Do UOKiK konsumenci skarżą się na banki

Marta Rakowska
Przemek Świderski/Polskapresse Dziennik Bałtycki
W ubiegłym roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 413 tys. porad, z czego prawie 20 tys. dotyczyło usług finansowych - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mimo że liczba skarg związanych z usługami finansowymi spadła w porównaniu z rokiem 2010, kiedy odnotowano prawie 22 tys. porad, są to wciąż jedne z najczęściej zgłaszanych spraw.

- W 2011 roku skargi dotyczyły m.in. umów o kredyt konsumencki (m.in. nieinformowanie konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny), niezgodnych z prawem opłat pobieranych za czynności bankowe i niewłaściwego wykonania umów o kredyt hipoteczny - wyjaśnia UOKiK.

Z czym, oprócz usług finansowych, mamy najwięcej problemów? W minionym roku najczęściej skarżyliśmy się rzecznikom konsumentów na wadliwą odzież i obuwie, sprzęt RTV i AGD i elementy wyposażenia mieszkań. Wśród problemów zgłaszanych przez konsumentów znalazły się na przykład odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, przedstawianie przez firmy własnego sposobu załatwienia reklamacji i utrzymywanie, że gwarancja jest jedynym sposobem realizacji roszczeń.

Od kilku lat stale rośnie liczba porad dotyczących zakupów na odległość, na przykład w sklepach internetowych. W 2009 roku było ich 18 tys., rok później prawie 25 tys., a w 2011 roku już 33 tys.

Podobnie jak w poprzednich latach wiele skarg dotyczyło usług telekomunikacyjnych. W przypadku telefonii komórkowej konsumenci mieli problemy m.in. z bezpodstawnym wyłączaniem usług i nierzetelnym informowaniem o obowiązujących ofertach promocyjnych.

Gdy porada lub interwencja u przedsiębiorcy to za mało, można bronić swoich praw także przed sądem. Rzecznicy pomagają w przygotowaniu pozwu albo występują z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W 2011 roku rzecznicy przygotowali 4 tys. 78 takich pozwów i powództw w sprawach indywidualnych. Powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów można znaleźć w niemal wszystkich starostwach i urzędach miejskich.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie