Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną nam pieniądze [3.04.2020]

Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! Dariusz Gdesz
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! - Te działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków - czytamy w specjalnych ostrzeżeniach dwóch banków. O co chodzi?

Banki ostrzegają klientów

Dwa duże banki - BNP Paribas oraz Alior Bank - ostrzegają klientów w Polsce przed oszustwami, które wciąż są groźne i prowadzą do utraty środków.

Alior Bank informuje w specjalnym ostrzeżeniu o atakach poprzez wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości. BNP Paribas z kolei przypomina o oszustach podszywających się pod bank, którzy nakłaniają do kliknięcia w link prowadzący do szkodliwej zawartości.

Sprawdź koniecznie

Alior Bank ostrzega klientów przed oszustwami

- Przypominamy o atakach, wykorzystujących wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości i środków finansowych - czytamy w ostrzeżeniu na stronie Alior Banku.

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, np. za kuriera, fakturę, dopłatę do zakupionego w internecie towaru. Strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu w link, w istocie jest fałszywa (podszywa się pod bank lub pośrednika płatności, ale posiada inny adres).

Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków.

- Takie działania mają na celu [b]przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków – jeśli użytkownik wpisze jednorazowy kod z SMS na fałszywej stronie lub potwierdzi transakcję za pomocą aplikacji mobilnej - wyjaśnia Alior Bank.

Zabieg ten ma za zadanie dodać wraz z płatnością odbiorcę do listy zaufanych, co pozwoli na wykonywanie kolejnych przelewów bez potwierdzeń w przyszłości.

Sprawdź koniecznie

Przykładowa wiadomość może wyglądać tak:

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie
Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków. Alior Bank

Co mogą zrobić klienci banku? Jak uchronić się przed atakiem?

Alior Bank upomina klientów, by zawsze dokładnie czytali treść SMS-y i e-maile, którą otrzymują i zachowali szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji. Ważne też, by nie podawać danych służących do logowania do Banku na innych stronach, niż strona Banku.

  • bank nie wysyła odnośników do strony logowania w wiadomościach SMS ani w e-mailach,
  • zawsze czytaj dokładnie treść wiadomości SMS z kodem jednorazowym z banku lub szczegóły w aplikacji mobilnej – weryfikuj, czy kwota operacji, którą zlecasz jest zgodna z Twoją dyspozycją; Twoją szczególną uwagę powinna wzbudzić fraza o założeniu „nowego szablonu zaufanego”;
  • przestępcy mogą ustawić dowolną nazwę nadawcy dla wiadomości SMS (czyli może zostać wyświetlona np. nazwa operatora płatności, firmy kurierskiej itp., mimo że firma ta nie jest prawdziwym nadawcą);
  • zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji lub jest nacechowana emocjonalnie i wymaga kliknięcia w przesłany odnośnik;
  • nie loguj się do banku, lub innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach e-mail lub SMS;
  • nigdy nie podawaj danych służących do logowania do Banku, jeżeli adres strony, na której się znajdujesz jest inny niż https://system.aliorbank.pl lub https://pbl.aliorbank.pl/;
  • nie klikaj w linki znajdujące się we wiadomościach SMS kierujące do stron płatności.

W przypadku wątpliwości skontaktuj się z infolinią (19 502) lub dowolnym oddziałem banku - radzi Alior Bank.

BNP Paribas ostrzega klientów przed oszustwami

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami rozsyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej - pisze z kolei BNP Paribas.

Oszuści podszywaj się także pod Bank BNP Paribas. Przesyłają link i nakłaniają do kliknięcia. Link prowadzi do szkodliwej zawartości umieszczonej w serwisie Google Drive.

To Cię może też zainteresować

- Nadawcy fałszywych wiadomości informują odbiorców o przekroczonym terminie na opłacenie faktury, a przykładowa treść tematu wiadomości to: „fv ot Bank BGZ BNP Paribas S.A. Oddzial II” - czytamy w specjalnym ostrzeżeniu na stronie BNP Paribas.

Jak uchronić się przed atakiem?
BNP Paribas podpowiada, co zrobić, by skutecznie chronić swoją tożsamość:

  • W sieci Internet nie jesteśmy anonimowi
  • Nie zostawiaj swojego komputera oraz innych urządzeń bez nadzoru
  • Zwracaj uwagę na treści i zdjęcia, które udostępniasz w Internecie. Nigdy nie publikuj zdjęć lub skanów swoich dokumentów, kart bankowych, biletów na koncert, itp.
  • Nie udostępniaj pochopnie swoich danych osobowych w Internecie oraz osobom postronnym
  • Dokumenty z poufnymi danymi niszcz w bezpieczny sposób- pamiętaj, że twój kosz na śmieci może stać się skarbnicą cennych informacji, dla osób które mogą je wykorzystać przeciwko tobie.
  • Nigdy nie zapisuj haseł na kartkach i nie ujawniaj ich nikomu.
  • Nie podawaj swoich danych, na przykład podczas rozmowy telefonicznej w miejscu publicznym- nigdy nie wiesz kto Cię słucha.

Google ostrzega. Te telefony są narażone na atak. Jest groźn...

Flesz: Firmy w dużych tarapatach z powodu epidemii

Wideo

Materiał oryginalny: Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną nam pieniądze [3.04.2020] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 67

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

J
Jadwiga.

Od 3 miesięcy nie mam dostępu do swojego konta w PKO BP. Nie mogę odebrać nawet wynagrodzenia za pracę. Pani konsultantka twierdzi że maja awarię że pracują nad tym. A za chwilę stwierdza, że ktoś usiłował nie legalnie zalogować sie do mojego konta. To są jakieś jaja? Czy po prostu bank plajtuje i przejmuje lokaty klientów?

G
Gość
26 lutego, 10:51, Urek:

Ja pierdziele pierwsze 35 linijek i 3 razy to samo, i już mam w d.... co dalej

Też mnie to wqrwiło

w
wrotki

Od zawsze mam ubaw kiedy oszuści przestrzegają przed oszustami.

A
Avant

Witam wszystkich i witamy w Avant Loan Inc. Jesteśmy zespołem wsparcia finansowego, który zajmuje się finansami międzynarodowymi dla dowolnej ilości narzędzi bankowych. Nasze usługi są szybkie i niezawodne. pożyczki są zatwierdzane w ciągu 24–48 godzin od pomyślnego złożenia wniosku. Oferujemy pożyczki od minimum 2000 USD do maksymalnie 50 milionów USD z oprocentowaniem 3% w przystępnej cenie na okres od 1 do 30 lat w celu spłaty pożyczki. Celem Avant Group jest świadczenie doskonałych profesjonalnych usług finansowych. Ubieganie się o pożyczkę jest dla nas bezstresowe, aby uzyskać więcej informacji na temat naszego procesu pożyczkowego {avants.loan@gmail.com} {av_ant@outlook.com}

Dzięki Avant Personal i Businessloan możesz liczyć na dziedzictwo usług i niezawodność, które pomogą Ci zrealizować marzenie. Złóż wniosek i szybko podejmuj decyzję, nie przejmując się wynikiem kredytowym lub kryzysem finansowym, w którym się znalazłeś. Skontaktuj się z nami już dziś, aby uzyskać pożyczkę. Dziękuję Ci

Napisz do nas na adres: av_ant@outlook.com

Napisz do nas na avants.loan@gmail.com

Zadzwoń / Whatsapp 1 (409) 2062954

Z przyjemnością Ci pomożemy

S
Szczecinianin
27 lutego, 10:53, Gość:

Artykuł to ukryta reklama tych dwóch banków. Przecież jak ktoś przejmie mój login i hasło do banku to i tak nie wyprowadzi środków z konta bo jest autoryzacją przelewów SMS-sem , jedynie co może zrobić złodziej bez autoryzacji to doładować telefon.

Oj zdziwilbys się co mogą teraz zrobić złodzieje!!!

Zmieni numer telefonu lub e-maila i zmieni system potwierdzania autoryzacji i dupa z twoim SMSem będzie :)

A i kasy też nie będzie :)

Dlatego trzeba raz na miesiwc zmienić hasła lub dać długie i pokręcone ze znakami specj cyfry litery duże małe ....

Powodzenia

D
Dneirf
27 lutego, 10:34, Gość:

pieniądze są bezpieczne w kieszeni mi nigdy nic nie przejęli nie oszukali nie korzystam z banków i ich kart i kont

Bo przecież jeszcze nigdy nikomu nie ukradli pieniędzy z domu czy z kieszeni....

G
Gość

Artykuł to ukryta reklama tych dwóch banków. Przecież jak ktoś przejmie mój login i hasło do banku to i tak nie wyprowadzi środków z konta bo jest autoryzacją przelewów SMS-sem , jedynie co może zrobić złodziej bez autoryzacji to doładować telefon.

G
Gość

jak się daje to się kraje brawo oszuści

G
Gość

pieniądze są bezpieczne w kieszeni mi nigdy nic nie przejęli nie oszukali nie korzystam z banków i ich kart i kont

O
Ozeh
2 lutego, 20:38, jeśli ktoś:

Banki powinny odpowiadać za nasze pieniądze jeśli ktoś skradnie je nam z kąta oni umywają ręce lepiej tam nie trzymać tam pieniędzy coraz więcej ludzi traci swoje pieniądze

22 lutego, 16:52, Gość:

Nie trzymaj więc pieniędzy w kącie. Jeżeli dasz je mnie, to z twojego kącika nikt ci ich nie kradnie.

Daremne zale prozny trud, bezsilne zlozeczenia. Dobrze jeszcze, ze nie napisala skradnię. Ostatnio taka moda na ę w 3 osobie liczby pojedynczej

G
Gość

Skoro można przejąć Kato to znaczy że banki mają słabe zabezpieczenia i wypłaty trzeba brać do ręki i chować po słoikach w domu

U
Urek

Ja pierdziele pierwsze 35 linijek i 3 razy to samo, i już mam w d.... co dalej

G
Gość

Banki nie mają już stron z oznaczeniem https:// nie wprowadzajcie ludzi w błąd

G
Gość

Skoro banki o tym wiedzą to dlaczego nie działają z CBA nie próbują blokować pewnych domen

G
Gość
2 lutego, 20:38, jeśli ktoś:

Banki powinny odpowiadać za nasze pieniądze jeśli ktoś skradnie je nam z kąta oni umywają ręce lepiej tam nie trzymać tam pieniędzy coraz więcej ludzi traci swoje pieniądze

Ale jak komuś dajesz hasła i on używając Twoich haseł robi przelew to jak bank ma odróżnić czy to robisz Ty czy złodziej? To tak jakbyś od drzwi w domu wymagał żeby wiedziały czy osoba otwierajaca zamek kluczem jest złodziejem czy nie. Niby jak???

Dodaj ogłoszenie