Dreamliner w Polsce. LOT przesiada się z poloneza na mercedesa

Kazimierz Sikorski
Relacja ze startu z fabrycznego lotniska Boeinga koło Seattle, potem śledzono w sieci lot maszyny do Polski i wreszcie najbardziej wyczekiwana chwila - dreamliner wylądował na Okęciu. Dla polskiego przewoźnika zaczyna się nowy rozdział - pisze Kazimierz Sikorski

Witano pierwszego dreamlinera w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT jak największą gwiazdę, był nawet strażacki salut wodny na powitanie, mnóstwo dostojnych gości, ale też nie zabrakło przy tej okazji wielu uszczypliwości, padały głosy, że nie warto było z takiego powodu robić aż takiego widowiska.

Jednak jest się z czego cieszyć, bo PLL LOT to pierwsze linie lotnicze w Europie, które otrzymały dreamlinera. Docelowo będzie ich osiem. Pierwsze loty odbywać się będą tylko do europejskich portów, a pierwszy skok za ocean będzie miał miejsce w połowie stycznia przyszłego roku. Bo dreamlinery mają zastąpić wysłużone już boeingi 767 i będą latać na dalekich trasach, w tym do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Chin.

Wielu porównuje nawet przesiadkę z boeingów 767 na dreamlinery z zamianą polonezów na najnowsze mercedesy. Tak daleko poszła technika, że dziś trzeba gonić świat, a dreamliner ma być w tym bardzo pomocny. Ale ta nowoczesna technologia wymaga odpowiednio przeszkolonych pilotów. LOT szykuje w sumie setkę pilotów, którzy przejdą specjalistyczne szkolenie, te pierwsze loty odbywać się będą pod okiem amerykańskich instruktorów.
To już druga rewolucja w LOT dzięki boeingom, nieco ponad dwie dekady temu polski przewoźnik jako pierwszy w tej części Europy przesiadał się na nowoczesne amerykańskie samoloty z radzieckich iłów.

Dreamliner to prawdziwa maszyna XXI w., w 40 proc. wykonana z materiałów kompozytowych, przez co części składających się na samolot jest o wiele mniej niż w dotychczasowych konstrukcjach, dzięki temu maszyna jest lżejsza. A zmniejszenie ciężaru maszyny sprawia, iż dreamliner oszczędza 20 proc. paliwa w porównaniu z innymi maszynami porównywalnej klasy. W dobie bezpardonowej walki przewoźników, gdzie o kosztach decyduje głównie paliwo, jego oszczędności liczą się najbardziej.
- Jest to historyczna chwila dla LOT - powiedział prezes PLL LOT Marcin Piróg, witając na warszawskim lotnisku Okęcie pierwszego dreamlinera. - Jestem przekonany, że włączenie dreamlinera do floty jednej z najstarszych linii lotniczych na świecie to ważne osiągnięcie, które rozpocznie nową erę dla europejskiego lotnictwa. Uważam, że ten najnowocześniejszy samolot pasażerski świata otwiera bardzo ekscytujący rozdział historii dla LOT.
Przez zastąpienie boeingów 767 dreamlinerami flota naszego narodowego przewoźnika będzie najmłodsza. To ważne dla LOT, który podobnie jak większość europejskich linii lotniczych przeżywa ogromne problemy. Na pewno w ich przezwyciężaniu boeing 787 będzie bardzo pomocny.
Producent tych maszyn nie ukrywał, że nowoczesne technologie zastosowane w dreamlinerze sprawiły, iż były spore opóźnienia w produkcji tego modelu, wszystko to jednak firma z Seattle ma już za sobą, maszyna jest sprawdzona i - jak zapewnia Boeing - w pełni bezpieczna.

Pierwsze loty lotowskiego dreamlinera odbywać się będą tylko do kilku europejskich portów. Skok za ocean, do Stanów Zjednoczonych, planuje się na początek przyszłego roku, a potem będą Chiny

A jest dreamliner pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może pokonywać trasy dalekiego zasięgu. Dzięki czemu linie lotnicze mogą w nieosiągalny do tej pory sposób ograniczać zużycie paliwa i obniżać koszty oraz rozszerzać siatki połączeń o bezpośrednie połączenia z miejscami, do których pragną latać ich pasażerowie.
Dla pasażerów najważniejsze jest to, że będą podróżować w niespotykanym dotychczas komforcie, między innymi dzięki nowym systemom oświetlenia, większym oknom i lukom bagażowym, niższemu ciśnieniu powietrza, jakie panuje w kabinie, oraz ulepszonym systemom wentylacji i wielu innym innowacjom technologicznym.
Aby uzyskać taki efekt, Boeing wraz z uniwersytetami z całego świata przeprowadził badania pozwalające zrozumieć, jaki wpływ na pasażera mają wysokość, wilgotność powietrza, zanieczyszczone powietrze, oświetlenie, dźwięk oraz przestrzeń. I wyniki tych badań pozwoliły stworzyć samolot, który zapewnia pasażerom takie warunki, że nawet po kilkunastogodzinnym locie nie czują oni zmęczenia.

Z wielu badań wynikało też, iż pasażerowie najbardziej wspominali te loty, podczas których nie dochodziło do turbulencji. Dlatego model 787 zaopatrzono w czujniki, które kontrolują reakcje pewnych powierzchni samolotu, w tym skrzydeł, w czasie turbulencji. Ten innowacyjny system umożliwia przeprowadzenie spokojnego lotu na całej trasie, co zapobiega nudnościom pasażerów cierpiących na chorobę lokomocyjną.

Kiedy boeing 787 leci na wysokości 13 tys. m, warunki w kabinie pasażerskiej odpowiadają tym, jakie panują na poziomie 1830 m. Zastosowano w tym samolocie nową technologię filtrowania powietrza, co w połączeniu ze zwiększoną wilgotnością powietrza znacząco polepszyło samopoczucie pasażerów.

Kiedy pierwszy dreamliner lądował na warszawskim Okęciu, niemal wszyscy zwrócili uwagę na jego cichy lot. Hałasu nie odczuwali też pasażerowie tego lotu, bo w tym samolocie zastosowano innowacyjne rozwiązanie, między innymi użyto ząbkowych szewronów na obudowie silnika, dzięki którym problem nadmiernego hałasu zniknął. Dzięki czemu boeing 787 dreamliner jest bardziej przyjazny dla pasażerów, obsługi naziemnej oraz osób mieszkających nieopodal lotnisk.
Kto wie, czy pasażerowie tych maszyn w równym stopniu jak niski poziom hałasu czy unikanie turbulencji nie cenią sobie większych w porównaniu z konkurencją okien, które dają im lepszą widoczność i zapewniają więcej naturalnego światła wewnątrz kabiny.
Z inżynierskiego punktu widzenia większe okna zawsze stanowiły ogromny problem, ponieważ maszynie łatwiej jest się uporać z pełnym ładunkiem, gdy ma mniej wcięć lub mniejsze wcięcia w kadłubie na okna oraz drzwi. Dzięki temu jednak, że kadłub dreamlinera zbudowano z zaawansowanych materiałów kompozytowych, a nie z aluminium (jak to ma miejsce w innych samolotach), możliwe stało się umieszczenie większych okien w kadłubie.
Dzięki technologii kompozytowej model 787 ma większe okna niż jakikolwiek z dzisiejszych samolotów na rynku, oferując pasażerom imponujący widok na horyzont z okna.

Dzięki ergonomicznie zaprojektowanemu wnętrzu kabina pasażerska, w której podróżni spędzają wiele godzin lotu, jest wyjątkowo przestrzenna. Boeing 787 zaskakuje pasażerów swoim wyglądem i pozwala im zapomnieć o uciążliwościach związanych z podróżą na lotnisko oraz odprawą. Wysokie, intensywnie oświetlone wejście imituje niebo. Pasażerowie czują się tak, jakby znaleźli się w innej przestrzeni. Sufit-niebo znajduje się na całej długości kabiny. Łuki tak wkomponowano w architekturę kabiny, by była ona proporcjonalna i przestrzenna.

Oświetlenie LED jest delikatniejsze i bardziej sprzyja zarówno rozrywce, jak i odpoczywaniu oraz pracy. Kolory światła odzwierciedlają pory dnia, powoli zmieniając się z tonacji dziennych w nocne. Dzięki temu sufit samolotu jest delikatnie oświetlony, a energooszczędne oświetlenie LED, działające nawet 20-krotnie dłużej od tradycyjnych żarówek stosowanych dotychczas, nie ogrzewa ani nie wysusza powietrza w kabinie.

Podczas wizyty w zakładach w Everett szefowie firmy zwracali uwagę na takie detale jak nowe luki bagażowe czy nowe rozwiązania zastosowane w toalecie dreamlinera. Na pierwszy rzut oka mogło to nawet śmieszyć, ale w boeingu powtarzano tak: Staraliśmy się dopracować każdy detal tej maszyny, by jak najbardziej funkcjonalnie służyła pasażerom.
I pewnie dlatego boeing 787 posiada największe luki bagażowe w przemyśle lotniczym. Są tak zaprojektowane, aby umożliwić pasażerom transport walizek na kółkach. W rezultacie każdy pasażer będzie mógł umieścić swój bagaż w zamykanym luku.
Ważne jest i to, że kabina boeinga 787 jest szersza niż kabiny średniej wielkości odrzutowców pasażerskich. A szerokość kabiny ma największy wpływ na komfort lotu. Kabina samolotu 787 Dreamliner jest o 38 cm szersza niż kabiny konkurencyjnych samolotów, co daje więcej miejsca każdemu pasażerowi.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wujek
no to prawda,że dużo tego i ciężko się połapać ale mi sprawę załatwiła dobra wyszukiwarka czyli aero.pl.
i
iga
fajnie ze taki samolot mamy w naszej flocie, szkoda tylko ze ciezko o dobra wyszukiwarke polaczen lotniczych, to znacznie utrudnia moje czeste podroze sluzbowe
Dodaj ogłoszenie