Dr Hajdasz o badaniu rynku radiowego: uprzywilejowuje największe stacje komercyjne

PK
pixabay
W piątek zbiera się Rada Programowa PR, by zająć się ramówką "Trójki". Program 3 PR jest krytykowany za niską słuchalność, tymczasem, jak twierdzi pytana przez polskatimes.pl ekspertka, badania rynku pod tym względem nie są miarodajne. – Nawet pobieżna analiza rynku radiowego w Polsce pokazuje, że to badanie uprzywilejowuje jedynie największe stacje komercyjne i skonstruowane jest w taki sposób, by wzmacniać ich pozycję – podkreśliła dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, pytana o badanie Radio Track, dotyczące słuchalności stacji radiowych w Polsce.

Badanie Radio Track, dotyczące słuchalności stacji radiowych w Polsce, jest realizowane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. W badaniu – które przeprowadzane jest metodą ankiet telefonicznych – respondenci opisują, których stacji i w jakich godzinach słuchali dzień po dniu.

– W mojej ocenie badanie Radio Track jest przede wszystkim telefonicznym sondażem na temat rozpoznawalności danej marki radiowej, a nie realnym pomiarem słuchalności – podkreśliła w rozmowie z polskatimes.pl dr Jolanta Hajdasz. – To, że przeprowadzanie tych badań, ich metodologię oraz sposób wykorzystania zebranych danych nadzorują dwie największe, dominujące na rynku rozgłośni radiowych firmy, stawia dodatkowo pytanie o obiektywizm tych wyników i każe zastanawiać się, na ile odzwierciedlają one rzeczywistą pozycję danej stacji wśród słuchaczy i na medialnym rynku – dodała.

Jej zdaniem, „generalnie comiesięczny sondaż telefoniczny na poziomie siedmiu tysięcy osób na terenie naszego kraju to naprawdę mało, by ocenić audytorium blisko 300 rozgłośni radiowych posiadających koncesję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i nadających odrębne programy radiowe każdego dnia przez 24 godziny na dobę”.

– Rozgłośnie regionalne, lokalne, są w takim badaniu prawie bez szans, wyniki ich słuchalności oscylują w takim badaniu w granicach błędu statystycznego, więc trudno mówić o ich realnych wynikach słuchalności na podstawie tego sondażu. Gdyby np. tylko na podstawie tego „badania” oceniać wyniki Radia Maryja, to miałoby się wrażenie, że to niszowa, nieznana szerszej grupie słuchaczy stacja, której prawie nikt nie słucha, a przecież tak nie jest, o czym świadczą chociażby rzesze słuchaczy obecne na imprezach organizowanych przez to radio, czy medialne echa ich publikacji – zwróciła uwagę w rozmowie z polskatimes.pl Hajdasz.

– Nawet pobieżna analiza rynku radiowego w Polsce pokazuje, że to badanie uprzywilejowuje jedynie największe stacje komercyjne i skonstruowane jest w taki sposób, by wzmacniać ich pozycję – zaznaczyła dyrektor CMWP SDP.

Do badań słuchalności Radio Track krytycznie odnosiła się wcześniej również prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska, zarzucając mu nierzetelność oraz faworyzowanie nadawców komercyjnych. W rozmowie z Polską Agencją Prasową zwróciła uwagę, że „jest to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej >>słuchalności<< stacji radiowych. Jak podkreślała „KBR to porozumienie nadawców komercyjnych: Agory, RMF, Eurozet i Time”, a „metodologia ich badań od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych”. Jej zdaniem, badania te „znacznie przeszacowują duże miasta, a nie >>doświetlają<< reszty Polski”, poza tym „nie obejmują też osób w wieku powyżej 75 lat”.

Także zdaniem Jakuba Bierzyńskiego, szefa grupy OMD, badanie – z powodu sposobu realizacji – jest mało wiarygodne dla rynku reklamowego. W rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl Bierzyński zaznaczył, że „domy mediowe już od dawna nie posługują się wynikami słuchalności radia jako kryterium podziału budżetów reklamowych”. – Zdajemy sobie sprawę, że to nie są wiarygodne badania – podkreślił.

Jak można przeczytać na stronie badaniaradiowe.pl, „powstaniu Komitetu Badań Radiowych towarzyszyła idea integracji branży radiowej i stworzenia odpowiedniej jakości narzędzia opisującego rynek radiowy w Polsce”. „Pomimo, iż tworzą go konkurencyjne podmioty (Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA) wspólnie wypracowały one model badania, który czytelnie i w sposób bardzo kompleksowy ilustruje rynek radia i trendy na nim panujące. Radio Track, realizowane na zlecenie KBR przez Kantar Polska, jest największym badaniem przeprowadzanym w Polsce” – czytamy dalej.

To akurat wyżej wymienione podmioty zajmują najwyższe miejsce w badaniach. W rankingu słuchalności stacji ogólnopolskich i ponadregionalnych za czerwiec-sierpień 2021 r., na pierwszym miejscu znalazło się radio RMF FM z wynikiem 29,5 proc., a na drugim Radio Zet – 13,2 proc. Również te dwie rozgłośnie zajmowały identyczne miejsca w rankingach od czerwca 2020 do maja 2021.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie