszym kraju ideę edukacji domowej na światowym poziomie. Stworzyli sieć placówek edukacyjnych wzorując się na najlepszych modelach amerykańskich. Gdyby nie zdusili ich wtedy niektórzy bezduszni urzędnicy aparatu skarbowego, dzisiaj bylibyśmy liderem edukacji domowej w całej Unii Europejskiej.
Dlatego, gdy w Sejmie pojawił się projekt rozwoju homeschooling-u byłem za nim całym sercem.
Uwolnienie szkolnictwa spod regionalizacji jest istotne przede wszystkim w moim, słabo zaludnionym regionie.
Dzięki naszym zmianom, każdy będzie mógł wybrać szkołę, którą uważa za odpowiednią dla swoich dzieci. I nie będzie go to nic kosztowało. Korzyści ze zmiany ustawy będą odczuwalne dla wszystkich. My jako państwo nie byliśmy przygotowani do zdalnego nauczania na masową skalę.
Dogłębnie pokazała to pandemia koronawirusa. Świadome zaniechania w rozwoju spersonalizowanej edukacji zemściły się na nas w ostatnim czasie. Dlatego tak ważne jest odpowiednie podejście do profesjonalnego kształcenia. Cieszę się, że mogłem dołożyć swoją cegiełkę do budowy nowoczesnej edukacji domowej.

Krzysztof Kwiatkowski, senator niezrzeszony:

Wolność wyboru jest podstawą naszej gospodarki, ekonomii i życia społecznego. Nikt tak bardzo nie umiłował sobie wolności, jak Polacy. Dlatego zdecydowałem się poprzeć również projekt zmian w edukacji. Nowelizacją tej ustawy ułatwiamy dostęp do edukacji domowej. Jeżeli rodzice chcą w taki sposób kształcić swoje dzieci, nie widzę powodów, by im to utrudniać.

Edukacja domowa Ustawa Zakrzewskich 2009/2021 cz. 1 - YouTube

Polscy parlamentarzyści wielokrotnie pisali interpelacje poselskie w sprawie Pawła i Marzeny Zakrzewskich:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl