Dlaczego nie należy chudnąć zbyt szybko?

Kinga Szafruga, konsultacja merytoryczna Dorota Osóbka
Właściwe tempo chudnięcia to 0,5 do 1 kg na tydzień.
Właściwe tempo chudnięcia to 0,5 do 1 kg na tydzień. shutterstock
Jeśli już decydujemy się na odchudzanie, chcemy, by zbędne kilogramy zniknęły jak najszybciej! Każdego dnia wchodzimy na wagę w nadziei, że jej wskazówka przesunie się w dół, mierzymy obwód bioder i talii, i jesteśmy przygnębieni, gdy nie widać rezultatów.

Zazdrościmy tym szczęśliwcom, którym w ciągu miesiąca udało się zrzucić 8 kg. Niesłusznie!
Taki rekordowy wynik jest oczywiście możliwy, szczególnie u osób z potężną nadwagą - im więcej kilogramów mamy bowiem do zrzucenia, tym prędzej chudniemy. Niestety, tak szybka utrata wagi... źle wróży! Zwiększa bowiem prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo po zakończeniu diety.
Im bardziej rygorystyczna jest dieta, tym bardziej organizm zwalnia metabolizm. Właściwe tempo chudnięcia to 0,5 do 1 kg na tydzień.
Nie jest to może zbyt imponujące, ale za to daje szanse na utrzymanie "nowej", właściwej masy ciała...
Jeśli więc chcemy, by efekt odchudzania był trwały, przygotujmy się na długofalowy proces - gdy masz 20 kg "nadwyżki", walka z nią powinna trwać prawie rok. Jeśli uwiniesz się z tym w dwa miesiące, wkrótce znów znajdziesz się w punkcie wyjścia. A wahania wagi, czyli chudnięcie i ponowne tycie, są jeszcze bardziej szkodliwe dla organizmu niż stabilna nadwaga.

Dlaczego diety cud są szkodliwe?

Wydają się przecież być wspaniałym rozwiązaniem... Jeśli za dwa tygodnie czeka cię ważne spotkanie, a ulubiona, wkładana tylko na specjalne okazje sukienka pęka w szwach, bez wahania przechodzisz na 7-, 10- czy 14-dniową dietę cud.
Faktycznie, tego typu diety dają efekty, ale... jedynie krótkotrwałe - wbijesz się w sukienkę na ten wymarzony wieczór, a potem znów przybędzie ci kilogramów.
Specjaliści przestrzegają, że ubytek wagi wskutek krótkotrwałej diety ma niewiele wspólnego z odchudzaniem, czyli redukcją tkanki tłuszczowej - dochodzi wtedy jedynie do utraty wody z organizmu!

Krótkotrwałe diety są zbyt rygorystyczne i niewłaściwie zbilansowane, stąd prawie pewny jest po nich efekt jo-jo. Podobnie źle rokują diety jednostronne, np. grapefruitowa, makaronowa itd. - wiadomo, że można je stosować jedynie przez krótki czas, a powrót do urozmaiconego menu niewątpliwie zniweczy efekt i doprowadzi do ponownego przybrania na wadze.
Monotonne diety niosą ze sobą jeszcze inne zagrożenie - pozbawiają organizm wielu niezbędnych składników odżywczych, takich jak magnez, potas, żelazo, witaminy itd.
Dlatego dietetycy są do nich nastawieni sceptycznie.

CZYTAJ TEŻ:

Efekt jo-jo - czy można go uniknąć?
Marzysz o smukłej sylwetce? - zmień nawyki żywieniowe!
Drożdże - cenne źródło witamin
Uzdrowiskowe ABC, czyli zabiegi lecznicze

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie