Do Warszawy dojedziemy pociągiem w 30 minut? Testy odbędą się w Żmigrodzie

Marcin Kaźmierczak
materiały prasowe Hyperloop Poland
Podróż pociągiem z Wrocławia do Warszawy w 30 minut? Może stać się realna dzięki technologii hyperloop, nad którą pracują m.in. studenci Politechniki Wrocławskiej. Sama technologia ma być z kolei testowana na torze doświadczalnym w podwrocławskim Żmigrodzie.

Technologia hyperloop to kapsuła - połączenie pociągu i samolotu, która poruszać się będzie w specjalnym tunelu, w którym panuje ciśnienie jakie towarzyszy samolotom latającym 10 kilometrów nad ziemią. Dzięki temu zredukowany jest opór powietrza, a pojazd porusza się dzięki magnetycznej lewitacji. To wszystko pozwoli osiągnąć niebotyczną maksymalną prędkość 1200 km/h, dzięki czemu podróż z Wrocławia przez Łódź do Warszawy trwałaby w teorii 20 minut. W praktyce projekt polskiej trasy zakłada podróż na odcinku z Wrocławia do Warszawy przez Oleśnicę, Sieradz i Łódź w 34 minuty.

Do Warszawy dojedziemy pociągiem w 30 minut? Testy odbędą się w Żmigrodzie

- Docelowo kapsuła mogłaby przewozić od 12 do 24 osób, a poruszałaby się w tunelu o średnicy 3 metrów. W tej chwili prowadzimy prace nad samą kapsułą i opracowaniem pionierskiej trasy z Wrocławia do Warszawy - mówi Wojciech Pawlak z zespołu Hyperloop Poland.

Do Warszawy dojedziemy pociągiem w 30 minut? Testy odbędą się w Żmigrodzie

Projekt trasy Wrocław - Warszawa w półfinale prestiżowego konkursu

Oba projekty startują w międzynarodowych konkursach. Projekt trasy jest już w półfinale konkursu Hyperloop One Global Challenge, zaś wizja kapsuły jest wśród 24 zakwalifikowanych do konkursu organizowanego przez amerykańskiego miliardera Elona Muska. Finał konkursu odbędzie się w Kalifornii pod koniec sierpnia. Kapsuła, nad którą obecnie pracują studenci, zostanie przetestowana na torze w Los Angeles.

Testy hyperloop one na specjalnym torze w Stanach Zjednoczonych
Testy hyperloop one na specjalnym torze w Stanach Zjednoczonych Materiały prasowe hyperloop one
Testy hyperloop one na specjalnym torze w Stanach Zjednoczonych
Testy hyperloop one na specjalnym torze w Stanach Zjednoczonych Materiały prasowe hyperloop one

Testy hyperloop one na specjalnym torze w Stanach Zjednoczonych

Elon Musk to południowoafrykański przedsiębiorca i filantrop, założyciel przedsiębiorstw PayPal, SpaceX i Tesla. W jakim konkursie organizowanym przez niego wzięli udział Krzysztof Tabiszewski, współtwórca polskiej kapsuły Hyperloop oraz Łukasz Mielczarek, dyrektor techniczny toru testowego?

Czym ta kapsuła różni się od superszybkich pociągów? - Problemem tych pociągów jest to, że zużywają olbrzymią ilość energii - zaznaczył w "Dzień Dobry TVN" Tabiszewski. Na czym dokładnie polega działanie Hyperloop? Jak będą poruszały się w niej samochody?

Kapsuła i sam tunel mają być również testowane na należącym do Instytutu Kolejnictwa torze doświadczalnym w podwrocławskim Żmigrodzie. List intencyjny w tej sprawie w poniedziałek podpisali przedstawiciele spółki Hyperloop Poland z dyrektorem instytutu Andrzejem Żurkowskim.

- To dokument, który dopiero otwiera współpracę. Technologia hyperloop robi furorę w świecie techniki. Cieszymy się, że polscy naukowcy też wzięli się za te badania. Na ile one rokują sukces, ciężko powiedzieć, ale cieszymy się, że badacze widzą niezbędność instytutu kolejnictwa w tych działaniach - podkreśla Żurkowski.

Tor w Żmigrodzie to jeden z ośmiu tego typu obiektów na świecie. Pozwala testować pociągi w warunkach naturalnych. Zajmuje powierzchnię 49 ha i ma blisko 8 km długości. Służy jednak testom pociągów konwencjonalnych. Jak miałoby wyglądać testowanie kapsuły hyperloop wyjaśnia dr inż. Igor Gisterek z Katedry Mostów i Kolei Politechniki Wrocławskiej.

- Infrastruktura, którą będzie wykorzystywała technologia Hyperloop jest zupełnie nieporównywalna do obecnie funkcjonującej na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. W tej chwili będzie można tam skorzystać jedynie z terenu i zasilania - twierdzi Gisterek - Jeśli będą to badania na modelu o zmniejszonej skali i ze zmniejszoną prędkością, bo nie wierzę, żeby od razu udało się zbudować odcinek testowy dla prędkości powyżej 1000 km/h, tor może być krótszy. Raczej więc będzie to odcinek kilkusetmetrowy. Będą to też prawdopodobnie pojazdy bezzałogowe, które wystarczą do testowania samej poprawności działania systemu - tłumaczy.

Zdaniem naukowca trzeba będzie rozwiązać kilka problemów, które generuje technologia hyperloop. To przede wszystkim znacznie mniejsza przepustowość, niż osiągana przez konwencjonalne koleje dużych prędkości, np. pociągi pendolino.
- Pociąg dużych prędkości może zabrać od 300 do nawet 1300 pasażerów i jest w stanie poruszać się po linii co kilka minut. Przepustowość w ciągu godziny może wynieść kilka tysięcy pasażerów w jednym kierunku. Trzeba policzyć zatem, ile kapsuł Hyperloop będzie potrzebne, aby przewieźć choćby połowę tej liczby pasażerów. Wychodzi na to, że kapsuła musiałaby jechać co kilka - kilkanaście sekund. Może się jednak okazać, że Hyperloop będzie mógł posłużyć na przykład dla małogabarytowych przesyłek ekspresowych - mówi Gisterek.

Jak podkreślają pracujący nad kapsułą hyperloop, ta technologia to melodia przyszłości i jeśli powstanie, to najwcześniej za kilkanaście lat.
- Na pewno jednak nie można hamować postępu, ale trzeba po prostu zastanowić się, czy jest to ekonomicznie uzasadnione i niezbędne - podsumowuje Igor Gisterek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

v
vb
pod warunkiem że oba komplety wsiądą razem , wtedy będzie największa szansa, że ktoś na pokładzie zrobi taki numer, który pozwoli się uwolnić od tego towarzystwa raz na zawsze.
g
gość
mała nieszczelność i pamięć absolutna
k
kkk
Chyba bez przystanków. Skąd wiesz że nikt nie planuje? Czytając jak głupio pi****sz, raczej do niczego jeszcze w życiu nie doszedłeś
F
F
To napisał jakiś niedopity
B
Biały Pan
Ale go wynaleziono, usprawniono no i jest. Z Twoim podejściem dalej byśmy żyli jak murzyni w Afryce w chacie z patyków pozlepianych gównem. Kto stoi w miejscu ten się cofa.
B
Biały Pan
TW bolek, ból, cesarz, rysiek, alimenciarz, żydówka Warszawska, budyń, szechter. To była by doskonała grupa testowa.
N
Nihoo
I nazywa się (na przykład) Maglev. A za pomocą niemieckiej wersji (Transrapid) rozpędzono pociąg do prędkości 420km/h. No i raczej trudno nazwać to "napędem"... bo nie jest to typowa jednostka napędowa znajdująca się w pociągu, tylko magnesy. W samym pojeździe nie ma napędu, bo jest nim sama trasa (w omawianym przypadku tunel).
Pozostaje jedynie kwestia opłacalności ekonomicznej
J
Jarosław Kaczyński
Jak PO wprowadziło Pendolino to tylu Polaków już zginęło! Zwolnimy pociągi do bezpiecznej prędkości aby uratować wiele istnień ludzkich! Co by było jakby złomiarze zaczęli kraść elementy takich tuneli??? Unia to zło co oni nam karzą??? Tusk powinien za to odpowiadać przed komisją!!!
n
niesmak
Przecież brzuchate "janusze" z SOK nie będą w stanie upilnować całych tras
W
Wacław
są to: Świrosław zbawiciel, Antek karakal, Adrian oraz Broszka
k
kieryk
tak więc, zaufanie i wiara to podstawa sukcesu! :)
...skierować w kosmos...
...i wysyłać wszystkich szkodników w tempie express. Dobry pomysł.
G
Gość
Jw.
:P
Też znajdzie się w tym tunelu? A ITS i progi "uspokajające ruch" też tam będą? Bo przynajmniej w części wrocławskiej tego tunelu, to przecież must have.
:P
Też znajdzie się w tym tunelu? A ITS i progi "uspokajające ruch" też tam będą? Bo przynajmniej w części wrocławskiej tego tunelu, to przecież must have.
Wróć na i.pl Portal i.pl