Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną nam pieniądze [24.02.2020]

Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! Dariusz Gdesz
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! - Te działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków - czytamy w specjalnych ostrzeżeniach dwóch banków. O co chodzi?

Banki ostrzegają klientów

Dwa duże banki - BNP Paribas oraz Alior Bank - ostrzegają klientów w Polsce przed oszustwami, które wciąż są groźne i prowadzą do utraty środków.

Alior Bank informuje w specjalnym ostrzeżeniu o atakach poprzez wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości. BNP Paribas z kolei przypomina o oszustach podszywających się pod bank, którzy nakłaniają do kliknięcia w link prowadzący do szkodliwej zawartości.

Sprawdź koniecznie

Alior Bank ostrzega klientów przed oszustwami

- Przypominamy o atakach, wykorzystujących wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości i środków finansowych - czytamy w ostrzeżeniu na stronie Alior Banku.

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, np. za kuriera, fakturę, dopłatę do zakupionego w internecie towaru. Strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu w link, w istocie jest fałszywa (podszywa się pod bank lub pośrednika płatności, ale posiada inny adres).

Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków.

- Takie działania mają na celu [b]przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków – jeśli użytkownik wpisze jednorazowy kod z SMS na fałszywej stronie lub potwierdzi transakcję za pomocą aplikacji mobilnej - wyjaśnia Alior Bank.

Zabieg ten ma za zadanie dodać wraz z płatnością odbiorcę do listy zaufanych, co pozwoli na wykonywanie kolejnych przelewów bez potwierdzeń w przyszłości.

Sprawdź koniecznie

Przykładowa wiadomość może wyglądać tak:

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie
Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków. Alior Bank

Co mogą zrobić klienci banku? Jak uchronić się przed atakiem?

Alior Bank upomina klientów, by zawsze dokładnie czytali treść SMS-y i e-maile, którą otrzymują i zachowali szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji. Ważne też, by nie podawać danych służących do logowania do Banku na innych stronach, niż strona Banku.

  • bank nie wysyła odnośników do strony logowania w wiadomościach SMS ani w e-mailach,
  • zawsze czytaj dokładnie treść wiadomości SMS z kodem jednorazowym z banku lub szczegóły w aplikacji mobilnej – weryfikuj, czy kwota operacji, którą zlecasz jest zgodna z Twoją dyspozycją; Twoją szczególną uwagę powinna wzbudzić fraza o założeniu „nowego szablonu zaufanego”;
  • przestępcy mogą ustawić dowolną nazwę nadawcy dla wiadomości SMS (czyli może zostać wyświetlona np. nazwa operatora płatności, firmy kurierskiej itp., mimo że firma ta nie jest prawdziwym nadawcą);
  • zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji lub jest nacechowana emocjonalnie i wymaga kliknięcia w przesłany odnośnik;
  • nie loguj się do banku, lub innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach e-mail lub SMS;
  • nigdy nie podawaj danych służących do logowania do Banku, jeżeli adres strony, na której się znajdujesz jest inny niż https://system.aliorbank.pl lub https://pbl.aliorbank.pl/;
  • nie klikaj w linki znajdujące się we wiadomościach SMS kierujące do stron płatności.

W przypadku wątpliwości skontaktuj się z infolinią (19 502) lub dowolnym oddziałem banku - radzi Alior Bank.

BNP Paribas ostrzega klientów przed oszustwami

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami rozsyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej - pisze z kolei BNP Paribas.

Oszuści podszywaj się także pod Bank BNP Paribas. Przesyłają link i nakłaniają do kliknięcia. Link prowadzi do szkodliwej zawartości umieszczonej w serwisie Google Drive.

To Cię może też zainteresować

- Nadawcy fałszywych wiadomości informują odbiorców o przekroczonym terminie na opłacenie faktury, a przykładowa treść tematu wiadomości to: „fv ot Bank BGZ BNP Paribas S.A. Oddzial II” - czytamy w specjalnym ostrzeżeniu na stronie BNP Paribas.

Jak uchronić się przed atakiem?
BNP Paribas podpowiada, co zrobić, by skutecznie chronić swoją tożsamość:

  • W sieci Internet nie jesteśmy anonimowi
  • Nie zostawiaj swojego komputera oraz innych urządzeń bez nadzoru
  • Zwracaj uwagę na treści i zdjęcia, które udostępniasz w Internecie. Nigdy nie publikuj zdjęć lub skanów swoich dokumentów, kart bankowych, biletów na koncert, itp.
  • Nie udostępniaj pochopnie swoich danych osobowych w Internecie oraz osobom postronnym
  • Dokumenty z poufnymi danymi niszcz w bezpieczny sposób- pamiętaj, że twój kosz na śmieci może stać się skarbnicą cennych informacji, dla osób które mogą je wykorzystać przeciwko tobie.
  • Nigdy nie zapisuj haseł na kartkach i nie ujawniaj ich nikomu.
  • Nie podawaj swoich danych, na przykład podczas rozmowy telefonicznej w miejscu publicznym- nigdy nie wiesz kto Cię słucha.

Google ostrzega. Te telefony są narażone na atak. Jest groźn...

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Materiał oryginalny: Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną nam pieniądze [24.02.2020] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 54

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Skoro banki o tym wiedzą to dlaczego nie działają z CBA nie próbują blokować pewnych domen

G
Gość
2 lutego, 20:38, jeśli ktoś:

Banki powinny odpowiadać za nasze pieniądze jeśli ktoś skradnie je nam z kąta oni umywają ręce lepiej tam nie trzymać tam pieniędzy coraz więcej ludzi traci swoje pieniądze

Ale jak komuś dajesz hasła i on używając Twoich haseł robi przelew to jak bank ma odróżnić czy to robisz Ty czy złodziej? To tak jakbyś od drzwi w domu wymagał żeby wiedziały czy osoba otwierajaca zamek kluczem jest złodziejem czy nie. Niby jak???

G
Gość
15 stycznia, 07:58, Gość:

Pierdu,pierdu..a ja mam wrażenie,że banki mają swoich hakerów do czyszczenia kont klientów.Dużo halasu o sms_y a i tak mozna latwo wkraść się na konto...oj smierdzì tu ,śmierdzi.A kasa sie kręci

Co się dziwić ? Jeżeli nawet dochodzi do tego, ze udzielają pożyczek na skradzione dowody osobiste, a wtedy z uporem maniaka ścigają byłego właściciela tego dokumentu.

G
Gość
14 stycznia, 07:43, Gość:

A ja się pytam gdzie są organy ścigania??? Ktoś to wysyła konto też jest czyjeś?

17 stycznia, 17:30, Gość:

Jak sama nazwa wskazuje, organa ścigania się ścigają. (Ale nie wiem w jakim celu.)

Czyli bawią się w berka. Raz, dwa, trzy teraz gonisz mnie ty.

G
Gość
14 stycznia, 12:43, emerytka:

To dlatego ING śląski przesyła jakieś lody wtedy kiedy jesteśmy mu zalogowani.To jest oszustwo!!!Przecie ktoś mój telefon też może ukraść! !!

17 stycznia, 03:17, Gość:

Telefon musi miec zabezpieczenie haslem. Jezeli sa to linie papilarne to moga przycisnac twoj palec w czasie zabierania

25 stycznia, 22:05, Gość:

Telefon nie musi mieć żadnego zabezpieczenia, a co dopiero hasłem.

"""Jezeli sa to linie papilarne to moga przycisnac twoj palec w czasie zabierania"""

----------------

Albo co gorsze - odciąć paluszek.

G
Gość
2 lutego, 20:38, jeśli ktoś:

Banki powinny odpowiadać za nasze pieniądze jeśli ktoś skradnie je nam z kąta oni umywają ręce lepiej tam nie trzymać tam pieniędzy coraz więcej ludzi traci swoje pieniądze

Nie trzymaj więc pieniędzy w kącie. Jeżeli dasz je mnie, to z twojego kącika nikt ci ich nie kradnie.

G
Gość

Banków powstaje coraz więcej bo my ich utrzymujemy najlepiej nie trzymać tam pieniędzy i nikt nam ie wyczyści konta

banki nie potrafią w dzisiejszych czasach zabezpieczyć naszych pieniędzy z tą technologią.

G
Gość
31 stycznia, 9:28, Gość:

Cię co robią banki aby nasze pieniądze były zabezpieczone ,czy tylko ostrzegają a nic w tym kierunku nie czynią ?

nic nie robią tylko odsetki biorą

j
jeśli ktoś

Banki powinny odpowiadać za nasze pieniądze jeśli ktoś skradnie je nam z kąta oni umywają ręce lepiej tam nie trzymać tam pieniędzy coraz więcej ludzi traci swoje pieniądze

B
Bartek

Robi się coraz gorzej. Najpewniej w ogóle nie trzymać pieniędzy w banku. Jak nie awarie to trzeba na wszystko uważać co się dostaje w poczcie i na telefon.

G
Gość

Cię co robią banki aby nasze pieniądze były zabezpieczone ,czy tylko ostrzegają a nic w tym kierunku nie czynią ?

P
Prawdziwy.stefan
14 stycznia, 7:55, Gość:

Banki powinny miec zakaz wysylania smsow na zawsze i problem rozwiązany tylko telefon!

15 stycznia, 7:25, Gość:

Bardzo mądrze.

21 stycznia, 20:31, zuuuuzu:

"Chce pan potwierdzenie?" Co odpowiada większość płacących kartą klientów? "Nie, nie po co?

Szokuje mnie takie zachowanie ludzi. Jak potem dochodzić swoich praw jeśli kasjerka się pomyli i wbije zamiast 123,50zł 1235,00? Ludzie są teraz koszmarnie łatwowierni.

Jedną z tych osób co nie chce potwierdzeń jestem ja. Dlaczego? Po pierwsze: czytam komunikat na terminalu zanim przyłożę kartę. Po drugie: informację z potwierdzeniem dostaję innym kanałem niż papier od kasjera.

Tak tylko informacyjnie zanim rozpocznie się lawina hejtu

G
Gość
27 stycznia, 14:12, Grosik:

A banku to nic nie obchodzi ?czy czasem to nie bank zarządza pieniędzmi klientów .To nie bank powinien robić wszystko by były bezpieczne?🤔

Jeżeli klient zleca bankowi wykonanie danej operacji finansowej to bank jest zobowiązany to wykonać. Bank nie ma środków i uprawnień do wyryfikacji klientów czy są uczciwi. Niestety klient banku sam podejmuje czasami błędną decyzję.

E
Ergo11

Każde logowanie na stronę banku wymaga podania hasła SMS. Od połowy września. Fałszywa strona nie wyśle takiego sms-a.

G
Gość
26 stycznia, 12:30, Gość:

A banki nie mogą sprawdzić kont oszustòw , do kogo należą? Czy może ich chronią?? Oto jest pytanie. Co za banki nie namierzą tych ludzi ?? W dobie inwigilacji przez banki ? Mają wszelkie dane ,A operatorzy wysłane SMS z linkami .ŚMIESZY MNIE TO

27 stycznia, 05:52, Gość:

Jak trzymam pieniądze w Banku to bank za nie odpowiada. Niech Bank namierzy konta oszustów i zablokuje. Przecież należy każdy duży bank do grupy bankowej. To samo SMS, niech operatorzy w systemie blokują SMS o takiej treści. Mi się wydaje, że sami na tym zarabiają bo nic z tym nie robią tylko ostrzegają. Banki i operatorzy SMS powinni lepiej dbać o swoich klientów.

to tez operatorzy dbaja o swoich klientow bo pozwalaja im wysylac te sms-y i w ten sposob generowac dochody.

Dodaj ogłoszenie