Dietetyk: Jedzenie dużych ilości mięsa smażonego lub pieczonego na grillu może podwoić ryzyko rozwoju raka

Agata FlakZaktualizowano 
O konsekwencjach zajadania się grillowanym mięsem rozmawiamy z Joanną Reizer, doradcą żywieniowym, dietetykiem z Centrum Dietetycznego Nutri Point w Rzeszowie
Joanna Reizer, doradca żywieniowy, dietetyk Archiwum Prywatne

Sezon grillowy w pełni, ale czy potrawy z grilla mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu? Czy grillowanie może być rakotwórcze?

Grillowanie zachodzi w bardzo wysokiej temperaturze, co może przyczyniać się do powstawania wielu rakotwórczych substancji takich jak np. heterocykliczne aminy. Te substancje powstają właśnie pod wpływem długotrwałej obróbki termicznej mięsa i ryb. W czasie tego procesu uwalniają się niewielkie ilości tych substancji, jednakże ich zdolność do uszkadzania naszego DNA jest dość wysoka. Związki mające właściwości kancerogenne to również wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne oraz akrylamid. Większość właściwości rakotwórczych uzyskują w wyniku przemian metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Powstają wówczas ich pochodne, które w różnoraki sposób mogą oddziaływać na nasz organizm. Tłuszcz kapiący z potraw na mocno rozgrzane węgle, tworzy niebezpieczny dym, który przenika nie tylko do żywności, ale również do naszych płuc.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
ZOBACZ TEŻ: Robert Makłowicz zdradza tajemnice idealnego grillowania

Czy marynowanie mięsa sprawi, że po grillowaniu jest ono zdrowsze?

Uprzednie zamarynowanie mięsa przed obróbką cieplną może zmniejszyć powstawanie szkodliwych, rakotwórczych substancji. Wykazano, że marynata z dodatkiem rozmarynu, może zmniejszyć powstawanie heterocyklicznych amin nawet o 40%. Przyprawy takie jak: szałwia, oregano lub tymianek mają działanie przeciwutleniające. Zmiatają wolne rodniki, tym samym zmniejszają ryzyko uszkodzenia prawidłowych komórek i powstawania mutacji DNA. Kapsaicyna, którą znajdziemy w papryczce chilli, również wykazuje działanie prozdrowotne. Niweluje szkodliwe substancje i zmniejsza ryzyko powstawania pojedynczych mutacji. Marynowanie może sprawić, że mniej substancji toksycznych przedostanie się do naszego organizmu, mimo wszystko do potraw przygotowywanych z grilla powinniśmy podchodzić bardzo świadomie.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
Jakie mięso wybrać na grilla?

Grillując należy unikać tłustego, czerwonego i przetworzonego mięsa. Wybierajmy mięsa chude takie jak: kurczak, indyk oraz cielęcina. Grillować możemy również ryby np. pstrąga. Zrezygnujmy natomiast z karkówki, boczku, kiełbas i gotowych burgerów. Pamiętajmy o dodatku warzyw i owoców, które są bogactwem antyoksydantów. Chronią nasz organizm przed wolnym rodnikami, powstającymi podczas przygotowywania potraw na grillu.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
O czym należy pamiętać przyrządzając potrawy z grilla?

Grillujmy za pomocą węgla drzewnego, na czystym ruszcie, nie na otwartym ogniu. Do przygotowywania potraw na grillu sprawdzą się np. aluminiowe tacki, dzięki ich zastosowaniu grillowane potrawy będą lżej strawne i mniej toksycznych substancji przeniknie do ich wnętrza.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
Niektórzy z nas grilla nie wyobrażają sobie bez tłustych sosów, musztardy czy ketchupu. Jakie wybrać, aby było smacznie i zdrowo?

Unikajmy gotowych sosów ze sklepu, często są przygotowywane na bazie śmietany lub majonezu, mogą zawierać duże ilości cukru, soli i szkodliwych substancji dodatkowych. Wybierając keczup, zwróćmy uwagę na skład, im krótsza lista składników tym lepiej, nie kupujmy tego z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego. Możemy przygotować domowy sos czosnkowy na bazie jogurtu naturalnego, czosnku i świeżych ziół. Zmiksowane pomidory z dodatkiem cebuli, ostrej papryczki i cytryny sprawdzą się, jako salsa do grillowanych potraw.
Ciąg dalszy na kolejnej stronie
Czy w ciąży można jeść dania z grilla? O czym powinny wiedzieć przyszłe mamy?

Kobiety w ciąży mogą od czasu do czasu pozwolić sobie na zjedzenie posiłku przygotowanego na grillu. Przyszłe mamy muszą jednak pamiętać, że grillowane mięso nie może być ani spalone, ani tym bardziej niedopieczone. Grillując mięso i ryby zawsze należy używać specjalnych tacek lub produkty zawijać w folię aluminiową. Ważny będzie również wybór produktów, kobiety w ciąży powinny unikać żywności przetworzonej, dlatego nie sprawdzą się kupione w sklepie gotowe kotlety, szaszłyki czy kiełbaski.

POPULARNE NA NOWINY24:

Sklepy zamknięte. Giełda nie. Kupisz nie tylko auto [FOTO]

Aktywne fotoradary na Podkarpaciu [LISTA]

Czy potrafisz mówić po przemysku? [ROZWIĄŻ QUIZ]

Wideo

Materiał oryginalny: Dietetyk: Jedzenie dużych ilości mięsa smażonego lub pieczonego na grillu może podwoić ryzyko rozwoju raka - Nowiny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie