DCT Gdańsk zbuduje Baltic Hub 3 za 2 mld zł! "Dzięki takim inwestycjom port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich"

Jacek Klein
Jacek Klein
DCT Gdańsk zbuduje Baltic Hub 3 za 2 mld zł
DCT Gdańsk zbuduje Baltic Hub 3 za 2 mld zł mat. prasowe
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk rozstrzygnął postępowanie konkursowe, mające na celu wyłonienie dzierżawcy lub dzierżawców terenów, które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych portu. W poniedziałek, 23.07.2021 r. nastąpiło oficjalne ogłoszenie wyników. Komisja konkursowa przyjęła ofertę DCT Gdańsk SA.

DCT Gdańsk zbuduje Baltic Hub 3 za 2 mld zł

Wygrany konkurs to kolejny krok milowy w historii DCT Gdańsk – od początku istnienia terminalu do osiągnięcia pozycji jednego z 15 największych terminali kontenerowych w Europie w 2020 roku.

- To krok w stronę zbudowania europejskiego hubu logistycznego w tutaj w Gdańsku - powiedział premier Mateusz Morawiecki w kapitancie Portu Gdańsk. - To ogromna szansa dla polskiej gospodarki, dla gospodarki regionu. Trzeci etap rozbudowy portu, kolejny terminal wraz z czwartym, który w przyszłości może powstać połączy sieć kolejowych, drogowych, morskich szlaków zwiększających potencjał logistyczny kraju.

Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3 na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU, do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

W ramach inwestycji Baltic Hub 3, której wartość wynosi 450 mln euro, powstaną:

  • nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m,
  • plac o powierzchni 36 ha.

Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.

Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku.

Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych i niezmiennie będzie obsługiwać i wspierać zarówno dynamicznie rozwijającą się polską gospodarkę, jak i rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich.

A to nie ostatni etap rozbudowy terminala. Plany, wraz ze wzrostem przeładunkowe obejmują budowę terminala nr 4, następnie nr. 5 tam aby docelowo możliwości przeładunkowe osiągnęły 7,5 mln TEU.

– W ciągu ostatnich pięciu lat położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata. Dzięki rozbudowie terminalu DCT, Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku.

– Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki. Powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów, oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU rocznie. To inwestycja o wartości około 2 miliardów złotych. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza – mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

– Oferta, a następnie wybór tak świadomego inwestora, jakim jest DCT z grupy PSA, tj. jednego z największych na świecie operatorów terminali kontenerowych, świadczy o ogromnym potencjale Portu Gdańsk i polskiej gospodarki. To efekt blisko dwuletniej, bardzo skomplikowanej pracy zespołu, który w pierwszej kolejności pracował nad zmianami do ustawy o portach i przystaniach morskich, aby w ogóle możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia, zmianą statutu spółki, a na koniec opracowaniem bardzo skomplikowanej, transparentnej procedury.

– I udało się, to właśnie dzięki takim inwestycjom port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś Super Portem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. To kolejny wielki sukces i kolejny efekt naszej ciężkiej pracy. Przekonujemy, że warto wykorzystać szansę, jaką daje Port Gdańsk. Dzięki budowie Baltic Hub port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

– Budowa trzeciego nabrzeża naszego terminalu Baltic Hub oznacza otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów.

DCT Gdańsk to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny. Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek – mówi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

– Dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3 Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam.

– Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża, terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg-Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk – mówi Charles Baker.

Zdaniem Zsolta Katony, dyrektora zarządzającego Maersk na Europę Wschodnią, Gdańsk jest ważną częścią sieci Maersk z jasną propozycją wartości dla rosnącego rynku Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji.

– W styczniu 2010 r. Maersk i DCT uruchomiły rewolucyjny bezpośredni serwis łączący Daleki Wschód z Gdańskiem. Od tego czasu byliśmy świadkami silnego rozwoju terminalu, a dziś DCT stał się partnerem firmy Maersk w tworzeniu rozwiązań E2E dla klientów. Bardzo cieszymy się, że wraz z budową BH3, DCT kontynuuje inwestycje w przyszłe możliwości i aktywnie rozwiązuje problem wąskich gardeł w łańcuchu dostaw – mówi Zsolt Katona.

Ogłoszone przez ZMPG we wrześniu postępowanie konkursowe stanowiło swego rodzaju rynkowe „sprawdzam” dla zbadania potencjału inwestycyjnego portu – w szczególności akwenów, na których planowany jest dalszy rozwój terminali głębokowodnych.

DCT został wybrany w niedyskryminacyjnej, konkurencyjnej procedurze, przeprowadzonej przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, do dzierżawy terenu, który zostanie zalądowiony przez DCT i na którym powstanie nowy terminal kontenerowy Baltic Hub 3, zlokalizowany na wschód od istniejącego nabrzeża T1.

Oczekuje się, że inwestycja wyniesie około 2 mld PLN (około 450 mln EUR) i będzie finansowana wyłącznie ze środków własnych DCT oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Sklepowy patriotyzm, to polska specjalność.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Niech się politycy w to nie mieszają, bo to bez ich udziału samo sobie świetnie radzi, oni mogą tylko zepsuć
Dodaj ogłoszenie